איך כותבים על מאות מיליוני בני אדם בעולם אשר האהדה לישראל ולעם היהודי היא חלק מרכזי בנשמתם? אני מדבר על הנוצרים האוונגליסטים. זהו זרם גדול בנצרות שהאהדה לעם ישראל היא חלק מההוויה שלו. לו הייתי יכול לסייר באלפי המרכזים שלהם היה טוב, אבל התקציב מוגזם. נוטים לחשוב שמדובר באמריקאים לבנים, תומכי טראמפ בדרך כלל, ואכן מספרם בארצות הברית הוא כ–70 מיליון. 

עם זאת, הם קיימים במיליונים רבים אפילו יותר באפריקה, בדרום אמריקה, באסיה, בכל העולם. בשנים האחרונות דיברתי כמה פעמים עם נציגים מתוכם. אני מנסה כאן להתוודע קצת יותר לתופעה, ולפני הכל: להכיר את נציגי הנוצרים האוונגליסטים שפעילים שנים ארוכות בישראל בגוף שנקרא "השגרירות הנוצרית הבינלאומית בירושלים".



ברחוב רחל אמנו בירושלים שוכן המטה הבינלאומי שלהם, השגרירות. בית אבן יפהפה, שאליו מובילה גינה, הכל מטופח מעל לרמה הישראלית המוכרת. ביקרתי שם השנה ביום ירושלים, יום חג עבורם, שבו הם קיימו מסיבה רבת משתתפים. דיברתי עם כמה מהבולטים שבמנהיגי הארגון. טימותי קינג, מייסד המקום, טען כי "היה רגע בזמן, כאשר כל השגרירויות עזבו את ירושלים, שבו התפללנו, קבוצה של נוצרים, ושאלנו מה נעשה. החלטנו להקים את השגרירות הנוצרית".

טימותי קינג. צילום: מאיר עוזיאל
טימותי קינג. צילום: מאיר עוזיאל

 

איך? 
"אתה רואה את השיער הלבן שלי? לא היה לנו כסף, אבל אמרתי לעצמי: יש עשרות מיליוני נוצרים בעולם שחושבים כמוני. בדרכים של אז, בלי טלוויזיה ובלי אינטרנט, הגענו אליהם, והם שלחו תרומות. בכל סוגי המטבעות שאתה מעלה על דעתך".
 
בתו של טימותי הייתה מדריכת האמרים בצה"ל. זה לא נדיר בקרב האוונגליסטים ששוהים בארץ. חלק מצוות השגרירות הנוצרית הם אנשים שחיים בישראל שנים ארוכות, עם המשפחות, והילדים לומדים בבתי ספר ישראליים. אחת מהם היא יהודית (יודית) סץ. אמרתי לה, בעברית: "שמעתי שהבנים שלך שירתו בצבא". היא השיבה: "בטח".
 
אבל הם לא היו חייבים. 
"לא חייבים אבל רצו. אחד היה בסיירת אגוז והשני מפקד בכפיר". 

יורגן בוּהְלֶר, מי שעומד כיום בראש השגרירות הנוצרית, חי בישראל יותר מ–23 שנים. יש לו שלושה בנים ובת, כולם נולדו בישראל. אמרתי לו שיש אנשים שאומרים שכל מה שהאוונגליסטים רוצים הוא שכאשר ישו יגיע בחזרה, כל היהודים יתנצרו. "אם המשיח יגיע, אשאל אותו אם זהו ביקורו הראשון או השני. אנחנו לא מיסיונרים".
 
עברתי בכל חדרי הבניין ובכל הקומות. ראיתי מגיני דוד, דגלי ישראל, מנורות שבעת הקנים, אבל בשום מקום לא ראיתי צלב. לא בתוך הבניין, ולא מחוצה לו. זה אפילו הפליא אותי. "אנחנו כאן כדי לברך את ישראל", יורגן מסביר, "לברך את העם היהודי. אלוהים הוא של כולנו, ואנחנו רואים מול עינינו שהוא מגשים את כל הבטחותיו לעם היהודי".

