המשטרה מגלה יחס הומניטרי כלפי ציבור הנכים ונמנעת מלפעול נגדם בתקיפות, הן בשל גילוי רגישות והפעלת שיקול דעת מחד והן מהחשש שכל פעולה חריגה תביא לכתישת המשטרה בקרב כלי התקשורת והציבור. זאת, חרף חסימת צירי תנועה מרכזיים והסבת נזקים במיליוני ש"ח בקרב האזרחים התקועים בפקקים, כך עולה מבירור שערך 'מעריב' לנוכח חילוקי הדעות באשר להפגנות הנכים המתקיימות מדי בוקר בכבישי ישראל.



כידוע, מדי יום מפתיעים נציגים של ארגוני הנכים כל פעם בכביש אחר, חוסמים את צירי התנועה המרכזיים למשך כשעה, יוצרים פקקי תנועה ארוכים ושיבושי תנועה חמורים ולאחר מכן פונים אל כביש או עורק תחבורה אחר.



ההפגנות הללו, במחאה על התנהגות הממשלה כנגד ציבור הנכים וקצבת הנכות המבישה לטענתם ממנה הם אמורים להתקיים, יימשכו כל עוד הממשלה לא תבחן לעומק את טענותיהם ותוביל לשינוי שהם מייחלים לו.



הציבור אגב, שתחילה קיבל בהבנה את ההפגנות, מתחיל לאבד מסבלנותו שכן הוא נאלץ לעבור ידי בוקר "סיוט" של פקקים ארוכים המשתרכים לעיתים לאורך קילומטרים, זאת בדרכו לעבודה.




חסימת נתיבי איילון, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני
חסימת נתיבי איילון, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני



בעקבות פניות רבות בטענה על התנהלות המשטרה שלא מונעת את הפגנות המחאה של ציבור הנכים, ערכנו בדיקה מול המשטרה שמבחינתה קיבלה החלטה לגלות רגישות יתרה כלפי ציבור הנכים.



ההחלטה התקבלה ככל הנראה אחרי הפגנת הנכים שהתקיימה באזור הצפון, אז פעלו השוטרים בתקיפות ונראה כי אחד מהם אף גרר עגלת נכים, תמונה שהובילה לביקורת נוקבת כנגד המשטרה, בתקשורת ובקרב הציבור.




חסימת איילון, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני
חסימת איילון, הבוקר. צילום: אבשלום ששוני



התמונה הזאת הובילה כאמור לשינוי התפיסה וחידוד הנהלים, מה שהוביל מיד לאחר מכן את התמונה שבה נראתה שוטרת כשהיא מאכילה ומשקה את אחת המפגינות כשהיא נכה משותקת, והובילה לקרדיט מרשים עבור המשטרה.



אגב, בקרב הציבור ישנם הטוענים ליחס מפלה, שעה שכלפי ציבור הנכים נוהגים לכאורה בהקלה ואילו כלפי ציבור אחר שמפגין מגלה המשטרה תקיפות ועושה שימוש בכוח לפנות את המפגינים. "חלילה אנחנו לא רוצים שיפגעו בציבור הנכים וליבנו איתם, אבל היחס אמור להיות שווה בין כל רבדי האוכלוסייה וציבורים שונים", טוענים.



מהמשטרה נמסר: "זה בדיוק המקום שבו מוטלת על המשטרה כארגון היכולת להפעיל שיקול דעת. זה לא אומר שאנחנו נוהגים במדיניות של הפליה כלפי ציבור אחר. יש מקומות שאנחנו מעניקים אפילו הרשאה לקיים הפגנה ובמקומות אחרים אנחנו מפנים בדרך מוסדרת ובנועם ללא פרסום או התרסה. בהחלט אנחנו מגלים יחס הומניטרי ונמשיך לגלות יחס כזה לציבור שהוא חריג".