איגוד בתי האבות בישראל מתריע זה שנים, על מצוקת כוח אדם קשה במחלקות הסיעודיות. המטפלים הסיעודיים, רובם נשים, נושאים בעבודה הקשה של הטיפול באזרחיה הוותיקים של המדינה שנקלעו למצב הסיעודי הקשה ביותר בו הם לא יכולים לשהות יותר בבתיהם, אבל המשמרות במחלקות הללו נמתחות לעיתים ל-16 ו-18 שעות רצופות, וגובות מחיר גם מהמטפלים וגם מהמטופלים. הנושא עולה לסדר היום הציבורי רק כשברשתות הטלוויזיה מתפרסם תיעוד של התעללות בקשישים חסרי ישע.



למרות הדיון על הפיקוח במחלקות, בעיית השורש של התחום היתה ונותרה מצוקת כח האדם. בבתי האבות מבקשים בשנים האחרונות מהממשלה, ללא תוצאות, ייבוא של כ-5000 עובדים זרים לתחום, גם לשם מילוי התקינה הקיימת במחלקות. זאת לאחר שבמשך שנים כל ניסיונותיהם להכשיר ישראלים לתחום, בייחוד גברים וצעירים, עלו בתוהו. הנושא החל להישקל לראשונה בחיוב במשרד הבריאות כבר לפני שבעה חודשים אחרי הטלטלה הציבורית סביב תיעוד ההתעללות בקשישים, אבל מאז נעצר במשרד האוצר ולא התקדם כהוא זה עד היום כפי שמסמכים שהגיעו לידינו מעידים.



יו"ר ועדת ביקורת המדינה של הכנסת, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד), קיימה בחודשים האחרונים שתי ישיבות בנושא בוועדה, בפברואר וביוני. ביניהן לא השתנה דבר. בדיון החירום שקיימה אלהרר בפברואר נרשם בקיע ראשון בחומת הממשלה שסירבה עד אז לייבא עובדים זרים לבתי האבות. מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן-טוב, אמר בישיבה לראשונה: "אנחנו רוצים להגיע ל-2,400 עובדים נוספים כדי להביא למצב של שלושה מטפלים במחלקה. יהיה צריך ליצור תשתית להסכם בין מדינות זה תהליך וזה ייקח זמן. ישבנו השבוע עם האוצר ועם מנהל האוכלוסין ואנחנו רוצים לסיים את עבודת המטה כשהממשלה תאשר לנו לעשות את זה".



הוא הדגיש: "תנאי העבודה הקשים שוחקים את האמפטיה ואת היכולת לתת טיפול נאות. צריך להבטיח את כוח האדם שם ואולי לקבוע שכר בהתערבות ממשלתית כדי לפתור את הבעיה הזו". אבל בין שני הדיונים חלפה כמעט חצי שנה ובישיבת המעקב שקיימה אלהרר ב-20.6 האחרון הדגיש ד"ר אהרון כהן, מנהל אגף הגריאטריה במשרד הבריאות: "דרשנו 2,400 עובדים זרים. זה נותן לכל מחלקה שלושה עובדים זרים. בינתיים האוצר מעדיף לבדוק אלטרנטיבות לצעד הזה". אלהרר היתה בהלם: "זו שערוריה. מאז פברואר לא קרה הרבה חוץ מדיבורים".



משרד הבריאות: "האוצר מתנגד למהלך"



לידי מעריב הגיע סיכום ישיבה שנערכה ב-11.6, מספר ימים לפני הישיבה בכנסת, במשרד האוצר עם נציגי משרד הבריאות. כל הרעיונות שכבר נטחנו עד דק לאורך השנים והוכחו כבר כחלקיים, מסובכים ליישום או לא מציאותיים עולים בישיבה הזאת מלבד הפתרון עליו כבר חמישה חודשים לא דנים - ייבוא עובדים זרים. אפילו בנושא קביעת שכר מינימלי חדש למטפל סיעודי קובעים הצדדים כי "יש לבחון את ההיתכנות המשפטית" של הצעד. על הכשרת מי מ-40 אלף המסתננים בישראל שלא ניתן לגרש קובעים בישיבה "לא ניתן להכשירם. לא רצוי לפתח אפיק זה".