"היהודים חוזרים למולדתם ובונים את ירושלים. זו הוכחה. אנשים רבים לא יודעים שמהרגע הראשון של הציונות הייתה לה תמיכה נוצרית אוונגליסטית. הביטו וראו איך האוונגליסטים המאמינים בתנ"ך תומכים בכם. זכרו שלא כולם שונאים אתכם", הוא אומר. 

 יורגן בוהלר. צילום: מאיר עוזיאל
יורגן בוהלר. צילום: מאיר עוזיאל


על המפה

אנחנו כל כך רגילים לאנשים ששונאים אותנו, שבאמת מוזר לנו לפגוש באנשים שאוהבים אותנו. הישראלי הממוצע לא מבין שמדובר במיליונים. "מאות מיליונים", אומר יורגן, "ואנחנו, מהמקום שלנו בירושלים, עוזרים לאותם מאות מיליוני אוונגליסטים בעולם, שיש בהם להט ורגש אהבה חזק כלפי ישראל, להתחבר אליה". 
 
בשיחה מתערב יוֹהָא קֶטוֹלָה. "יש אלפי קבוצות כאלה", הוא אומר. "הסיבה שאנחנו הגורם שאליו האוונגליסטים בעולם נושאים עיניים היא שהמשרדים ממוקמים בירושלים. אנחנו מעניקים להם קול בארץ ישראל".
 
הם מראים לי מפה עולמית שבה מסומנים הריכוזים האוונגליסטיים. זה מרשים. המספרים, על פי הנתונים שהם מספקים, עצומים. הם מסבירים: "כפי שאתה רואה - ניקרגואה חזקה מאוד. כמעט 50% מהאוכלוסייה הם אוונגליסטים. ברזיל חזקה מאוד, ארצות הברית, כמובן. גם ונצואלה". 
 
אני מצביע על סימן בקוריאה הדרומית. "כן", אומר לי יורגן, "יש שם את אחד מריכוזי האוונגליסטים הגדולים בעולם. אבל את הכנסייה האוונגליסטית האסייתית הגדולה ביותר בעולם כיום תמצא בסין. תציץ במלונות בישראל, תראה יותר ויותר סינים אוונגליסטים שמגיעים לפה".
 
בגין נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: יעקב סער, לע"מ
בגין נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: יעקב סער, לע"מ

 
יוהא מוסיף: "אחד הדברים המעניינים הוא מה שקורה עכשיו בעולם המוסלמי. הכנסייה האוונגליסטית שצומחת במהירות הגבוהה ביותר היום היא באיראן. מאז המהפכה האסלאמית בסוף שנות ה–70, בכל עשור הוכפלה שם האוכלוסייה האוונגליסטית. כשאייתוללה חומייני חזר מפריז לאיראן, היו במדינה רק כמה אלפי אוונגליסטים. עשור אחד אחרי היו עשרות אלפים. בתחילת שנות ה–2000 היו מאות אלפים".

"הערכות צנועות היו מצביעות על 4–5 מיליון נוצרים אוונגליסטים באיראן. חלק אומרים שאפילו בין 7 ל־10 מיליון", הוא מסביר. "מדובר בהערכות, כיוון שהאוונגליסטים באיראן מתכנסים באופן סודי, בבתים, ביערות, במערות. כיום זהו איום כל כך גדול על האסלאם, עד שהשלטון הקים משרד מיוחד כדי לדכא את הכנסיות שם. הם פוחדים שאם הגידול יימשך, בעוד עשור יהיו עשרות מיליוני אוונגליסטים אצלם". 
 
