לאחר המהומה שהתעוררה שלשום סביב הודעת משרד הבריאות ומשרד החקלאות כי 11 מיליון ביצים מחברת "יש מעוף" נמצאו נגועות בסלמונלה מזן אנטריטידיס (ביש מעוף טענו אתמול כי מדובר בכמות שנעה בין 3 ל-5 מיליון ביצים) - הבוקר (חמישי) נתפסו כ-225 אלף ביצים מאותו המשווק ואסורות לשיווק.



הכמות העצומה של הביצים הנגועות נתפסה הבוקר במחסן בעמינדב, בפעילות ביקורת משותפת של המועצה לענף הלול והווטרינרית הראשית של משרד הבריאות מחוז ירושלים. ד"ר גל זגרון, הווטרינרית הראשית של משרד הבריאות מחוז ירושלים, הורתה על השמדה מידית של כל הביצים שנתפסו במחסן. כמו כן, נעצר נהג אמבולנס שהעמיס את אותן הביצים מהמחסן.



במועצה לענף הלול אמרו כי "ביצים שאינן מפוקחות תברואתית מסכנות את בריאות הציבור ושיווקם הפירטי פוגע כלכלית במשווקי הביצים המפוקחות. אנו מבקשים מהציבור לרכוש ביצים רק במקומות מסודרים עם חותמת משווק מורשה עם תאריך אחרון לשיווק ולהימנע מרכישת ביצים מדוכנים בשווקים, רכבים חולפים וחלוקה בבתים".



כזכור, ביום שלישי הודיע משרד הבריאות כי נגע הסלמונלה בביצים נמצא בלולי הטלה במושב גורן במסגרת בדיקה סביבתית מקיפה שערכו יחד משרד החקלאות ומשרד הבריאות, אולם לא במקרה וגם לא כבדיקה שגרתית, אלא בעקבות ממצאים שהגיעו למשרד הבריאות על תחלואה בסלמונלה שמקורה ככל הנראה בביצים. עם גילוי תוצאות בדיקות המעבדה עצרו המשרדים מידית את שיווק הביצים מתחנת המיון. ההוראה להשמיד חלה לגבי ביצים מכל תאריכי


האחרון לשימוש עד וכולל תאריך 20.10, אשר נמצאות בחנויות וברשתות וכן בבתי הצרכנים, אותם יש לזרוק מידית לפח.



במשרדי הבריאות והחקלאות ציינו שימשיכו לערוך בדיקות וניטור להימצאות סלמונלה במשקי ההטלה במסגרת תוכנית ניטור שגרתית ובתגובה למקרי תחלואה. במסגרת התוכנית לניטור הסלמונלה, שמהווה חיידק שכיח בעולם, בלולי ההטלה נבדקו כבר 60% ממשקי המטילות בישראל ונמצא כי שכיחות הסלמונלה מזן האנטריטידיס בלולי ההטלה עומד על פחות מ-3% אחוז, שיעור הקטן מאחוז הימצאות זן זה במדינות אירופה וארה"ב.



יצוין כי חיידק הסלמונלה זהו חיידק שכיח בעולם שגורם למחלת הסלמונלוזיס בבני אדם ובעלי חיים, שהיא למעשה דלקת בדרכי העיכול (Gastroenteritis). קיימים יותר מ- 2300 סוגים של חיידק הסלמונלה, שרק כ- %10 מהם עלולים בפועל לגרום להתפתחות המחלה בבני אדם.