לאחר החלטת בית המשפט היום (שני) בה בעצם הוחלט על הקלת תנאיהם של המסתננים שהצליחו להיכנס לתוך שטחי ישראל, מנסים כעת במערכת הפוליטית לנסות ולעקוף את ההחלטה, או לפחות לתקן אותה כדי להמשיך את מדיניות האכיפה. השר לבטחון פנים, גלעד ארדן, התבטא בגלי צה"ל בחריפות נגד פסיקת בג"ץ, וטען שבית המשפט לקח בעצם את מנוף הלחץ שפעל עד עתה. 



"החלטת בית המשפט העליון היא קשה ומצערת, ומותירה את ישראל בלי שום כלי אפקטיבי, להוציא את המסתננים והרחקתם ממדינת ישראל. למעשה, אנחנו לא יכולים לגרש או להחזיר את המסתננים הלא חוקיים למקום הלא מרכזי ממנו הם מכירים כי האו"ם הכריז על המקום הזה כמקום מלחמה. ישראל הצליחה להגיע להבנות שהן מוגדרות כבטוחות, שהם יקלטו מסתננים שאנחנו נרחיק מישראל על פי החוק", אמר השר. 



"בג"ץ ביטל את החוק של מתקן חולות כשהייתי שר הפנים. חיפשתי פיתרון איך להוציא את המסתננים, כי הם מעלים את רמת הפשיעה, הגניבה, והפגיעות המיניות, במקומות שהם מתגוררים בהם, ואין מה להתייפייף. אני בתור השר לביטחון פנים כעת מכיר את הנתונים. הפתרון הגיע והחלטתי לשכנע את היועמ"ש דאז, יהודה וינשטיין להוציא לדרך את המדיניות. גם בית המשפט המחוזי בבאר שבע הסכים לכך. המסתנן מסכים לצאת, מקבל אלפי דולרים ועזרה, ויוצא מכאן".



"בית המשפט לצערי נתן את הדגש למשהו שהוא לא אפקטיבי. הוא אומר, ניתן להרחיק, אבל איזה מסתנן יעדיף לעבור לאחת ממדינות אפריקה, במקום לשבת 60 יום בכלא, ולהישאר בארץ להמשך חייו. זה תמריץ חדש, כי הבינו שנכנסים לתקופה בלתי מוגבלת ויש חומה, ועכשיו הפליטים ינסו להמשיך ולהגיע. בעיניי צריך להגיש תיקון חקיקה מהיר, שייעשה לצורך סעיף בחוק. בג"ץ עושה פה פירוש פשוט מדי. מי יכול היה לדמיין שיגיעו לפרשנות כזאת? יהודה ויינשטיין, שהיה קשוב לפסיקה הבינלאומית, ראו עין בעין את המדיניות הזאת. בג"ץ עיקר את ההחלטה, כי זה שאפשר להרחיק למדינה שלישית זה פשוט".


"להתייחס אליהם כמו לסרבני גט"

השר הציע הקבלה מעניינת ואמר: "המדינה צריכה להתייחס אל המסתננים כמו אל סרבני גט. החוק היום, לפי היועץ המשפטי לממשלה, מתאר שכאשר מישהו מסרב לשתף פעולה, אפשר להושיב אותו מאחורי סורג ובריח, עד שיסכים למה שמבקשים ממנו, במקרה הזה לצאת מהמדינה. עכשיו זה רק 60 יום. אף מסתנן לא יעבור. עכשיו, שסהרונים מוגבל לשלושה חודשים, ומתקן חולות לשנה, אין כלי אפקטיבי להרחקת מסתננים מישראל. צריך לתקן בחקיקה ולהפעיל את עניין חוסר שיתוף הפעולה, שאפשר לכלוא אותך מעל 60 ימים".



לסיום התייחס ארדן גם למתיחות ההולכת וגוברת בין משפחות הנעדרים לשר הביטחון והקבינט ואמר: "זהו לא תפקידו של הקבינט ליישם החלטות, הוא מחליט החלטות, והדרג הביצועי צריך ליישם אותם. אני יכול לומר שבכל הקשור לשרות בתי הסוהר, ההחלטות מבוצעות. אני לא בטוח שמשפחת גולדין התכוונו לדברים האלה, יש להם מחלוקות עם שר הביטחון. ככל שניתן להחמיר ולדרדר את תנאי מחבלי החמאס שנמצאים בכלא הישראלי, תסמכו עליי שזה מה שאני עושה".



"כל מה שניתן לעשות בכפוף לדין הבינלאומי, קורה. הם לא שוהים בתנאים טובים. יש הרבה חוסר ידע ואי הבנה, אבל התנאים שלהם שונים מאנשים אחרים. אני מוכן לארגן ביקורים בכלא נפחא למי שרוצה. יש עיסוק נרחב בנושא השבויים והנעדרים, ויש לכך ערך גבוה מאוד בעיניי, ואין מחלוקת בעניין הזה. לא רוצים לשלם מחיר שיפגע בביטחון הלאומי של מדינת ישראל ומפיקים לקחים מטעויות עבר של הממשלה שלנו, וממשלות לפנינו".