"הדבר המעודד כאן הוא שכאשר דיברנו עם בעלי תפקידים בממשל הישראלי, אמרו לנו: 'ייתכן כי הפתרון לבעיית איראן לא חייב להיות צבאי. אנחנו פשוט צריכים עוד אוונגליסטים שם'. הרב המנוח בני אלון, שרק לאחרונה הלך לעולמו, היה בקשרים איתנו", מספר יוהא. "הוא הגיע לפגישה איתי לפני שנים רבות, לפת את ידי ואמר: 'יש לי בקשה אחת ממך'. שאלתי את עצמי, מה הרב מבקש ממני? הוא אמר לי: 'אנא שלח יותר שליחים לעולם הערבי. אם הם יאמינו במה שאתה מאמין, הסכסוך במזרח התיכון ייפתר'".

הוא מסכם: "במובן מסוים זה נכון, האוונגליסטים באיראן כיום מתפללים למען ישראל. הם מקווים לבקר כאן, אבל זה כמובן בלתי אפשרי כרגע. לאחרונה הייתה משלחת אוונגליסטית מעיראק שביקרה בישראל. זה היה רגע שיא בחייהם, להכיר את ארץ הקודש. הם נפגשו עם נציגים רשמיים של ישראל. זה התרחש לפני כמה חודשים. דבר דומה קורה במדינות ערביות נוספות". 
 
יורגן מוסיף: "יש כיום 500 מיליון נוצרים אוונגליסטים בעולם. אולי אפילו 700 מיליון. קשה להעריך כי אין לנו מספרים מדויקים. כאמור, בארצות הברית מדובר ב–70 מיליון, ויש 100 מיליון בסין". 

בסין?
"כן, אלו מספרים של הממשלה הסינית. הם רבים כל כך, עד שהממשלה הסינית חייבת להתחיל להתחשב בהם. הם החלו כתנועה תת–קרקעית, ובמשך עשרות שנים נרדפו ונכלאו. לפני כ־20 שנה הם עברו מפעילות מחתרתית לגלויה. חלק ממנהיגי העולם העסקי בסין כיום הם אוונגליסטים". 

יוהא קטולה. צילום: מאיר עוזיאל
יוהא קטולה. צילום: מאיר עוזיאל


יש גם פלגים אוונגליסטיים בעלי גישה אנטי־ישראלית. מי הם? מה משקלם?
"זהו מיעוט קטן. בעיקר בעולם המערבי. באירופה, חלק מהרועים הרוחניים, הפסטורים, שלמדו באוניברסיטאות, קיבלו חינוך שמאלני. הם מתחילים להקשיב לפוליטיקאים. אומרים שאולי אנחנו לא צריכים לקבל באופן מילולי את מה שאמר אלוהים, אולי עדיף שנתמוך בפלסטינים. בשאר העולם זה הרבה יותר ברור. אם הם קוראים בתנ"ך ישראל, זו ישראל. אם קוראים ירושלים, זו ירושלים". 
 
יוּהָא, ממתי אתה בישראל? 
"יוהא זה יוחנן. אני חי כאן בחמש השנים האחרונות. נולדתי בפינלנד. אני כאן יחד עם אשתי. יש לנו שלושה ילדים וגם שלושה נכדים. הייתי בישראל לראשונה ב–1979, כאדם צעיר שמחפש משמעות לחייו. טיילתי בטרמפים באירופה והגעתי לארץ. חייתי בסיני, בנואיבה, בשארם א–שייח', על החוף. ואז לבסוף הגעתי לספרד, ושם חיי השתנו לחלוטין. הייתה לי פגישה אישית עם ישו. כבר הייתי בישראל ואהבתי אותה, אחרי שחיי השתנו אהבתי אותה אפילו יותר. היום אני פסטור".
 
