חולי סרטן, כידוע, אינם תמיד מגיבים בהצלחה לטיפולים הכימותרפיים הניתנים להם. מחקר שנערך לאחרונה במכון ויצמן למדע מציע תשובה מפתיעה על אחד הגורמים לכך: חיידקים. על פי החוקרים, החיידקים החיים בתוך גידולים סרטניים משבשים את הטיפול התרופתי וכך עשויים לנטרל את יעילות הטיפול הכימותרפי.



במחקר חדש, שהתפרסם בסוף השבוע האחרון לראשונה בכתב העת המדעי Science, מתוארים חיידקים שחיים בתוך גידולים של סרטן הלבלב בבני אדם ומכילים אנזים שמנטרל תרופה כימותרפית שכיחה לטיפול בסוגי סרטן שונים (התרופה הנפוצה גמציטבין).



קבוצת החיידקים שנמצאה חיה לא רק בתוך הגידולים, אלא אף בתוך תאי הגידול. גילוי מפתיע נוסף שעלה מהמחקר הוא שטיפול באנטיביוטיקה, נוסף על כימותרפיה, עשוי להוביל לתוצאות טובות יותר מאשר טיפול בכימותרפיה בלבד.



במחקר בודדו החוקרים חיידקים שנמצאו בתוך גידולים של חולי סרטן הלבלב ובדקו כיצד הם משפיעים על רגישות התאים הסרטניים לאותה התרופה הכימותרפית. בתגובה, חלק מאותם חיידקים מנעו מהתרופה לפעול. יצוין שקבוצת המחקר בדקה יותר מ־100 גידולים של סרטן הלבלב בבני אדם. זאת, לאחר מחקר נוסף שהראה שאותם חיידקים מעכלים את החומר הפעיל של התרופה ובכך משביתים את פעילותה הרפואית.



החוקרים זיהו שהגן בחיידק שאחראי לכך הוא CDD, הקיים בשתי צורות – ארוכה וקצרה. רק חיידקים שנושאים את הגן בצורתו הארוכה יכולים להשבית את התגובה הכימותרפית, שכן רק אלה גילו עמידות לתרופה. עם זאת, לאחר טיפול אנטיביוטי, העכברים בקבוצה זו הגיבו גם הם לטיפול הכימותרפי.