הישג אחד משמעותי הצליחו ארגוני הנכים לרשום במאבקם העיקש והממושך להעלאת קצבת הנכות הכללית שעומדת כיום בתקרה הגבוהה ביותר על 2340 ₪ לחודש. לאחר שכמה מארגוני הנכים פתחו בשבוע שעבר בקמפיין הפגנות נגד יו"ר הההסתדרות, אבי ניסנקורן, על כוונתו לכאורה להיאבק על העלאת שכר המינימום במשק במנותק ממאבקם, כינס היום (שלישי) ניסנקורן בלשכתו את ארגוני הנכים, כולל אחד הארגונים שהפגינו נגדו, והתחייב לראשונה בפומבי להירתמות מוחלטת למאבק.



"ההסתדרות היא שותפה מלאה למען מטרה משותפת של קיום בכבוד לכל אדם עם מוגבלות שחי בישראל. זהו צו השעה לכל הגורמים, לממשלה, לראש הממשלה, לשר האוצר" אמר ניסנקורן בפגישה עם ראשי ארגוני הנכים והוסיף: "במדינה מתוקנת נכים לא צריכים להפגין ולחסום כבישים, הם לא עושים את זה מתוך רצון אלא מתוך כאב וייאוש גדול. מאבק הנכים הוא מאבק צודק מאין כמוהו. אי אפשר להמשיך להחליש את המוחלשים ואי אפשר לתת להם להישאר שקופים".



נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים, אמרה בישיבה עם ניסנקורן: "העוני של הנכים בישראל היום הוא מזעזע כי זהו עוני מכוון, לא כי למדינה אין כסף אלא כי יש לה סדר עדיפויות לקוי. עד כה לא באנו בדרישות מופרזות אבל אי אפשר להמשיך ככה. מדובר בכמעט רבע מיליון אזרחים במדינת ישראל. אף אדם לא רוצה וגם לא יכול לחיות מקצבה של 2,342 שקל. כל מי שיכול ומסוגל היה יוצא לעבודה לא היום, אלא אתמול".



שלושת היעדים של ניסנקורן


ניסנקורן הציב שלושה יעדים למאבק כפי שהוא רואה אותם: שינוי שיטת הצמדת קצבאות הנכים, לא למדד כי אם לעדכון שכר המינימום או לשכר הממוצע במשק. קידום חקיקה שתשים סוף לפגיעה בקצבאות הנכים העובדים ועדכון קצבת הנכות עצמה, לב המאבק. "על מנת לצמצם את הפערים החברתיים ולייצר איכות חיים טובה יותר לאנשים עם מוגבלות, קיים צורך להגדיל את מסגרת התקציב שהמדינה מקצה לנושא בתיאום עם ארגוני הנכים. מעבר לכך, מציאות שבה נכים נפגעים בקצבתם כתוצאה מיציאה לעבודה החל מרמות שכר נמוכות, יוצרת חסם אשר מרתיע אנשים רבים מלצאת לעבוד", אמר יו"ר ההסתדרות והוסיף: "אם מדברים על ציבור מוחלש שחלק עיקרי מהכנסותיו תלוי בקצבאות, צריך להבין שבכל פעם שהשכר עולה מעבר למדד, כפי שזה קורה בשנים האחרונות, הנכים נשארים מאחור ונכנסים למעגל העוני".