האם פגשת את אשתך לפני או אחרי השינוי שחל בך בספרד?
"זה מעניין מאוד. היא הייתה אז חברה שלי. חיי שונו בספרד, וחזרתי לפינלנד. תמיד דיברנו על כך שחיינו ריקים מתוכן. היה חסר לנו משהו. ואז, כשמצאתי את האמונה, חלקתי זאת איתה, וגם חייה השתנו. התחתנו. עכשיו כל המשפחה שלנו איתנו באמונה. הבת שלנו ובעלה פעילים בשגרירות הנוצרית, וגם הבן והבת השנייה. הם חיו בישראל במשך כמה שנים, ועכשיו הבת ובעלה חזרו לפינלנד, ופועלים למען ישראל ולמען השגרירות. הבן מלמד בבית ספר תנ"כי בדאלאס וממשיך במסורת המשפחה. גם הבת הצעירה פוסעת באותו כיוון. כל הילדים שלנו אוהבים את ישראל". 

שרון נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: משה מילנר, לע"מ
שרון נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: משה מילנר, לע"מ


אני מניח שאתם מתעמתים במהלך נסיעות עם אנטישמים ועם טענות אנטי־ישראליות. 
"בדרך כלל הם מגיעים מנקודת השקפה של שיח על הפלסטינים, והם חסרים כל ידע היסטורי. אנחנו מנסים לגרום להם להיפתח ולראות את התמונה הגדולה. הם מסתמכים רק על המידע המסולף שהתקשורת מספקת להם. התקשורת מספרת שישראל, למשל, מקימה מחסומים, אבל אף פעם לא מסבירים מדוע". 
 
יורגן מוסיף: "יש שתי צורות עיקריות של אנטישמיות. הראשונה בוטה מאוד, מהסוג שהיה בגרמניה לפני כ–70 שנה. אנחנו פוגשים אותה בעיקר בעולם המוסלמי. נתקלנו בזה פעמים רבות, בטורקיה או בסוריה. נדהמתי לראות חנויות ספרים שבהן אפשר לקנות את 'מיין קאמפף' של היטלר. זוהי אנטישמיות גלויה". 
 
"מצד שני, קיימת אנטישמיות מתוחכמת יותר, שאתה פוגש בעיקר באירופה וגם באו"ם. הם יאמרו: 'אנחנו מאוד מצטערים על מה שקרה בשואה, איך הכניסו את היהודים למחנות ריכוז', וחמש דקות אחר כך הם מצביעים נגד ישראל ועוד מדברים על זכויות אדם", הוא אומר. "אנטישמיות כזו יותר מסוכנת מאשר זו שקיימת בעולם האסלאמי", הוא מסביר. "בפרלמנט האירופי פגשתי רבים מהם, התעמתנו מול הטענות של חברי פרלמנט שם. שאלנו למשל על המימון שהם מעבירים לרשות הפלסטינית. הרבה מהכסף מועבר לארגוני טרור. נתקלנו בחומה, הם לא מוכנים לדווח".

 
בית גויים

ביקשתי מיורגן לספר את הסיפור האישי שלו. "נולדתי בגרמניה, אבי היה פסטור. לא למדתי לימודי דת אלא פיזיקה וכימיה", הוא אומר. "הייתי בישראל ב–1991 ולא יכולתי לעמוד בפניה, התאהבתי במדינה. חזרתי לגרמניה, לעיר שלי, היידנהיים, ליד שטוטגרט. היידנהיים זה שם בעל משמעות מעט מצחיקה, זה בעצם בית גויים". 
 
את המילים "בית גויים" הוא אומר בעברית. ומשם ממשיך: "עברתי לירושלים. אבינו גידל אותנו להיות תומכים של ישראל. הוא היה שבוי מלחמה ברוסיה במלחמת העולם השנייה. חייו ניצלו הודות לרופאה יהודייה במחנה השבויים. הוא תמיד סיפר לנו על כך. הוא היה מלא התרשמות מכך שאישה יהודייה מצילה חיים של חייל גרמני. הייתה לה זכות מלאה לשנוא אותו, אבל היא טיפלה בו ודאגה שישרוד את מחנה השבויים".

