מחאת הנכים ממשיכה: הבוקר (חמישי), בשיא העומס ופקקי התנועה בכבישים, הגיעו מפגינים לתחנת דלק בכביש 4 סמוך לבני ברק, והמשטרה חסמה כפעולת מנע לתנועת כלי רכב את הקטע מצומת גהה ועד מחלף גבעת שמואל, מצפון לדרום. לאחר שעה קלה, נפתח הכביש לתנועת כלי רכב. המשטרה הדגישה כי ההפגנה איננה באישורה.



זוהי הפעם השלישית השבוע שהנכים חוסמים כבישים, בדרישה להעלות את קצבת הנכים. ביום שלישי נחסם כביש החוף במחלף חבצלת השרון בשעות אחר הצהריים, ואתמול בצהריים חסמו הפעילים את כביש 4 באזור אור עקיבא במשך כמה שעות. בשבוע שעבר נרשמו עימותים אלימים בין הנכים למשטרה סמוך לכניסה לאשדוד, שם הם תכננו להפגין מול טקס בהשתתפות ראש הממשלה בנימין נתניהו.
הנכים חוסמים את כביש 4. צילום: דוברות המשטרה


הפגנת הנכים הבוקר. צילום: דוברות המשטרה
הפגנת הנכים הבוקר. צילום: דוברות המשטרה


כרבע מיליון זכאי קצבת הנכות הכללית, שעומדת כיום על מקסימום של 2,400 ש"ח לחודש ולא עודכנה במשך 16 השנים האחרונות, נאבקים להעלאת קצבת הנכות לגובה שכר המינימום העומד על כ-5000 ש"ח ונגד כוונתו של רה"מ נתניהו להביא לחקיקה עוד בפגרת הקיץ את המתווה שלו לפתרון המשבר. במשרד רה"מ מציעים העלאת קצבה ל-30% מהנכים ל-4,000 ש"ח ולעוד מאה אלף נכים להכנסת קו העוני - 3,200 ש"ח. עדיין לא ידוע אם בפעימה אחת או לאורך מספר שנים או בצמוד לשכר המינימום, כפי שהתחייב נתניהו ליו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן. בכל מקרה האוצר מתנגד למתווה המדובר. 

בינתיים בסיעת כולנו גובר הזעם על סחבת משרד רה"מ בנושא. יו"ר ועדת הרווחה ח"כ אלאלוף (כולנו) נאלץ בעל כורחו לעכב זה חודשים את ההכנה לקריאה ראשונה של הצעת החוק שהכין ח"כ אילן גילאון ממרצ, שעברה קריאה טרומית בכנסת. נתניהו גנז את המתווים שהציעו שר האוצר ויו"ר כולנו, משה כחלון, וכל סיעות הכנסת, לפיו הקצבה תעלה ל-4000 שח לכלל הזכאים, רובם ככולם חסרי כושר עבודה. 

ד"ר עמיחי תמיר, מקואליצית ארגוני הנכים, אמר שלשום למעריב: "אני לא חושש שהציבור יפנה נגדנו. כשהפנתרים שהם 'פלוגות המחץ' של המאבק, יוצאים לכבישים זה מתוך מצוקה, כי לו היינו שועים להפגנות מאושרות מראש ורק במתחמים סגורים ומרוחקים אז לא היינו נוגעים בציבור הרחב. זאת אחת הדרכים הבודדות להביא את המצוקה לכלל האזרחים והיא שיטת מחאה לגיטימית. זאת כמובן לא שיטת המאבק היחידה שלנו. כשאנחנו יושבים ראשי המאבק ומתכננים את האסטרטגיה להמשך אנחנו לא מוותרים על מחאה מול בתי ומשרדי מקבלי ההחלטות אבל אי אפשר להעביר לציבור רחב את גודל המצוקה של חיי מחסור להם נדונים רבבות הנכים שמתקיימים ממנה". 
 
תמיר הוסיף: "ברור שאם היו לנו יותר אנשים שמסוגלים להפגין היינו יכולים לייצר נראות גדולה יותר למאבק אבל יש גם מסר אני מאמין שעובר במראה של אנשים עם כיסאות גלגלים שלמרות הקושי יוצאים להפגין כי זה לא דבר של מה בכך. הדבר הכי גרוע שיכול לקרות לנו הוא אם המאבק הזה ישקע כי הוא מאבק על התודעה הציבורית - כולם כאן משלמים ביטוח לאומי ומס בריאות אבל כשהשמיים נופלים עליך ואתה זקוק למדינה שלך, אתה נותר לבד. זה מסר ששייך לכולם, לא רק לנכים. לכן קריטית הנראות של המאבק לכלל הציבור. כשראש הממשלה שלנו מגיע עם מתווה שכ"טובה" מעלה את ההכנסה המקסימלית רק למחצית הנכים חסרי כושר עבודה ורק לקו העוני, זה סוף גם של  שארית מדינת הרווחה".