ההורים המותשים ואפילו חלק מהתלמידים, מחכים בקוצר רוח ל-1 בספטמבר. אז אומנם ארגוני המורים לא ישבתו מחר בבוקר ושנת הלימודים לכאורה תפתח כסדרה, אך עדיין, לא כל התלמידים יכנסו בשערי בתי הספר והגנים. עשרות ילדי החינוך המיוחד, ילדים משולבים או חולים הנמצאים בחינוך הרגיל לא יוכלו לפתוח את שנת הלימודים מכיוון שאין להם סייעת, הנגשה או הסעה וכעת מתברר כי גם הילדים החולים הלומדים בביתם, לא יוכלו להתחיל את השנה.



עבור 5,000 התלמידים הלומדים בבית, שנת הלימודים תיפתח שלוש שעות מאוחר יותר, בשעה 11:00. זאת לאחר שבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב הורה למורי תוכנית שלבים לקיים את שביתתם באופן חלקי בלבד. עוד נקבע כי הצדדים יכנסו למו"מ אינטנסיבי בגישור המדינה. במידה ולא תחול התקדמות במו"מ יוכלו העובדים לשבות במהלך הסמסטר. מנגד, סגל הסייעים החינוכיים והמטפלים הפרא-רפואיים יפתחו את שנת הלימודים כסדרה בשעה 8:00 בבוקר.



יותר מ-1,000המורים והעובדים בתוכנית שלבים מוחים על הסחבת  במשא ומתן עם חברת "קדימה מדע" המפעילה את התוכנית במימון משרד החינוך


מקדימה מדע נמסר: "אנו נמשיך לקיים משא ומתן כנה ומקצועי עד להגעה להסכמות עם המורים. איננו מאמינים כי איומי כוח ושביתות יסיעו בקידום המשא ומתן, נהפוכו".

שרונה נמר, המשמשת כיו"ר ועד ההורים של הילדים החולים שאינם נמצאים במסגרות הגנים ובתי הספר בשל מחלתם, התייחסה להחלטת בית הדין, ואמרה כי "היא מהווה פגיעה בזכות הדמוקרטית למחאה. יש כאן סתימת פיות של משרד החינוך כדי לצייר תמונה יפה לפתיחת השנה, בפועל הכל רקוב".

מאות בתי ספר נותרו ללא אבטחה


בנוסף, מאות בתי ספר נותרו ללא אבטחה, לאחר שהמאבטחים מוחים כבר מספר חודשים על תנאי עבודתם. אלכס טנצר, יו"ר מטה המאבק למען עובדי הקבלן, אמר מוקדם יותר ל"מעריב-אונליין" כי "המאבטחים מבינים שאם הם לא ישבתו, אז בגלל החגים הם שוב יקבלו משכורת 2,000 שקלים. אם חס וחלילה יקרה משהו לאיזשהו ילד בבית ספר או בגן, האחריות היא על ממשלת ישראל וראשי הערים ולא על המאבטחים".



בקיבוץ כרמיה בדרום, הורים לילדי גן רב גילאי (שלוש עד שש) מתכוונים למנוע את פתיחת השנה וזאת בשל המספר הרב של הילדים הרשומים לגן - 33, כשעליהם תהיה אחראית גננת אחת בלבד. לטענת ההורים, בשנה שעברה היה מספר ילדים זהה והוקצתה חצי משרה נוספת של גננת אך השנה הוחלט לבטל תקן זה ולהשאיר רק גננת אחת. "לא מתקבל על הדעת ש-33 ילדים בשלוש שכבות גיל יקבלו גננת אחת בלבד, בעוד רפורמת טרכטנברג לסייעת נוספת הגדירה בבירור שלגן כזה מגיע תקן לגננת נוספת במשרה מלאה", מסרו ההורים.



בפתח תקווה, הנהגת ההורים בבית הספר "שיפר" הודיעה כי היא לא תפתח את שנת הלימודים. ההורים שלחו מכתב לראש העיר וראש מינהל החינוך איציק ברוורמן ובו העלו מספר טענות, ביניהן שהצפיפות במתחם חורגת מתקן משרד החינוך, במקום אין אולם ספורט היכול להכיל את כלל התלמידים בטקסים, מבנה בית הספר אינו ממוגן ועוד.



עדי בוגנים, נציג ועד ההורים מדגיש כי "הבעיה היא שאמרו לנו בעירייה שאין להם מקומות לבנות לנו בית ספר ובזמן שאומרים לנו שאין איפה לבנות, בונים בשכונה שלנו שני בתי ספר לילדים מחוץ לשכונה. שנה שלמה אנחנו מנהלים סוג של מאבק בעירייה וניסינו הידברות כמה פעמים מול ראש העיר". בנוסף לשביתה בבית הספר "שיפר", בית הספר מעוף לחינוך מיוחד בעיר ישבית מחר גם הוא את פתיחת השנה. ההשבתה מגיעה בגלל ביטול ההסעות לתלמידים ובשל מבנה נוסף שהוקם לאחרונה ועוד לא סיימו את עבודתו.



ההורים משביתים את פתיחת השנה. ביה"ס שיפר בפתח תקווה
ההורים משביתים את פתיחת השנה. ביה"ס שיפר בפתח תקווה



כמו כן, כ-1,500 ילדי גני עיריית תל אביב לא יפתחו את שנת הלימודים וישבתו בשל החלטת העירייה לבטל את האבטחה ב-10 מתוך 35 אשכולות הגנים בעיר. במקום ללכת לגנים, תתקיים פעילות לילדים בגן המייסדים. ההורים אומרים כי "מדובר במחדל אבטחתי חמור ובאפליה פסולה. עיריית תל אביב מטעמי תקציב בחרה לבטל את השמירה רק של 10 אשכולות מטעמים שונים ומשונים כאשר כל טענה נראית כלא ישימה במבחן המציאות".



כזכור, מחלקת הביטחון של העירייה הודיעה בחודש יולי כי היא מעדכנת את תפיסת האבטחה לשנה הבאה בגנים העירוניים והחליטה לבטל את המאבטחים בכניסה ולהמירם בסיורי מאבטחים על אופנוע. נציגי ועד ההורים נפגשו עם גורמים בעירייה בנושא אך כאמור, ההורים החליטו למחות.



מחאת הורי ילדי הגנים בעת ישיבת עיריית תל אביב. צילום: שחר סקברר
מחאת הורי ילדי הגנים בעת ישיבת עיריית תל אביב. צילום: שחר סקברר