פעילי הארגון "הנכים הופכים לפנתרים" החליטו לחדש הבוקר (ראשון) את מאבקם בכבישים כשחסמו את כביש 20 באזור מחלף קק"ל לכיוון דרום, זאת לאחר פסק זמן במהלך החג, כאשר השבוע צפוי להחריף מאבקם. שוטרי משטרת ישראל הכווינו את התנועה במקום, כאשר נחסמו לתנועה הירידות לאיילון דרום במחלף גלילות, כמו גם הירידה לאיילון דרום במחלף שבעת הכוכבים. במשטרה מסרו כי הצירים הללו נפתחו מחדש לתנועה. לאחר מכן, המשיכו ארגוני הנכים וחסמו את מחלף השלום בתל אביב על הגשר לשני הכיוונים מול תחנת הרכבת, סמוך למרכז עזריאלי, האזור נפתח גם הוא לתנועת כלי רכב.


חסימות הנכים בדרך השלום. צילום: אבשלום ששוני


חסימות הכבישים בדרך השלום. צילום: אבשלום ששוני

החסימות בדרך השלום. צילום: אבשלום ששוני

 
חסימת נתיבי איילון. צילום: אבשלום ששוני

 
על רקע ההתרחשויות אמר חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) כי "הממשלה מנסה להתיש ולשבור את מאבק הנכים ולכן החלטתם להחריף את המאבק היא מוצדקת מאין כמותה. את התסכול והכעס המוצדקים צריכים הנהגים להפנות לממשלה שלא עושה כלום כדי לפתור את המשבר בזמן שיש עודפי מיליארדים בקופת האוצר".


הנכים חוסמים את כביש 20. צילום: אבשלום ששוני


במסגרת המחאה הביאו עמם המוחים מיצג של ארון קבורה המסמל, לדבריהם, את הדרך שבה הממשלה קוברת את נכי הביטוח הלאומי באמצעות קצבאות הנכות העלובות שלא התעדכנו זה 16 שנים, והן הכסף הזמין היחיד למחיה של נכה חסר כושר עבודה או מובטל מאונס.

המוחים מציגים את ארגון הקבורה. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים
המוחים מציגים את ארגון הקבורה. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים


"אנחנו מתכוונים לחסום את איילון למשך כמה שעות הבוקר כחלק מהחרפת המאבק. גם לפני ראש השנה וגם עכשיו ממשיכה ממשלת ישראל באטימותה לדרישתנו לקיים מו"מ בחפץ לב על הצורך של הנכים בסך הכל לחיות בכבוד מקצבה בגובה שכר מינימום" אמרו לפני החסימה אנשי "הפנתרים", שהוסיפו: "זה הסכום שהמדינה היא זו שקבעה כי הוא המינימלי לקיום בכבוד לאדם עובד. לא נוכל לתת יד לאף פתרון שלא יקח בחשבון כי אדם שהוכר כזכאי לקצבת נכות מתוקף אובדן כושר עבודה לא יוכל להתקיים בכבוד כאדם עצמאי לצד עלויות הבריאות שלו ולכן יצאנו הבוקר שוב לכבישים. למען כל אחד מאזרחי ישראל שעלול למצוא עצמו מחר במצבנו".

חסימת הכביש. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים
חסימת הכביש. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים


כזכור, לפני ראש השנה הודיעו הנכים על החרפת מאבקם, אך הודיעו כי הם דוחים את הפעולות המתוכננות לאחרי החגים, וזאת "כדי שלא לפגוע בציבור הרחב ערב ראש השנה. החלטנו לחדש את המאבק ולהחריפו ביום ראשון. אנו מאחלים לכל הציבור בישראל שנה טובה", אמר אז אייל כהן, מייסד הארגון.

בקואליציית ארגוני הנכים הסבירו: "זה היה עוד חג עצוב וקשה לרבבות נכים שקיומם בכבוד נשחק והלך במהלך שני העשורים האחרונים בהם ממשלת ישראל זנחה אותנו. קיווינו לרכך את ליבה של הממשלה לפני החג וזה לא קרה ולכן עיקר המאבק עוד לפנינו. הכסף קיים בקופת המדינה אבל ידה של הממשלה קפוצה. כולנו תקווה שאחרי ראש השנה נקבל עוד יותר תמיכה מהציבור הרחב ובכלל זה הנהגים בכבישי ישראל כי זהו גם מאבק של סולידריות חברתית ולמען חברה חזקה".

ארגוני הנכים עוצרים את התנועה באזור מחלף קק"ל. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים.
ארגוני הנכים עוצרים את התנועה באזור מחלף קק"ל. צילום: ארגון הנכים הופכים לפנתרים.


"נכות יכולה לקרות חלילה לכל אחד ואז מגיע מבחנה של מדינה ושל רשת הביטחון הסוציאלי שהיא אמורה להעניק לכל אזרח ששילם מסי ביטוח לאומי ובריאות כל עוד עבד. אם היא זורקת את נכיה לשוליים מאבקנו הוא מאבקה של החברה כולה. גם עבור כל ישראלי שחלילה מחר יחווה תאונה או מחלה וימצא את עצמו עד מהרה מאבד את עצמאותו הכלכלית. שתהיה שנה טובה לעם ישראל. שנה של ערבות הדדית", הסבירו בקואליציה.