כשהם לבושים בטוגות במחווה לחכמי יוון, יצאו היום (שני) פעילי ארגון הסביבה גרינפיס לרחובות ירושלים וקראו לשר האנרגיה, יובל שטייניץ - לו תואר דוקטור בפילוסופיה, "די להתפלסף, חשמל חכם מהשמש עכשיו".  המפגינים יצאו ממתחם השוק בירושלים לעבר משרד האנרגיה בעידוד הקהל המקומי, והעבירו לנציגי השר חתימות של עשרות אלפי אנשים מרחבי הארץ בדרישה למעבר לאנרגיה נקייה.



"אנחנו אומרים למשרד האנרגיה להפסיק להתפלסף", אומר ד"ר יונתן אייקנבאום מנהל הקמפיינים של גרינפיס, "בסוף קיץ 2017 רק 2.5 אחוזי חשמל מיוצרים מאנרגיה סולארית וזאת בזמן ששטייניץ מדבר גבוהה גבוהה על השמש ושם פול גז על הגז הטבעי שלמרות יחסי ציבור טובים לעומת הפחם, גם הוא מזהם ותורם להתחממות הגלובלית לעומת אנרגיה נקייה. עברה יותר משנה מאז הוקמה הוועדה להסרת חסמים על מתקנים סולאריים, אך המלצות מנכ"ל משרד האנרגיה נשארו על השולחן. הבאנו לשר שטייניץ מסר מהציבור שדורש להנגיש חשמל חכם מהשמש לכלל, כאשר את הרווחים נגזור כולנו בחיסכון בהוצאות חשבון החשמל, בצמצום זיהום האוויר וגזי החממה וברווח נקי למשק".



כזכור, רק לפני חודש וחצי אישרה הוועדה לתשתיות לאומיות מתחם גדול בדרום הארץ שמקדם משרד האנרגיה להפקת אנרגיה סולארית בהספק של 500 מגה-וואט, אבל גם לכשיפעל המתחם מדובר רק ב-20% מיעדי הביניים של הממשלה אליהם התחייבה בהסכמי פריז הבינלאומיים למאבק בהתחממות העולם, עד שנת 2025 ועוד פחות מכך מהיעד הרחוק יותר של 17% חשמל מאנרגיות מתחדשות עד שנת 2035. לשם השוואה, במדינות המפותחות, בעיקר באיחוד האירופי, מפיקים כבר עשרות אחוזים מאנרגיות מתחדשות. דנמרק כבר מייצרת קרוב ל- 60% מאנרגיות נקיות, פורטוגל וספרד מעל 40% וגרמניה הגיעה ל- 35%. 



פעילי גרינפיס מול משרד האנרגיה, צילום: דור נבו, גרינפיס
פעילי גרינפיס מול משרד האנרגיה, צילום: דור נבו, גרינפיס



"מרבית האנשים לא יודעים שגג הבית שלהם הוא נכס"



"בשעה שמשרד האנרגיה מוציא מיליונים על קמפיין הסברה לגז, מרבית האנשים כלל לא יודעים שגג הבית שלהם הוא נכס. ערבויות מדינה יוכלו לספק מימון למאות אלפי משפחות להתקנת מערכות סולאריות על הגגות. כמובן שהשקעות מטעם המדינה יפלסו דרך להשקעות מצד גופים פילנתרופיים ולמתן הלוואות בתנאים טובים יותר" טוענים בגרינפיס.



ד"ר אייקנבאום הוסיף: "כיום, לוקח לא פחות מ- 14 שבועות להתקין מערכת סולארית בישראל, בזמן שבגרמניה מדובר בשבעה שבועות ובבריטניה שלושה שבועות. הגיע גם הזמן שההליך יהיה מול חברת החשמל יהיה מקוון ולא ייגרר שבועות. אנחנו גם דורשים לקדם הסדרות שתאפשרנה לחלוק בחשמל מהשמש בבניינים משותפים. זאת ועוד, היינו מקום 1 בקלינטק, אך אין ספור חידושים בתחום ייצור חשמל נקי ואגירת אנרגיה נתקעים ולא עוברים לשלב המסחרי. מדיניות נדיבה יותר של משרד האנרגיה מול סטארט-אפים בתחום יביאו את ישראל להוביל את מהפכת המאה הנוכחית, מהפכת האנרגיות החכמות".