עמותת עלם פותחת לראשונה בישראל מרכזי ייעוץ בלתי פורמליים, שיפעלו בין כותלי בתי הספר ויספקו מענה לבני נוער גם בשעות הלימודים ואף על חשבון שיעורים, במקום שבו הם נמצאים חלק ניכר מהיום.



המיזם יוצא לדרך לאחר פיילוט מוצלח בחולון ובאשדוד. השנה ייפתחו שלושה מרכזים נוספים בקריית שמונה, בקריית גת ובקסר א־סיר במימון הקרן למפעלים מיוחדים של הביטוח הלאומי. מדובר ביוזמה ראשונה מסוגה, שתאפשר לצעירים מרחב פתוח לשיחה על כל נושא כמו בית הספר, ההורים והמשפחה, חברים, יחסי מין, סמים, אלכוהול ועוד. המרכזים, המכונים "שלוק", מאפשרים לבני הנוער נגישות לדיאלוג אישי של אנשי צוות, מתנדבים ומורים.



מדובר במודל מוצלח של מרכזי "הפוך על הפוך", מרכזי ייעוץ המעוצבים כבתי קפה, שאותם מפעילה עמותת עלם לנוער בסיכון. "את מרכזי שלוק אנחנו פותחים בעיקר בפריפריה, שם הצורך והקשיים של הצעירים גדולים יותר", מסבירים בעלם. "התלמידים מגיעים מרצונם החופשי, בזמן שיעור ובאישור בית הספר למרחב פתוח ולשיחה על כל נושא שיבחרו".




"1 מכל 5 ילדים - עובר התעללות"




לדברי אמיר דלומי, סמנכ"ל עלם, "מרכזי שלוק פועלים בהתאם לעקרונות של עלם, שמגיעה אל הנוער היכן שהוא נמצא כדי לצמצם את מספר הנערים הנופלים בין הכיסאות ומגיעים למצבי מצוקה או נפלטים ממערכת החינוך. אנחנו מאמינים ששילוב הידיים בין החינוך הפורמלי לחינוך הבלתי פורמלי ולקהילה הכרחי להצלחת התהליך. בכך אנחנו מעבירים מסר חשוב מאוד לנערים על אודות ההתעניינות והאכפתיות מצד כל הגורמים".בתוך כך, המועצה לשלום הילד ומכון חרוב השיקו סרטון הסברה שלישי ברשתות החברתיות במסגרת קמפיין "אחד מכל חמישה". הסרטון מציג דלתות שונות שמאחוריהן נשמעים קולות מסיטואציות שונות של מקרי התעללות מבוגרים בילדים. בחלק האחרון של הסרטון אחת הדלתות נפתחת והצופה נחשף למצב של פגיעה בילד על ידי אמו.



"אחד מכל חמישה ילדים בישראל עובר התעללות או פגיעה מידי מבוגר. זה נתון המגובה במחקרים ארוכי טווח מהשנים האחרונות, שמצביע על היקף התופעה המטרידה של התעללות בילדים", אומרת עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד, שמדגישה כי "המטרה שלנו היא להעלות את המודעות לא רק לתופעה ולהיקפה הבלתי נתפס, אלא גם לעובדה שהתעללות בילדים עלולה להתרחש בכל מקום ובכל קבוצות האוכלוסייה. עד שלא נכיר בכך, לא נוכל למנוע או לצמצם את היקף ההתעללות בילדים. המספרים הידועים והרשמיים הם קצה הקרחון של התופעה. האחריות היא, בראש ובראשונה של המדינה, אך גם עלינו כחברה. מוטלת עלינו אחריות חוקית ומוסרית לפנות לעזרה ולדווח, למען הילדים שלא יכולים להגן על עצמם או להתלונן".



פרופ' אשר בן אריה, מנכ"ל מכון חרוב, שהשיק בשנה האחרונה בירושלים את קמפוס חרוב לילדים, מודל המאחד תחת קורת גג אחת את כלל השירותים הניתנים לילדים נפגעי התעללות והזנחה, מדגיש כי "איתור מוקדם ומניעה הם היסודות החשובים ביותר בדרך לצמצום התופעה. בקמפוס אנחנו נותנים מענה הוליסטי לילדים נפגעי התעללות והזנחה, אך יש לפעול ברמה הלאומית ולהקצות את המשאבים המתאימים כדי שנוכל להבטיח לכל הילדים חיים בטוחים יותר".