לפני כחודשיים עדכנה מחלקת הביטחון של עיריית תל אביב-יפו את תפיסת האבטחה לשנה הבאה בגנים העירוניים והחליטה לבטל את המאבטחים בכניסה ולהמירם לסיורי מאבטחים על אופנוע. המהלך עורר סערה רבה בקרב ההורים וגרם אף לשביתות עם פתיחת שנת הלימודים. הערב (שלישי) לאחר, שהתקיימו דיונים בנושא בהם השתתפו גורמים בעירייה ונציגי פורום ההורים בגני הילדים, הודיעה העירייה כי היא החליטה להציב החל מיום חמישי, עובד עירייה קבוע שיפקח על הכניסה והיציאה של מבוגרים וילדים באשכולות הגנים בהם אין שומר, בכל שעות הפעילות של הגן, כמבוגר נוסף.



במכתב שנשלח להורים ממנהל החינוך בעירייה, נכתב כי "בחופשת הקיץ קיבלה העירייה את המלצת המשטרה לשנות את שיטת האבטחה בשבעה אשכולות גנים, משומר קבוע בשער למאבטחים ניידים וסיירים. אנו דבקים בתפיסת הביטחון הזו, שמאפשרת אבטחה מקיפה יותר במקומות הומי ילדים, כפי שהוכח בעצירת אדם חשוד שני רחובות ליד אחד מאשכולות הגנים".



יוצב עובד עירייה קבוע באשכולות בהם אין שומר


"תחושת הביטחון של ההורים, חשובה לנו לא פחות מהביטחון עצמו", נכתב עוד, "לכן, אנחנו מקשיבים לבקשת ההורים ולמצוקות שהעליתם, והחל מיום חמישי נציב באשכולות בהם אין שומר, עובד עירייה קבוע אשר יפקח על הכניסה והיציאה של מבוגרים וילדים, ויהיה עוד זוג עיניים של מבוגר באשכול הגנים, נוסף לצוותי הגנים ומנהלת האשכול. העובדים יעברו חפיפה וליווי על ידי קציני ביטחון של העירייה".



"במצב דברים זה, בכל האשכולות בעיר יהיה שומר בכניסה", נכתב, "אנו מקווים כי תחושת הביטחון שלכם תחזור, ותוכלו ליהנות מאשכולות הגנים". אחז אגם, יו"ר פורום הגנים בוועד הורי תל אביב ומי שהיה שותף פעיל בדיונים, מסר ל"מעריב-אונליין" כי "אני שמח שהעירייה הייתה קשובה לקולות ההורים אשר חששו החל מתחילת השנה לביטחון ילדיהם. הפתרון שנמצא איננו מושלם אבל מהווה התחלה טובה ללקיחת אחריות של העירייה על כלל ילדי הגנים. עובד העירייה יהווה מענה ראשוני לבעיות שהתגלו בימים האחרונים ויאפשרו לסיירים החדשים לאבטח את שאר הגנים".



תחילת הפרשה


כזכור, תחילת פרשת אי הצבת מאבטחים בחלק מאשכולות הגנים בתל אביב החלה בחודש יולי. אז יצאה כאמור, הנחייה למנהלות אשכולות ומנהלות הגנים בעיר בנושא "עדכון תפיסת האבטחה לשנת תשע"ח". הובהר להן כי "על פי החלטת מחלקת הביטחון של העירייה, עודכנה תפיסת האבטחה בגנים לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. עפ"י התפיסה החדשה יהיה מעבר מדורג מאבטחה סטטית (מאבטח צמוד) לאבטחה מדלגת (סיור רכוב על אופנוע)". לפי ההנחיה שיצאה על ידי מינהל החינוך, המחלקה לגני הילדים, אותה מכחישים ועדי ההורים: "קדמה להחלטה זו התייעצות עם גורמי מקצוע, וועדי ההורים וההחלטה התקבלה בתמיכת משטרת ישראל".



בעקבות ההחלטה, שדולת ההורים בעיר שלחה מכתב לחברי המועצה וביקשה לבטל את ההחלטה, שלדבריהם "נעשתה בחוסר שקיפות ובאופן חד צדדי ושרירותי". כמו כן, כ-1,500 ילדי גני העירייה לא פתחו את שנת הלימודים ושבתו, זאת מכיוון שההורים אמרו כי "מדובר במחדל אבטחתי חמור ובאפליה פסולה. עיריית תל אביב מטעמי תקציב בחרה לבטל את השמירה רק של 10 אשכולות מטעמים שונים ומשונים כאשר כל טענה נראית כלא ישימה במבחן המציאות".



באותו היום, באחד בספטמבר, שני פעוטות יצאו משני גנים שונים בעיר מבלי שהצוות שם לב לכך, משום שלא היה מאבטח. אחד מהם יצא מאשכול הגנים ברחוב ליסין לאחר שככל הנראה אחד מההורים לא סגר אחריו את השער, ועבר מרחק של כמאה מטרים עד שהורים שבדיוק הגיעו לגן ראו והחזירו אותו. במסגרת אירוע נוסף שהתקיים באשכול נופי ים, הגיע פעוט נוסף עד לביתו, שנמצא במרחק מאות מטרים מהגן. שני עוברי אורח מצאו אותו עומד במעבר חצייה מחוץ לגן, והוא הראה להם איפה נמצא הבית שלו, והם לקחו אותו לשם.



בנוסף, מוקדם יותר היום נעצר אדם שהסתובב בסמוך לגני הילדים בתל אביב כשברשותו סכין והביא לבהלה בקרב ההורים. מדובר בגבר בשנות העשרים לחייו, שנתפס בסמוך לאשכול גנים ברחוב פייבל בעיר והוא ייחקר ויובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום.