עובדי עמותת סנונית המפעילים את אתר "גלים", המשמש מאות אלפי תלמידים בכ-2,000 בתי ספר יסודיים ברחבי הארץ, מוחים על כך שהמשא ומתן על תנאיהם נסחב וכי הנהלת העמותה מנסה לפגוע בהתאגדות העובדים, ולכן הם משבשים את האתר החל מיום שני. אתר "גלים" הוא חלק מתוכנית התקשוב של משרד החינוך ומהווה סביבת לימוד עבור התלמידים. האתר שודרג במיוחד לרגל פתיחת שנת הלימודים ובשל שיבושי העובדים המאוגדים בכוח לעובדים, לא יינתן מענה לבעיות טכניות, לא תינתן תמיכה טכנית ולא יועלו חומרים חדשים.



מ', אחד העובדים, הסביר ל"מעריב-אונליין" כי "הרקע לשיבושים הוא חוסר שיתוף פעולה ורצון להמשיך במשא ומתן רציני עם ההנהלה. בפגישה האחרונה שהייתה לנו הציעו הצעות מאוד מעליבות מבחינת מה שהם מוכנים לתת - רצו שנחתום על הסכם קיבוצי שרק גורע מהתנאים שיש לנו היום". לדבריו, הודיעו להם על השעיית המשא ומתן עד לתאריך לא ידוע, משום "שיש ערפל מבחינת התקציב שיהיה לעמותה".



ישיבת עובדי עמותת סנונית במהלך השביתה במרץ
ישיבת עובדי עמותת סנונית במהלך השביתה במרץ



בעמותה עובדים כ-50 עובדים, ביניהם מתכנתים, מעצבים גרפים, אנשי חינוך ועוד. "רובם ככולם נמצאים פה מתוך מניע אידאולוגי, זה נראה כמו הכלאה בין חברת הייטק לחדר מורים", אומר מ', "הרבה מהעובדים יכולים לצאת ולקבל שכר שהוא כפול ויותר בשוק הפתוח ובוחרים להישאר פה".



עמותת סנונית, מיסודה של האוניברסיטה העברית, פועלת מהקמפוס בגבעת רם ונחשבת לאחד הארגונים החזקים בתחום החינוך המתוקשב, לצד חברת מט"ח. לטענת העובדים, מרגע שהם החליטו להתאגד, במקום יש אווירת איומים והפחדה ולפני חצי שנה הם שבתו בשל סירוב ההנהלה להכיר בכוח לעובדים כארגון היציג בחברה. מרטין וילר, רכז ענף החינוך בכוח לעובדים המלווה את העובדים, אומר כי "הצעתה האחרונה של ההנהלה עמדה על תוספת שכר של 3% בלבד ונכונות לשיחות משא ומתן רק לאחר החגים, גם זאת תוך איום לעובדים כי אם ימשיך ועד העובדים לעמוד על שיפור שכר משמעותי יותר, תיסגר העמותה".



תגובת עמותת סנונית לקידום החינוך המתוקשב: "עמותת סנונית הינה עמותה העוסקת בחינוך ובתקשוב ומהווה מקום עבודה פורה ונעים מעין כמוהו. לקראת שנת הלימודים החדשה השיקה העמותה את אתר 'גלים' החדש שהינו אתר אינטרנט אטרקטיבי, רספונסיבי ומתאים לכל מכשיר קצה, שנועד לשימוש תלמידים, מורים בבתי הספר וכלל מערכת החינוך בישראל. עובדי סנונית לקחו ולוקחים חלק פעיל ומשמעותי בהקמת האתר ותחזוקתו לרווחת הציבור. גם בימים אלה ממשיכה פעילות העמותה בכל המרץ וללא כל שיבושים. ברשות העמותה פתרונות ואפשרויות שונות להתגבר על כל ניסיון השבתה ועיצומים המתקיימים על ידי חלק מהעובדים, בתקופה משמעותית זו של פתיחת שנת הלימודים. העובדים שבחרו לעבוד בסנונית הינם עובדים איכותיים וערכיים שהגיעו לסנונית מתוך רצון לתרום ולקחת חלק בעשיה ערכית ומשמעותית. לצד זה, נהנים העובדים לאורך כל שנות פעילות העמותה מגמישות ויחסי עבודה טובים ומהנוחים במשק.



לא קיימת עזיבה משמעותית או חריגה של עובדים. העמותה הכירה ביציגות ועד העובדים בסנונית זה מכבר ומנהלת מו"מ עם העובדים מזה תקופה, בתום לב ובשקיפות מלאה, תוך רצון להתקדם ולהגיע להסכמות. לצערנו, בוחרים חלק מהעובדים בהובלת ארגון כוח לעובדים להתעלם ממגבלות אובייקטיביות של סנונית שהיא כאמור עמותה, על כל המשתמע מכך. נוסיף לעשות את המרב על מנת להגיע להסכמות עם עובדי העמותה תוך שמירה על אופי העמותה וייחודיותה".