חברי הסתדרות הגמלאים הפגינו היום (שני) מול כינוס בתחום הסיעוד בו השתתף שר הבריאות, יעקב ליצמן (יהדות התורה) במחאה על הסחבת במימוש הבטחתו מאז הקמת הממשלה הנוכחית, שעוגנה גם בהסכמים הקואליציוניים, לחקיקת חוק ביטוח סיעוד ממלכתי. "הבטחת חוק סיעוד ולא קיימת. מה לגבי 'אל תשלכני לעת זיקנה' וסיעוד? הקשישים בישראל שווים 20 מנדטים וגם בין החרדים יש אנשים סיעודיים, אז מדוע אתה מפקיר את זקני ישראל לחברות הביטוח שחוגגות על גבנו כשהפיקוח עליהן במשרד האוצר מאפשר זאת?" אמרו המפגינים. יו"ר הסתדרות הגמלאים שמוליק מזרחי, מדגיש: "עברו שנתיים וחצי מאז חזר ליצמן למשרד הבריאות והחוק לא קורה בגלל התנגדות כחלון והאוצר. ההוצאה הפרטית בישראל על סיעוד עומדת על 45% מכלל ההוצאה על סיעוד במדינה בעוד שבארצות המפותחות (O.E.C.D) שליש מכך 16%. כ-70% אחוז מהשוהים במוסד סיעודי נאלצים לממן מכיסם את השהיה ול-60% מהקשישים כלל אין ביטוח סיעודי משום שהם לא מסוגלים לממנו".



שבעה חודשים חלפו מאז פרסמנו בפברואר האחרון רעיון בלעדי השר ליצמן, על גורל הבטחתו מינואר 2016 כי "בתוך שנה" יובא לקריאה ראשונה בכנסת חוק ביטוח סיעוד ממלכתי שפעם אחת ולתמיד יתן לאזרחי ישראל רשת ביטחון מובנית מצד המדינה שכיום מפקירה את הקשישים והאנשים הסיעודיים לחסדי חברות הביטוח הפרטיות. בראיון שהעניק לנו ליצמן מקץ אותה שנה שבמהלכה הבטחתו לא מומשה הוא חזר עליה, הפעם בלי לנקוט בלוח זמנים. חודש לאחר פרסום הכתבה החל להתכנס צוות בראשות מנכ"ל משרד הבריאות וראש אגף התקציבים שהיה אמור להגיש לשרים ליצמן וכחלון מסקנות ראשוניות עד פסח האחרון, לפני חצי שנה. דבר שמעולם לא קרה.הדיונים על הרפורמה בתחום הסיעוד מתאפיינים עד כה בעיקר בסחבת. ליצמן, שעוד מתקופת כהונתו הקודמת במשרד נאבק על החוק, שעתיד להיות החוק החברתי החשוב ביותר מאז נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, כבר לא מאיים מצידו במשבר קואליציוני, כפי שעשה במהלך 2016, וזאת אף שהסחבת נוגדת את התחייבות הליכוד ליהדות התורה בהסכמים הקואליציוניים.



השר ליצמן: "אני יודע שכבר לא מאמינים לי אבל הרפורמה תהיה"


עיקר המחלוקת בין משרדי הבריאות לאוצר היה ונותר מקור הכסף. ההערכות ה'רזות' ביותר של משרד הבריאות מדברות על 4.5 מיליארד ₪ בשנה לעלות החוק כשתוספות שונות לרפורמה משמעותית בסיעוד יכולות להביא את הסכום לעד 7 מיליארד ₪ בשנה. ליצמן מציג זה שנים סקרים בקרב מיליון וחצי המשפחות בישראל המטופלות באנשים סיעודיים, לרוב אזרחים ותיקים, ובקרב כלל הציבור המשוועים לחוק, אבל את הכסף הוא מציע לקחת מהעלאה של חצי אחוז במס הבריאות שכל אזרח משלם, ואף מציג מודל שהגדלת ההוצאה הממשלתית על סיעוד תפחית את התלות של האזרח בשוק הביטוח הפרטי שנותן לרוב מענים חלקיים לשנים המתארכות של אנשים במצב סיעודי בשל עליית תוחלת החיים. אבל שר האוצר כחלון ואנשיו מתנגדים לכך בתוקף.



מנכ"ל משרד הבריאות משה בר סימן טוב, שנכח בכנס, יצא אל המפגינים ואמר: "מנוי וגמור עם השר ליצמן להעביר את חוק הסיעוד שהוא חלק מההסכם הקואליציוני בין מפלגתו לבין רה"מ נתניהו. מדובר ברפורמה גדולה שעולה כסף רב, דבר המחייב מאבק קשה ואנו מצויים עכשיו במו"מ אינטנסיבי עם האוצר. זה יקח זמן אבל בסוף יהיה חוק סיעוד ממלכתי", גם השר ליצמן עצמו אמר בנאומו בתוך האולם: "נושא הסיעוד זה הדבר הכי גדול והכי קשה, והרפורמה תהיה. אני יודע שלא מאמינים לי, ובצדק, כי הבטחתי זאת כבר הרבה פעמים. יש היום רזרבות ועודפים ויש לי אופטימיות שיהיה לנו תקציב לסיעוד. שר האוצר נגד העלאת מסים, הוא אומר לי את זה באופן רשמי, אבל הוא גם בעד סיעוד ואנחנו נחפש פתרונות".