שבוע לאחר הדיון הסוער בוועדת החינוך של הכנסת במהלכו גילה אריאל לוי, מנהל המינהל הפדגוגי במשרד החינוך, כי לפחות 129 תלמידים בעלי צרכים מיוחדים לא שובצו עדיין למוסדות חינוך, שנמצאים בתהליכי שיבוץ, והורים לילדים כאלה טוענים כי הבעיות רחוקות ממצב של פיתרון וכי רבים מהם לא יוכלו ללכת מחר לבית הספר, כמו חבריהם.



"הבעיה היא לא רק בחינוך המיוחד אלא גם בילדים משולבים או חולים הנמצאים בחינוך הרגיל ולא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים אם לא תהיה להם סייעת, הנגשה, הסעה או כל דבר אחר", אומרת ל"מעריב-השבוע" רויטל לן כהן, מהקואליציה להורים לילדים עם צרכים מיוחדים ואם לילד עם צרכים מיוחדים. על טענות המשרד כי הם משקיעים מאמצים רבים בנושא, אומרת לן כהן כי "כבר בחודש מרץ הזהרנו כי בשנת הלימודים הקרובה המצב יהיה קשה יותר, אבל הם אמרו שהם מאורגנים והכל בסדר, אבל זה לא קרה. איך זה שיומיים לפני תחילת שנת הלימודים, ההורים עדיין לא יודעים מה יהיה עם הילדים שלהם?".



ה', אם לילד בן 9.5 המוכר על הספקטרום ברמת תפקוד גבוה, לא יודעת לאן היא תשלח אותו מחר. "עברנו שנה לא פשוטה. הילד היה משולב עם סייעת בכיתה עם 34 ילדים, וכשהוא נכח בכיתה זה פגע בו ברמה החברתית והלימודית. במהלך החופש עשינו מאמצים, העברנו את האבחון לכל הנוגעים בדבר כדי לכנס ועדת השמה ולדאוג לילד למסגרת מתאימה. באבחון היה כתוב שהילד צריך כיתת תקשורת, לא מתאים לו שילוב, ניסינו את זה, אבל לצערי לא היה לו טוב, לא הצליחו להכיל אותו. אנחנו יום לפני פתיחת שנת הלימודים ואני מוצאת את עצמי עם תשובות הזויות ".



לדברי עמוס שפירא, יו"ר אלו"ט, אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם, "לא יתכן שערב פתיחת שנת הלימודים נמשיך לקבל פניות מהורים שעדיין לא יודעים לאן ילכו ילדיהם ב- 1.9. למרות התראות חוזרות ונשנות בפני משרד החינוך גם השנה הוא לא נערך כראוי לגידול במספר הילדים עם אוטיזם ולא מצליח לשבצם במסגרות החינוכיות מבעוד מועד. אלו"ט תמשיך להיאבק על מנת שכל הילדים יוכלו לפתוח את השנה כסדרה".



ממשרד החינוך נמסר בתגובה: "המשרד מתייחס ברגישות רבה לצרכים של ילדי החינוך המיוחד, על כן הוא הגדיל את תקציב החינוך המיוחד. התוספות בתקציב הן עבור הארכת שנת הלימודים, מענה לתלמידים חולים בביתם, שילוב תלמידים בחינוך הרגיל ועבור הגידול הטבעי במסגרות החינוך המיוחד. המשרד פועל באופן נמרץ כדי לפתוח את שנת הלימודים כהלכה בחינוך המיוחד ונכון לעכשיו צומצם מספר התלמידים שמחכים לשיבוץ ל-41".