מחדל של העירייה? פעוט כבן שלוש, שזהו יומו הראשון בגן, יצא היום (שישי) מאשכול הגנים ברחוב ליסין בתל אביב לאחר שככל הנראה אחד מההורים לא סגר אחריו את השער, ועבר מרחק של כמאה מטרים עד שהורים שבדיוק הגיעו לגן ראו והחזירו אותו. הפעוט הספיק להתרחק עד אתר בנייה סמוך. בוועד ההורים של הגן כועסים על העירייה ואומרים שמדובר במחדל. במקביל, במסגרת אירוע נוסף שהתקיים באשכול נופי ים, הגיע פעוט נוסף עד לביתו, שנמצא במרחק מאות מטרים מהגן. שני עוברי אורח מצאו אותו עומד במעבר חצייה מחוץ לגן, והוא הראה להם איפה נמצא הבית שלו, והם לקחו אותו לשם.



ההורים הדגישו, כי עד השנה היה מאבטח שהכיר באופן אישי את כל ההורים והילדים ושמקרה כזה לא יכול היה לקרות אם בעירייה לא היו מחליטים לבטל את תקני המאבטחים. הם ציינו עוד, כי במידה ולא יהיה המשך הידברות עם העירייה בנושא, הם ינקטו בצעדים - כפי שעשו היום כשהשביתו את פתיחת השנה לשעתיים. 

כזכור, לאחר שבחודש שעבר מחלקת הביטחון של עיריית תל אביב-יפו הודיעה כי היא מעדכנת את תפיסת האבטחה לשנה הבאה בגנים העירוניים והחליטה לבטל את המאבטחים בכניסה ולהמירם בסיורי מאבטחים על אופנוע, שדולת ההורים בעיר שלחה מכתב לחברי המועצה בו ביקשה מהם לבטל את ההחלטה, שלדבריהם "שנעשתה ללא כל דיאלוג מקדים עם ההורים ונציגיהם וללא פרסום שיקול הדעת המלא וההחלטות המקצועיות שהביאו להחלטה זו ורכיביה". 

בראשית המכתב נכתב כי "ההחלטה נעשתה בחוסר שקיפות ובאופן חד צדדי ושרירותי. תחילה פורסמה רשימה של כ-10 אשכולות ומתחמי גן מהם יוסרו המאבטחים בעיר, ובהמשך נודע לנו כי לפי המדיניות העירונית החדשה יוסרו המאבטחים מכלל הגנים בהם הם מוצבים כיום, למעט שני אשכולות. ההחלטה להפחית את האבטחה הקבועה במוסדות חינוך במציאות ישראלית מתוחה ורגישה מתמיד היא על פניו לא סבירה. להזכיר, בעיר תל אביב יפו קיים סיכון מוגבר לאירועים ביטחוניים המעמידים את הגנים בסיכון מוגבר, כפי שלמדנו בצער מהאירועים שהתרחשו לאחרונה בדיזנגוף, שרונה, מלון לאונרדו, צומת מעריב, יפו ועוד. ביפו אף הושלכו אבנים ישירות לחצר גן ילדים בעודם משחקים בחצר".

אחז אגם, יו"ר פורום הגנים בוועד הורי תל אביב, התייחס להתרחשויות ואמר כי "זה בדיוק המקרה מדוע צריך מאבטחים בכל אחד ואחד מגני הילדים בעיר. אומנם האחריות במקרים הללו הן של הצוותים, אולם לאור כמות הילדים בגנים, ברור שהצוותים לא יכולים להתמודד גם עם זה. גם בשנים קודמות היו מקרים דומים וחייבים ללמוד כיצד למנוע את זה להבא. המשטרה חייבת לשנות את תפיסת האבטחה בגנים ולהבין שגם מקרים שכאלו הם חלק מהאבטחה השוטפת".

עו"ד שחר סקברר, ממובילי מאבק ההורים במחאת האבטחה, הוסיף, בתגובה שמסר ל"מעריב-אונליין", כי "השביתה שארגנו ביום הראשון ללימודים הייתה הצלחה גדולה בזכות ההתאגדות של כלל ההורים באשכולות שנוטלים חלק במאבק. נוכחנו והוכחנו שההורים סומכים על שיקול הדעת של נציגי הוועדים באשכולות ותומכים במאבק, גם כאשר זה בא על חשבון נוחות. לצערנו אנחנו מקבלים אינדיקציות מגורמים בכירים בעירייה שלא תהיה לנו ברירה אלא להחריף את המאבק. אנו צפויים להיפגש בתחילת השבוע עם אסף זמיר, סגן ראש העיר ומחזיק תיק החינוך, ומקווים לבשורות טובות. במידת הצורך, מיד אחרי הפגישה עם זמיר נתכנס, נציגי ההורים שמובילים את המאבק, ונחליט על צעדי ההחרפה. נדון באפשרויות להפגין, לשבות, לפנות לגורמים בכירים, לגייס ארגונים נוספים, להציף ולסחוף את הרשתות החברתיות".

מעיריית תל-אביב-יפו נמסר: "בשום ישוב בארץ אין מאבטח שעומד בכל גן בודד וגם בתל-אביב מעולם לא היה. כמו כן, אין זה מתפקידו של שומר לוודא שילדים לא יוצאים מהשער. זהו תפקידו של צוות הגן ונדרשת גם אחריות ההורים לוודא את סגירת השער בכניסה וביציאה, כאמור כפי שנהוג בכל הגנים בארץ. הנחיות ברורות הועברו ויועברו שוב לצוותי הגנים. השערים בגני הילדים בעיר נעולים ומותקנים בהם קודנים ובנוסף התקינה העירייה בכל גני הילדים בעיר אמצעי מיגון, מידור וחירום המאפשרים הזנקת כוחות ביטחון מידיים".

"לנוכח הגידול במספר הגנים בעיר התאימה מחלקת הביטחון בעירייה את תפיסת האבטחה למציאות הקיימת, בתיאום עם משטרת ישראל. בשנת הלימודים הקרובה, מממנת העירייה, באופן קבוע, סיורים רכובים נוספים של אנשי אבטחה בעלי רמת הכשרה גבוהה תוך מענה מהיר לכלל הגנים בעיר. כמו כן ובהתאם לדרישת ועד ההורים המרכזי, סוכם כי בשעת הבוקר ובשעת האיסוף, יחליפו הסיירים ככל שניתן את השומרים בשערי האשכולות גנים. העירייה נמצאת בהדברות עם ועד ההורים שהיה שותף להחלטה".