אם לא הספיקו לראש הממשלה בנימין נתניהו שורת החקירות שלו ושל מקורביו, מאיימת על ממשלתו צרה חדשה־ישנה: משבר השבת. מחר ייערך כנס יוצא דופן בהשתתפות  שלוש מועצות גדולי וחכמי התורה של דגל התורה, אגודת ישראל וש"ס. על הפרק: חילול השבת של הממשלה. שילוב הכוחות הזה מטריד את נתניהו, גם משום שבשבועות האחרונים הדיונים בינו למפלגות הקואליציה החרדיות אינם מתקדמים. גורם בלשכת ראש הממשלה אמר ל”מעריב־השבוע” כי משבר השבת חזר ובגדול לסדר היום של נתניהו.



מחר גם צפויה להתכנס ועדת הארבעה, המורכבת מחברי הכנסת אורי מקלב, יואב בן צור, מיכאל מלכיאלי וישראל אייכלר עם מנכ”ל משרד העבודה ד”ר אביגדור קפלן, שמשרדו אחראי על מתן היתרים לעבודה בשבת. כ־30 רבני המועצות ישמעו סקירה מפי הוועדה ולאחר מכן יטכסו עצה עם ראשי הסיעות החרדיות לקראת נקיטת צעדים נוספים. הפעם האחרונה ששלושת המועצות התכנסו יחד הייתה לאחר שיאיר לפיד חוקק את חוק הגיוס. בעקבות הכנס הוחלט לקיים את הפגנת המיליון.



בתוך כך, המדינה הודיעה בתשובה לבג"ץ שאין עילה להתערבותו בנושא התחבורה הציבורית בשבת. בתגובה מקדמית לעתירות שהוגשו בנושא נאמר כי לטענת המדינה, התקנה המאפשרת הפעלה של קווים לאחר כניסת השבת ולפני צאתה "מצויה במתחם הסבירות. העובדה שבפועל חל גידול משמעותי במספר הרישיונות הניתנים לנסיעה במהלך יום המנוחה (כולו או חלקו) תומכת במסקנה זו”, לשון התגובה.



העתירה עוסקת בפרשנות משפטית של אחת מתקנות התעבורה. בתקנה נאמר כי לא יינתן רישיון להפעלת אוטובוס ציבורי בימי מנוחה, אלא בקו שירות "שהוא חיוני, לדעת הרשות, מבחינת קיום שירותי תחבורה ציבורית". בתגובתה, שהוגשה באמצעות מחלקת הבג"צים בפרקליטות, טוענת המדינה כי התקנה נועדה לאפשר קיום הולם של תחבורה ציבורית, למשל לאחר כניסת השבת ולפני יציאתה.



הכוונה בעניין זה היא בעיקר לקווים ש"גולשים" לאחר כניסת השבת ומתחילים טרם צאתה. המדינה סבורה שאין לקבל את פרשנותם של העותרים לתקנה זו, שאינה עולה בקנה אחד עם כוונת המחוקק. 



העתירה הוגשה ביולי 2016 על־ידי שבעה עותרים פרטיים, ח"כ תמר זנדברג (מרצ) וכן על ידי המרכז הרפורמי לדת ומדינה, תנועת ישראל חופשית ועמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון. לטענת העותרים, המשיבים "ממאנים להפעיל את הסמכות המסורה להם להפעיל מערך תחבורה ציבורית בשבת, שמחד ייתן מענה לצורכי התושבים ומאידך ישמור על אופיו של יום השבת".



דרישתם היא "ליצור מתווה להפעלת תחבורה ציבורית בשבת במתכונת מותאמת ליום מנוחה".