"הוא אמר תמיד: 'כנוצרים וכמשפחה אנחנו חייבים את חיינו לעם היהודי, משתי סיבות. הראשונה היא שהמשיח שלנו הוא יהודי", מספר יורגן. "השנייה זו הרופאה היהודייה שהצילה את חיי. בלעדיה לא היינו קיימים כמשפחה. כשסיימתי מאסטר בפיזיקה בגרמניה, צצה האפשרות להמשיך במכון ויצמן. הייתי חמש שנים במכון וסיימתי בו תואר שלישי".

נתניהו נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: יעקב סער, לע"מ
נתניהו נפגש עם נציגי האוונגליסטים. צילום: יעקב סער, לע"מ
 
הוא מוסיף שחשוב להבין כמה דברים בנושא האמונה האוונגליסטית: "הבייבל שלנו הוא התנ"ך ומה שמכונה הברית החדשה. הביטוי 'הברית החדשה' הוא מתוך דבר הנביא ירמיהו: 'הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם–יְהוָה וְכָרַתִּי אֶת–בֵּית יִשְׂרָאֵל וְאֶת–בֵּית יְהוּדָה בְּרִית חֲדָשָׁה'. לדעתנו, הברית החדשה הזאת שירמיהו מדבר עליה לא תהיה בנוסח 'אני נותן לכם ספר חדש ואתם תפעלו על פיו', אלא 'אני כותב את התורה בתוך לבכם'. מתוך הפנימיות. הכנסיות שלנו מאמינות שכאשר החוויה מגיעה מתוך הפנימיות שלך, אתה נבחר".
 
"הסיבה שאנחנו רואים גידול במאמינים האוונגליסטים בעולם הערבי, למשל, היא העובדה שכאשר אנשים מקבלים את המסר הזה, מדובר בשינוי קיצוני בחייהם", אומר יורגן. "אז אתה רואה גם שינוי ביחס שלהם לעם היהודי. דיברתי לאחרונה עם אחד מחברינו שחזר מעיראק. הוא פגש מוסלמים בעברם, שעכשיו הם נוצרים אוונגליסטים, והם אמרו: 'אי אפשר להסביר זאת, היה יום שבו היינו רגילים לשנוא את העם היהודי ועכשיו אנחנו אוהבים אותו'. זה שורש העניין. השינוי הוא מבפנים".
 
אני חוזר למפה שבה אתם מציגים את ריכוזי האוונגליסטים בעולם. יש רבים באפריקה. 
"באזור ניגריה, למשל, הכנסייה האוונגליסטית חזקה מאוד. יש שם כנסייה ענקית שיכולים להיכנס בה 50 אלף מאמינים. אחד החברים שלנו, מנהיג רוחני שהוא גם חבר פרלמנט, בונה כנסייה למאה אלף איש".
 
יורגן ויוהא מציגים לי בלפ–טופ סרט וידיאו מהתכנסות בלאגוס, ניגריה. מדהים. אוקיינוס של בני אדם. המצלמה משוטטת סביב, ועוד ועוד ועוד קהל אדיר נחשף. 
 
יורגן מוסיף: "דרום אפריקה היא אולי המדינה הבעייתית ביותר לישראל בכל אפריקה. כאשר מישהו אנטי־ ישראלי מגיע אליהם ומשמיץ את ישראל וטוען שהיא מדינת אפרטהייד, זה יוצר אצלם קשר לסבל שלהם. הם לא מבינים שאין דמיון, ולכן העבודה שלנו שם קשה הרבה יותר".

"דבר דומה קורה בקהילה האפרו–אמריקאית. בגלל ההיסטוריה של העבדות, הם מזדהים עכשיו עם הצד העני בישראל, הפלסטינים", הוא אומר. "אבל הייתי אומר שחוץ משתי קבוצות המיעוט האלו, ואולי עוד קבוצות מיעוט אוונגליסטיות חלשות שהן נגד ישראל, הרוב המוחלט תומך בישראל". 
 
אבל אפילו בדרום אפריקה יש אוונגליסטים, שחורי עור, שממש נלחמים עבור ישראל. קיימתי כמה שיחות טלפון בשנים האחרונות עם חבר פרלמנט דרום אפריקאי שחור, אוונגליסט ותומך ישראל נלהב. שמו קֶנֶת מֶשוּ. 
 
כאשר הסטודנטים של האוניברסיטה היוקרתית UCLA בארצות הברית רצו להעביר החלטה הקוראת לחרם על חברות הסוחרות עם ישראל, כיוון שמבחינתם היא מדינת אפרטהייד, משו שיגר אליהם מכתב נזעם. הוא מכיר היטב את ישראל, ביקר בה 13 פעמים והצליח במאבקו. ההחלטה להחרים את ישראל לא עברה. 
 
הבת שלו, צעירה שחורת עור יפהפייה ותוססת, אולגה משו, מדברת גם היא בזכות ישראל בכל האוניברסיטאות בעולם. יש לה גם אתר אינטרנט ודף פייסבוק התומך בנו. לאחרונה קראתי בו שהיא מקדמת אירוע למען ישראל בשם "לילה שבו דרום אפריקה מכבדת את ישראל", שיתקיים ב–22 באוקטובר בקייפטאון. 

אבי גרנות. צילום: מאיר עוזיאל
אבי גרנות. צילום: מאיר עוזיאל

 
 
גב מאפריקה 

בחצר בניין השגרירות הנוצרית בירושלים, במסיבה לרגל יום ירושלים, ישבתי בשולחן לצד אדם שחור עור נוסף. הוא סיפר: "אני אחראי על הפעילות במערב אפריקה. מדובר במדינות כמו חוף השנהב, מאלי, סנגל, בורקינה פאסו, בנין, טוגו ועוד".
 
בכל הארצות האלה יש כנסיות אוונגליסטיות וקשר עם המרכז כאן בירושלים?
"כן. יש כנסיות נוצריות ביותר מ–15 מדינות במערב אפריקה. ויש גם סניפים של השגרירות הנוצרית הבינלאומית". 

מעבר לאמונה הנוצרית, האם אתה חושב שהאנשים האלה תומכים בישראל ובעם היהודי?
"כן, כמובן. תיפגש עם נוצרים אוונגליסטים במדינות מוסלמיות במערב אפריקה ותראה שהיחס שלהם כלפי ישראל שונה מאוד מזה של המוסלמים באותה מדינה. הם אוהבים את מדינת ישראל ואת העם היהודי. מאלי, למשל, היא מדינה מוסלמית, אבל כל הנוצרים האוונגליסטים, אלפים רבים, שחיים בה אוהבים את ישראל. הם תומכים בה, לא בסתר אלא בגלוי".
.  
 האם זה מסוכן עבורם?
"זה מסוכן, אבל הם עומדים על כך בשל אמונתם. אמונה היא סיכון". 
 
מה שמך? 
"מָאיְיגָה עָבְּדוּ". 

עבדו?
"כן, אני בא ממשפחה מוסלמית. התנצרתי לפני שנים".  

האם זה לא מסוכן למוסלמי להיות נוצרי?
"מסוכן. הרבה פעמים רצו להרוג אותי. פעם גם הצליחו לפגוע בי. אבל אמות כנוצרי. זה סיכון, אבל סיכון טוב, מכובד". 

מאייגה עבדו. צילום: מאיר עוזיאל
מאייגה עבדו. צילום: מאיר עוזיאל

 
בנושא האסלאם והנוצרים אוהבי ישראל, מעניין גם מה שמספר לי טוביאס הוֹשְקֶה, שחזר מעיראק. "כאשר נוסעים למקומות כאלה, מצפים לראות את מה שמציגים לנו בחדשות. זאת אומרת, את הקיצוניים. בטלוויזיה מראים לנו את החלקים ההרוסים של העיר ואת מחנות הפליטים, אבל לא תמונה של עיר שלווה כמו ארביל, באזור הכורדי. פגשתי סורי–כורדי שחי שם, חלק ממיעוט נוצרי".

