אריה אלדד ובן כספית שוחחו היום (רביעי) בתכניתם ברדיו FM103 עם ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב המשקיעות בחברות הוגנות. לטענתו של צדוק "או שמשרד האנרגיה לא ידע שאפשר לפתח את מאגר לוויתן בלי ייצוא או ששטייניץ ידע ושיתף פעולה עם חברות הגז בהסתרת המידע מהממשלה".



"חברות הוגנות אלו חברות שמתייחסות בהוגנות לעובדים, לספקים, ללקוחות, שומרות על ממשל תאגידי תקין, שומרות על איכות הסביבה ועוד. אנחנו מוכיחים בארץ ומביאים תוצאות טובות יותר בשוק. מי שמשקיע בחברות הוגנות מביא תוצאות טובות יותר מאשר החברות אחרות בשוק", אמר צדוק, "האג'נדה שלי היא הוגנות ולכן אני מתנגד למתווה הגז. בינואר כתבתי מאמר בו ציינתי כי ששי ברוש, מפקד השייטת לשעבר ובין החשודים בפרשת הצוללות, הופיע בפני ועדת צמח שדנה בייצוא הגז, הוא הציג מצגת מטעם משקיע יהודי שרצה לבנות את מתקן ההנזלה, הוא טען שהמשקיע כבר איבד עניין אבל בתור אזרח מודאג ביקש להגיע לוועדה".



 


"מה שלא סיפר", אמר צדוק, "שהוא חבר של עזריאל בר יוסף שחשוד בקבלת שוחד בהקשר של ועדת צמח. הוא חשוד שהחברה שהייתה אמורה לבנות את אותו מתקן השקיעה 700 אלף דולר בסטארט אפ של הבת שלו, מימנה לו כרטיסי טיסה ומלונות בחו"ל. שי ברוש לא סיפר שהוא חבר של בר יוסף ולא מספר שהוא הנציג של אותו אחד שחשוד ששיחד את בר יוסף. המשחד והמשוחד ישבנו שניהם בוועדה ולוחצים לייצא את הגז ולבנות מתקן הנזלה יקר מאד ואף אחד לא ידע מזה".

כספית: "שי ברוש בעצם קיבל כסף כדי לעזור לשכנע את ועדת צמח 'לזרום' עם מתווה הגז ואתה ראית את זה קודם?"

"בינואר כתבתי שברוש לא חשוד בכלום לעת עתה", אמר צדוק, "לא ידעתי אז מה כתבתי. על אותו מתקן ימי גדול צריך להגן בכלי שיט, ביניהם אולי גם צוללות, שנדרשות להגן גם על האסדות. שניהם חשודים גם בפרשת הצוללות היום".

"חברות הגז דיברו בזמנו על כך שחייבים לייצא למצרים או לאירופה ייצוא מאסיבי כדי לממן את פיתוח מאגר ליוויתן", הוסיף, "היום מפתחים את המאגר ליוויתן ללא ייצוא מאסיבי ולכן זה היה בעצם מצג שווא. המשטרה חקרה זאת ארבעה חודשים והחליטה שלא לדון בזה. אני שלחתי מכתב למשטרה וטענתי שיש בפרשה קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות כי חברות הגז פשוט שיקרו למדינה".

כשנשאל הם מתווה הגז מתקשר לפרשת הצוללות השיב: "אני חושב שיש לזה סבירות גבוהה מאד. לדעתי אחד הנחקרים שצריך להגיע לחדר החקירות הוא שר האנרגיה יובל שטייניץ. ואני אומר את זה בגלל שיש שתי אפשרויות או שמשרד האנרגיה לא ידע שאפשר לפתח את מאגר לוויתן בלי ייצוא ואז אני לא מבין על מה הולך התקציב של המשרד או ששטייניץ ידע ושיתף פעולה עם חברות הגז בהסתרת המידע מהממשלה. למה שטייניץ הסתובב בעולם בכדי לייצא את הגז כשעשרות מפעלים התחברו לגז".

עריכה: איתמר זיגלמן