הפקידים מעלים שוב בישיבה רעיונות מהעבר כמו שילוב חרדים וערבים משירות לאומי, מענקים לסטודנטים במקצועות פרא-רפואיים ולחיילים משוחררים, פתיחת עוד קורסים לנשים ערביות ועוד. אבל מתעלמים מהפיל שבחדר – הזרמת הדם הדחופה שהמערכת זקוקה לה. זאת ועוד, בתשובת משרד הבריאות לוועדת ביקורת המדינה של הכנסת מחודש יולי שהגיעה לידי מעריב נאמר: "הבאת ‏עובדים ‏זרים‏ עדיין‏ בדיון‏ מול ‏האוצר ‏אשר ‏מתנגד ‏למהלך. הועלו ‏כל ‏האפשרויות (האחרות) ‏אך‏ טרם ‏תוקצבו".



ח"כ אלהרר אומרת למעריב: " נראה שהקשישים בבתי האבות לא מאוד מעניינים את האוצר. כל המדינה רועדת מיד אחרי כתבות שמראות את ההזנחה הפושעת של קשישים סיעודיים בבתי אבות, אבל כשמשרדי הממשלה נדרשים לפעול ובעיקר להעביר תקציב לכוח אדם - לזה אין כסף. התשובות שקיבלתי מהאוצר מעידות על סדר העדיפויות הלקוי ואני לא מתכוונת להרפות".



רוני עוזרי יו"ר איגוד בתי אבות , אומר למעריב: "המדינה חייבת להפסיק לדבר ולהתחיל לעשות למען 21 אלף הקשישים הסיעודיים בבתי האבות. אנחנו זועקים כבר יותר משש שנים והפתרון היחיד שנראה רלוונטי הוא הבאת עובדים זרים. לצערנו שליש מהמטפלים בבתי אבות אינם מתאימים לתחום, אבל כל ניסיון שהיה לגייס בארץ עובדים לתחום נכשל ואנחנו מבקשים למנוע הישנות של מקרים כגון אלה שנחשפנו אליהם בשנה האחרונה". עוזרי מוסיף: "אני חושש שמשרד האוצר פועל משיקולים כלכליים בלבד ללא דאגה לזקנים. משבר האשפוז הסיעודי חייב להיפתר בהחלטה ברורה של המדינה ואני קורא לשר האוצר, משה כחלון, לפעול מידית".



אלפי עובדים זרים מסין מגיעים לישראל לתחום הבניין לאחר הסכם שנחתם בין המדינות וצויין בקול תרועה תקשורתית רמה. שאלנו את האוצר, האם תנופת הבנייה חשובה לבכירי המשרד יותר מאשר הטיפול בזקני ישראל, הורינו וסבינו. במשרד האוצר מכחישים כי קיימת התנגדות גורפת מצידם לפתרון העובדים הזרים ואומרים בתגובה: "סוגיית הבאת עובדים זרים נדונה בימים אלה בעתירה (של איגוד בתי האבות) לבג"צ, במקביל לדיונים שמתקיימים בין משרדי הממשלה האמונים על הנושא. ככלל, כל החלטה שלא תתקבל במסגרת החלטת הממשלה, תהיה רק באמצעות הסכם בילטרלי. מטבע הדברים הגעה להסכמים שכאילו אורכת זמן . נוכח מורכבות הסוגייה, פועלים משרד האוצר, בשיתוף משרדי העבודה והבריאות להבאת עוד אלפי עובדים באופן מיידי, באמצעות העלאת השכר לעובדים הסיעודיים בכ-20%. יש לציין שכיום, משולם השכר לפי תעריף קבוע המועבר לבתי האבות ומגלם שכר של כ- 6,200 שקל, אולם בפועל בתי האבות משלמים שכר ממוצע של כ- 5,400 שקלים בלבד".