"הייתי בטוח שהוא בא מקהילה נוצרית, אבל הוא אמר לי: 'לא, אני נוצרי רק 14 חודשים'. הופתעתי. מדבריו הבנתי שהוא הלך בעקבות ישו משום שבפעם הראשונה בחייו הרגיש אהבה אמיתית", הוא מספר. "היה בחור אחר, שהגיע מדרום עיראק, ערבי שיעי. הוא רואה עצמו היום כנוצרי. מישהו ממשפחתו כבר אמר לו: 'אם תוטבל ותניח כף רגלך שוב באזור שלנו, אצטרך להרוג אותך'". 

אני מניח שהיחס כלפי היהודים וישראל עלה גם הוא בשיחות שלך עם נוצרים כאלה.
"ודאי. בגדול. כל האנשים שדיברתי איתם ממש אוהבים את ישראל. כאשר הם שמעו שאני גר בירושלים,  הם התרגשו מאוד. אמרו שהם רוצים לבקר כאן". 


הדור הבא

השגריר אבי גרנות היה עד אמצע שנה זו ראש אגף אפריקה במשרד החוץ. הוא כיהן בעבר גם בתפקידים דיפלומטיים בארצות הברית והיה אחראי על קשר עם האוונגליסטים. נפגשנו. הוא מספר: "הייתי בהרבה כנסיות אוונגליסטיות. בכל אירוע למען ישראל בכנסייה אוונגליסטית מעבירים בקהל כלי לאיסוף כספים. יש להם גם תחנות טלוויזיה בכל ארצות הברית. היו לי קשרים, למשל, עם פט רוברטסון מווירג'יניה, שהיה האורים והתומים של התקשורת האוונגליסטית. אדם שהקים מאות מרכזים, תחנות טלוויזיה וגם אוניברסיטה אוונגליסטית". 

מה אתה אומר על הטענה שהם רוצים בעצם שנתנצר? 
"בעבודה שלי עם האוונגליסטים קבעתי כלל: ננהג בכבוד זה בזה. נמתין להגעת המשיח כדי לשאול אותו אם הוא המשיח שלנו או שלהם. ברוב המקומות זה עבד נהדר. השגרירות הנוצרית בירושלים גאה בזה שהיא לא ניצרה אף יהודי. זכור לי רק מקרה צורם אחד. הופעה בפני 4,000 איש בכנסייה בטקסס, כאשר בסוף נאומי הגיע טֶקְס מֶקְס, כומר אוונגליסטי מקומי ידוע, להודות לי".

"אחרי תשבחות, הוא הוסיף: 'מר גרנות הראה חוכמה רבה מאוד, ולכן אין לי ספק שעד שהערב הזה יסתיים הוא יראה את האור ויקבל את מושיענו ישו הנוצרי'", מספר השגריר. "הקהל עמד על רגליו ומחא כפיים, אני עזבתי את האולם. כל ההתנצלויות והתחינות שאשוב לאולם לא הועילו".
 
גרנות מוסיף: "ככל שאני יודע, האמונה הדתית שלהם אומרת שכחלק מחזרתו של המשיח שלהם, ישראל חייבת להיות חזקה משום שתיאלץ להתמודד במלחמת גוג ומגוג מול האויב מצפון. לאחר המלחמה הזאת ישוב המשיח לאדמה. הפעילות האוונגליסטית למען ישראל חובקת עולם. היא מתמקדת היום בעיקר בדרום אמריקה, שם הכנסייה האוונגליסטית מצליחה לגדול בקצב מדהים. ולהפתעתי, פינלנד".


העתק של בית המקדש שנבנה בברזיל. צילום: רויטרס
העתק של בית המקדש שנבנה בברזיל. צילום: רויטרס


"הייתי שגריר ישראל שם וגיליתי קהילה אוונגליסטית מדהימה באהבתה לישראל. בתקופות הקשות ביותר לישראל מבחינה מדינית הם ארגנו בהלסינקי תהלוכות ענק בעדנו. ויש שם רק קהילה יהודית קטנטונת", הוא מסכם. 

