מנהל לשכת העיתונות הממשלתית, ניצן חן, הודיע היום (רביעי) כי החליט להשהות את החלטתו בעניין שלילת תעודת העיתונאי של כתב אל ג'זירה בישראל, אליאס כראם. ההחלטה נתקבלה על בסיס ממצאי השימוע שנערך לכתב לפני כשבועיים, וכן בדיקות נוספות שנערכו בימים האחרונים, לרבות בדיקות מול גורמי הביטחון. בלשכת העיתונות הממשלתית הסבירו כי "לאור דבריו החד-משמעיים הוחלט שלא לשלול מיידית את תעודת העיתונאי שלו, ובששת החודשים הקרובים לעקוב אחר דיווחיו באל-ג'זירה על מנת לוודא שאמירותיו הנחרצות אכן באות לביטוי בעבודתו העיתונאית בפועל.



כזכור, הוא זומן לשימוע בלשכת העיתונות הממשלתית בעקבות דבריו בראיון טלוויזיוני, לפיהם "העבודה העיתונאית היא חלק אינטגרלי מההתנגדות הפלסטינית", והחשש עלה כי דבריו אינם עולים בקנה אחד עם העבודה של כתב חדשות, על פי כללי לע"מ.



כראם הסביר כי "לא הייתה לו כוונה לתמוך או להביע אהדה להתנגדות מזוינת". הוא טען כי "'ההתנגדות' עליה דיבר, היא התנגדות באמצעות העט, המילה והמצלמה". לדבריו, משמעות ההתנגדות היא אך ורק חשיפה תקשורתית למציאות - שהעם הפלסטיני חי תחת כיבוש. "אני לא אימצתי, לא קראתי ולא היסתתי להתנגדות מכל סוג שהוא", אמר, "'ההתנגדות' היא לכיבוש יהודה ושומרון ואינה לעצם קיומה של מדינת ישראל".



חן אמר: "לא נשלים עם מצב בו תעודה רשמית אותה מנפיקה מדינת ישראל, תשמש ככלי בידי אלו המנצלים אותה למאבק פומבי במדינה". הוא ציין כי לצערו "בעת האחרונה הצטברו דיווחים ברשת הטלוויזיה אל ג'זירה, אשר אינם עומדים באמת מידה עובדתית, ציבורית ומקצועית". מנהל לשכת העיתונות הממשלתית סיכם את דבריו ואמר כי "בחודשים הקרובים לע"מ תעקוב אחרי דיווחי הרשת בישראל בערבית ובאנגלית, ולא תהסס, לאחר התייעצות עם גורמים שונים, להסיק את המסקנות המתבקשות".


אולפן אל ג'זירה בירושלים. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90



ההחלטה הראשונית נתקבלה לאחר שבתחילת החודש שר התקשורת, איוב קרא, ערך מסיבת עיתונאים, בה הוא פירט את הפעולות שיובילו לכך שרשת אל ג'זירה לא תפעל עוד בישראל. "ביססנו את ההחלטה שלנו על הצעדים שנקטו המדינות הסוניות לסגור את הרשת אצלן", אמר קרא, לפי דיווח ברשת אל ג'זירה. הכוונה היא להחלטת מדינות ערב, שניתקו את היחסים עם קטאר, ממנה פועלת הרשת, לסגור את משרדי הרשת בשטחן.

בין הפעולות שנעשו בנושא, לדברי השר קרא, נעשתה פנייה לחברות הכבלים והלוויין, אשר הביעו נכונות מצידן לשקול החשכת שידורי הרשת בישראל. פניה לשר לביטחון פנים בבקשה להפעיל את סמכויותיו לסגירת משרדי הרשת בארץ. קרא הוסיף כי בשלב ראשון יפנה ללשכת העיתונות הממשלתית בדרישה לשלול את תעודות העיתונאים מכתבי רשת אל-ג'זירה הפועלים בישראל. את כל הפעולות הללו מבטיח קרא לבצע בתוך שבועיים.

בנוסף, לאחר פגרת הקיץ של הכנסת, בכוונתו להוביל תיקון חקיקה הנוגע לרשתות תקשורת זרות הפועלות בישראל, כך שהוא ייתן לממשלה סמכות באופן חריג, להעדיף את ביטחון אזרחיה וגם לשקול תמיד את טובת אזרחיה וטובת שלום הציבור וביטחונו".