שלושה יעדים למאבק. יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני
שלושה יעדים למאבק. יו"ר ההסתדרות ניסנקורן. צילום: אבשלום ששוני



לא בכדי הדגיש יו"ר ההסתדרות את שלושת היעדים הללו. היעד במתווה ראש הממשלה של העלאת הקצבה ל-70% מהנכים רק עד לקצבה מקסימלית שתבטיח את הכנסת קן העוני, 3200 ₪, אינו 'הוצאה של הנכים מעוני' כפי שבמשרד ראש הממשלה מציגים זאת. הוצאות הנכים על בריאות וסיעוד גבוהות בלאו הכי פי כמה גם מקצבת המקסימום לנכים הקשים שמציע נתניהו, 4000 ₪. אפילו קצבה כזאת, ביחד עם קצבת שירותים מיוחדים שמקבלים נכים המעסיקים עובדי סיעוד בעלויות של לפחות 8000 ₪ לחודש רק על הוצאות בריאות, לא משאירה לנכים הקשים שום סיכוי לשרוד כלכלית ללא סיוע בני משפחה, חברים או עמותות. זאת ועוד, אלפים מהנכים חסרי כושר עבודה או בעלי כושר עבודה מוגבל ששוק העבודה כמעט ואינו נגיש להם, אינם נכנסים כלל לתקרה שהציב נתניהו של מעל 90% נכות כתנאי לזכאות לקצבת 4000 ₪ שעדיין רחוקה משכר המינימום העומד היום על 5300 ₪..



חנן טל, מנכ״ל ארגון "נכה לא חצי בן אדם" מוסיף: "רה"מ מזמין סקרים כדי לוודא שהוא מוצג כמנהיג חברתי ש'הוציא את הנכים ממעגל העוני' אבל קו העוני הוא לעג לרש. כשנתניהו מדבר על הכנסה מינימלית של 4200 שח לנכה עובד ממנה לא תקוזז קצבתו, הוא מתעלם מהבטחת יו"ר הקואליציה שלו כי הסכום הזה יושווה לשכר המינימום, 5300 שח, ולכן אפילו לא מאפשר לנכה, שלו הוצאות אדירות על תרופות וטיפולים, להשתכר שכר מינימום מבלי לפגוע במטה לחמו. עידוד יציאה לעבודה זה לא, ועובדה - רק 7% מזכאי קצבת הנכות עובדים לעומת 30% בממוצע במערב בגלל הדרה מתמשכת של הנכים מנגישות ושיוויון זכויות והזדמנויות לעבוד ולהשתכר בכבוד".



ההפגנות נמשכות


בתוך כך, נמשכות חסימות הכבישים ברחבי הארץ של ארגוני הנכים. לאחר עוד הפגנה מחוץ לביתו הפרטי של ראש הממשלה בקיסריה (שלישי) עברו המפגינים לחסום את כביש 70 (ואדי מילק) ליד יקנעם. בארגון "הנכים הופכים לפנתרים" דוחים את הבטחת רה"מ נתניהו מיום ראשון על "הטבות נוספות לנכים" כשקצבת הקיום של רובם תעלה רק להכנסת קו העוני. "זאת אמירה שנועדה לזרות חול בעיני הנכים והציבור. נתניהו מזלזל לא רק במצבם הפיזי של הנכים אלא גם באינטליגנציה שלהם. מה באשר להצמדת עדכון הקצבה לעדכון שכר המינימום שנשמטה אפילו בין שתי הודעות נתניהו בנושא בתוך חודשיים בלבד? אפילו בהבטחותיו שלו נתניהו אינו עומד" אומרים אנשי "הפנתרים".



מליאת הכנסת תתכנס בפגרה לבקשת האופוזיציה


מליאת הכנסת תתכנס בעוד שבועיים לכינוס מיוחד בפגרת הקיץ לבקשת סיעות המחנה הציוני ומרצ לדיון בסוגייה, אבל החקיקה הממשלתית השנויה במחלוקת שמבקש ראש הממשלה להביא בפני הכנסת לקריאה ראשונה לא תקרה לפני תחילת כנס החורף הקרוב של הכנסת, רק אחרי חגי תשרי. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני): "הממשלה מבזה את הנכים ואנחנו חברי הכנסת חייבים להתייצב ולשים למחדל הזה סוף. אנחנו לא מוכנים לוותר ולא לשתוק לאור הטרטור וההונאה של הממשלה את הנכים."