שנת הלימודים נפתחה ולא רק התלמידים צריכים להסתגל לחזרה לספסל הלימודים אלא גם עובדי ההוראה. בנוסף לחומר שהמורים חייבים להעביר בכיתה, רובם מבינים שכדי להתאים עצמם למציאות הדינמית, כדאי להם לשדרג את ארגז הכלים שלהם כך שהשיעורים יהיו אפקטיביים יותר לתלמידים אבל גם עבורם. אלון כהן, מנכ"ל מרכז כהן אידוב לדיבייט ורטוריקה, אסף מספר עצות שימושיות לחזרה מהירה ויעילה לשגרה.



1. דמגוגיה וסיסמאות? לא בבית ספרנו


תלמידים שלומדים להתדיין ולהתווכח בצורה מקצועית, מבינים את ההבדל העצום בין טיעון מבוסס לטענה או סיסמא ריקים מתוכן. כמורים, אם תבקשו מהתלמידים לטעון טיעון שמסביר את עמדתם ולא רק לחזור שוב ושוב על אותה טענה, תצליחו לפתח תלמידים בעלי חשיבה ביקורתית שישאלו למה ויבינו מתי מורחים אותם.



2. תנו להם לדבר – סודות השכנוע מתחילים בכיתה


בעולם תחרותי שבו הגלובליזציה מעבירה משרות לצד השני של העולם אין להמעיט בחשיבותן של יכולות השיווק העצמי והעמידה בפני קהל. במסגרת יום הלימודים, ניתן למצוא ולהעניק לתלמידים אינספור הזדמנויות בהן יוכלו להציג, לדבר ולשכנע בפני הכיתה. זה יקל עליכם את העבודה ויהפוך את השיעורים למהנים יותר.



3. עודדו ויכוחים תרבותיים ומסודרים


תלמידים אוהבים שמאתגרים אותם ולכן למידה דרך שאלות יותר אפקטיבית מהצגה משמימה של החומר. דוגמא יעילה היא עריכת דיבייט כיתתי. כך הכיתה לוקחת חלק פעיל בלימוד של נושא מסוים ועל הדרך מפתחת גם את מיומנות הפרזנטציה.



4. שכל במקום רגש – להבין גם את הצד השני ולקבל את האחר


כאשר תלמיד נדרש להיות "שגריר" במהלך דיבייט כיתתי של דעה שמנוגדת לדעותיו, הוא לא ישנה את דעתו אך יבין את המורכבות, את הלבטים ואת הזווית של האחר.



5. עודדו ביקורת – אל תשתיקו אותה גם אם היא לא נעימה


אין דוגמה אישית מוצלחת יותר מאשר מורה שמאפשר לתלמידיו למתוח ביקורת עניינית ואף מפנים אותה. הרווח החינוכי כפול – התלמידים יראו שהביקורת שלהם מגיעה לאוזניים קשובות ויהיו פעילים ומעורבים יותר ובנוסף, ילמדו לקבל ביקורת בעצמם אופן בוגר ומכיל.