גרנות שואף, כדיפלומט מקצועי, לראות השפעה פוליטית רחבה יותר של האוונגליסטים על הממשלות שלהם, בכל העולם, ועל התיירות. אפרופו פינלנד, אני נזכר בשיחה עם אוּלָה יָארְוִוילֶטוֹ, שעשתה רבות למען ישראל ולמען העלייה מברית המועצות. דיברתי איתה כשביקרה בארץ במרץ.  

האם יש לכם השפעה על הפוליטיקה הפינית?
"אנחנו משתדלים להשפיע. אנחנו כותבים ומגיבים. הבת שלי עובדת כדי להסביר על ישראל בקרב אנשים צעירים ופועלת נגד ה–BDS. אני רוצה לעורר את הדור הצעיר להכיר את ישראל".
 
את מרגישה בודדה באהדה לישראל בפינלנד?
"בודדה? לא. יש אצלנו הרבה נוצרים אוהבי ישראל. נכון שיש גם אחרים, אבל מספר הפינים תומכי ישראל הוא גדול מאוד". 

מה את עושה עכשיו בישראל?
"אני בת 80 ובאתי לחופשה כאן עם בעלי, עם הבן ואשתו ועם הנכד בן ה–9 שעדיין לא היה בישראל. רצינו להעביר לדור הבא במשפחה את האהבה לישראל. אני אוונגליסטית". 


אין חדש

לאחרונה קיבלתי מידע על פעילות אוונגליסטית רצינית אפילו באיטליה, שנחשבת מעוז קתולי. אחת התופעות המדהימות היא בניין ענק, העתק בגודל טבעי ולדעתי אפילו מוגדל, של בית המקדש שהיה בירושלים, שבנו בסאו פאולו בברזיל. עשרות אלפי נוצרים אוהבי ישראל נוהרים אליו. כשביבי אמר: "אם אגיע לברזיל יקבלו אותי ביותר התלהבות מאשר במרכז הליכוד", הוא צדק. הוא טועה רק בדבר אחד: לא אותו הם היו מקבלים בתרועות אהבה, אלא את מדינת ישראל ואת העם היהודי. הם היו מקבלים כך כל ראש ממשלה ישראלי.
 
עוד לא דיברנו על רשתות הטלוויזיה הנוצריות הנוטפות אהבה לישראל ולעם היהודי מעל ומעבר למה שאנחנו עצמנו היינו מאשרים להם לומר. ראיתי לאחרונה קטעים מסרט שרשת טלוויזיה אוונגליסטית הפיקה לרגל 50 שנה לשחרור ירושלים. אני חושש שמירי רגב לא היתה מאשרת אותו בגלל עודף ההערצה לישראל שבו. 
 
איך אנחנו עונים לכל האהבה והתמיכה הזאת? בישראל כמעט לא יודעים עליהם. ולגבי יהודי ארצות הברית? ובכן, מחקר שנערך ב–2012 מצא שהיהודים הם הקבוצה הדתית האהודה ביותר על האמריקאים (76%) ואחריהם האוונגליסטים (60%). אבל כאשר מפלחים את התשובות של היהודים האמריקאים מגלים: האוונגליסטים מדורגים במקום האחרון במדד האהדה בעיני היהודים במדינה.

רק 21% אחוז מיהודי ארצות הברית אוהדים אותם. אחרי המוסלמים, שזכו ל–41% אחוזי אהדה בקרב היהודים. ראיתי כותרת באתר מוסלמי־ אמריקאי: "יהודים אמריקאים מעדיפים מוסלמים על אוונגליסטים". 
 
אפשר להניח שצובט בלב לאוונגליסט כשהוא שומע את זה. אני מקווה שיחס כזה מצדנו לא יזיק לנו. אבל מה חדש? תמיד נכאיב למי שאוהב אותנו ונשמור את הערכתנו למי ששונא.