שבועיים מפתיחת שנת הלימודים ועדיין לא נמצא פתרון מוסכם לאבטחת הגנים בתל אביב. עשרות הורים הגיעו הבוקר (שישי) אל מתחת לביתו של ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, במטרה למחות על כך שהוסרו המאבטחים מגני הילדים. ההורים דורשים שיוחזרו 10 מאבטחים בכל אשכול-מתחם גנים גדול ממנו הוסרו. מדובר במתחמים של יותר מ-100 ילדים. בנוסף הם דורשים הצבת מצלמות שער במתחמים, סיירים ניידים לתגבור ושהמאבטחים יהיו מקצועיים ולא עובדי תחזוקה של העירייה כפי שזה כעת.



עו"ד גל גור, משדולת ההורים בתל אביב יפו, אמרה ל"מעריב-אונליין" כי "זו פשוט שערורייה שהדבר הזה עומד לדיון. העירייה אמרה שהם שמים עובד עירייה בגנים, אלה עובדי תחזוקה - שרת או מנקה שאין להם מושג איך לעשות את זה. זה פשוט רחוק מלהיות פתרון. ככה לא מאבטחים, צריך להיות מישהו שמזהה את הילדים ואת ההורים, זה תפקיד מאוד חשוב וזו ממש הפקרות".



"אנחנו לא מוצאים שום הבדל בין המקומות שיש בהם מאבטח לבין המקומות שאין בהם. זו פשוט בושה וחרפה שלוקחים מתחם כזה גדול כמו בית ספר ומפקירים אותו. איך מעמידים עובד תחזוקה שעושה חלטורה, מעמידים אותו ליופי. מה זו ההתייחסות הזו?", הוסיפה עו"ד גור.



מחאת ההורים הבוקר נגד הסרת המאבטחים בגנים. צילום: אבשלום ששוני
מחאת ההורים הבוקר נגד הסרת המאבטחים בגנים. צילום: אבשלום ששוני



לפני כשבוע וחצי כאמור, לאחר שהתקיימו דיונים בנושא בהם השתתפו גורמים בעירייה ונציגי פורום ההורים בגני הילדים, הודיעה העירייה כי היא החליטה להציב עובד עירייה קבוע שיפקח על הכניסה והיציאה של מבוגרים וילדים באשכולות הגנים בהם אין שומר, בכל שעות הפעילות של הגן, כמבוגר נוסף. במכתב שנשלח להורים ממנהל החינוך בעירייה, נכתב כי "בחופשת הקיץ קיבלה העירייה את המלצת המשטרה לשנות את שיטת האבטחה בשבעה אשכולות גנים, משומר קבוע בשער למאבטחים ניידים וסיירים. אנו דבקים בתפיסת הביטחון הזו, שמאפשרת אבטחה מקיפה יותר במקומות הומי ילדים, כפי שהוכח בעצירת אדם חשוד שני רחובות ליד אחד מאשכולות הגנים".



כזכור, תחילת פרשת אי הצבת מאבטחים בחלק מאשכולות הגנים בתל אביב החלה בחודש יולי. אז יצאה כאמור, הנחייה למנהלות אשכולות ומנהלות הגנים בעיר בנושא "עדכון תפיסת האבטחה לשנת תשע"ח". הובהר להן כי "על פי החלטת מחלקת הביטחון של העירייה, עודכנה תפיסת האבטחה בגנים לקראת פתיחת שנת הלימודים הקרובה. עפ"י התפיסה החדשה יהיה מעבר מדורג מאבטחה סטטית (מאבטח צמוד) לאבטחה מדלגת (סיור רכוב על אופנוע)". לפי ההנחיה שיצאה על ידי מינהל החינוך, המחלקה לגני הילדים, אותה מכחישים ועדי ההורים: "קדמה להחלטה זו התייעצות עם גורמי מקצוע, וועדי ההורים וההחלטה התקבלה בתמיכת משטרת ישראל".



בעקבות ההחלטה, שדולת ההורים בעיר שלחה מכתב לחברי המועצה וביקשה לבטל את ההחלטה, שלדבריהם "נעשתה בחוסר שקיפות ובאופן חד צדדי ושרירותי". כמו כן, כ-1,500 ילדי גני העירייה לא פתחו את שנת הלימודים ושבתו, זאת מכיוון שההורים אמרו כי "מדובר במחדל אבטחתי חמור ובאפליה פסולה. עיריית תל אביב מטעמי תקציב בחרה לבטל את השמירה רק של 10 אשכולות מטעמים שונים ומשונים כאשר כל טענה נראית כלא ישימה במבחן המציאות".



מחאת ההורים בפתיחת שנת הלימודים
מחאת ההורים בפתיחת שנת הלימודים



באותו היום, באחד בספטמבר, שני פעוטות יצאו משני גנים שונים בעיר מבלי שהצוות שם לב לכך, משום שלא היה מאבטח. אחד מהם יצא מאשכול הגנים ברחוב ליסין לאחר שככל הנראה אחד מההורים לא סגר אחריו את השער, ועבר מרחק של כמאה מטרים עד שהורים שבדיוק הגיעו לגן ראו והחזירו אותו. במסגרת אירוע נוסף שהתקיים באשכול נופי ים, הגיע פעוט נוסף עד לביתו, שנמצא במרחק מאות מטרים מהגן. שני עוברי אורח מצאו אותו עומד במעבר חצייה מחוץ לגן, והוא הראה להם איפה נמצא הבית שלו, והם לקחו אותו לשם.



בנוסף, מוקדם יותר באותו היום נעצר אדם שהסתובב בסמוך לגני הילדים בתל אביב כשברשותו סכין והביא לבהלה בקרב ההורים. מדובר בגבר בשנות העשרים לחייו, שנתפס בסמוך לאשכול גנים ברחוב פייבל בעיר והוא ייחקר ויובא לדיון בהארכת מעצרו בבית משפט השלום.