המשבר בהפקת החשמל בישראל, שפרץ בעקבות התקלה באסדת הגז 'תמר', הביא שוב לדיון על מתווה הגז שאושר. תומכי המתווה טוענים כי הבעיות באישורו הן אלו שגרמו למצב שבו אין פתרון מוסדר כאשר יש תקלות. יו"ר 'המחנה הציוני'  אבי גבאי, אמר היום (ראשון) בתוכניתם של בן כספית ופרופ' אריה אלדד ב-103FM כי לדעתו ההתנהלות סביב מתווה הגז וסביב פתרון הבעיות הוא בעייתי, בלשון המעטה. כזכור, גבאי התפטר מתפקידו כשר להגנת הסביבה במחאה על המתווה שהתגבש באותה עת.

 
"הייתי עצוב, בסוף זה אזרחי המדינה שסופגים עכשיו חשמל שמיוצר בסולר ובפחם וזה מזהם מאוד את האוויר ופוגע באוויר שלנו", אמר גבאי כשנשאל על תגובתו לתקלה באסדת 'תמר'. "יציבות זה משהו מאוד חשוב. אני יודע שבונים אלטרנטיבה לכל דבר, אי אפשר לבוא בטענות על התקלות, כי הן קורות, ואין מה לעשות. החוכמה היא מי שמנהיג מדינה ומערכת חשובה כזאת לדאוג שתהיה יציבות למערכות האלה". גבאי הוסיף: "אם היו עושים הכל לפי הכללים, היו צריכים לקרוא לו תגלית מסחרית, היום היה לנו גז מ'לוויתן' גם בלי קשר למתווה הגז". 
 

גבאי אמר כי אינו מאמין לטענות הממשלה לגבי המימון הדרוש להפעלת 'ליוויתן'. "זוהי בדיוק תעשיית ה'פייק ניוז' שאתה ממציא משהו, והוא הופך לעובדה אחרי שעה", אמר. "אני לא מאמין לממשלה בענייני הגז וההודעות שהיא מוציאות. העובדות הן שיש זיכיון לחפש גז, ברגע שמצאת, ברגע שזאת תגלית מסחרית, אתה חייב תוך שלוש שנים להוציא את הגז. הממשלה עצמה החליטה שלא להכריז את ההכרזה הזאת, כדי לא להכריח את החברות. זה לא קשור למתווה בכלל". 
 
יו"ר המחנה הציוני הוסיף כי הוא חשד באי סדרים בהתנהלות הממשלה: "אני ראיתי את מתווה הגז מקרוב, הוא כל כך לא הגיוני, הוא כל כך לא סביר, שאתה כל הזמן שואל את עצמך מה אתה לא יודע. זה מתווה מושחת, אנחנו משלמים שישה דולר ליחידת חום לחשמל שלנו, כשצריך לשלם 3 דולרים, על פי משרד האוצר".

קידוחי תמר. צילום: אלבטרוס צילומי אוויר
קידוחי תמר. צילום: אלבטרוס צילומי אוויר


"את הנתונים האלה הסתירו מהמשטרה, וקבעו משהו שקרוב למדד, שמגיע כמעט לשישה דולרים", אמר גבאי וטען לדמיון לפרשת הצוללות. "התחושה היתה לאורך כל הדרך של קומבינות, הכל היה מסביב לעניין, אגב די מזכיר את ההתנהלות דרך הצוללות, כמו שבוגי (משה יעלון) לא ידע שהולכים לגרמנים, ולא מספרים, ולא מדווחים. זאת התנהלות שמעידה על משהו שאנחנו לא יודעים". 
 
גבאי אמר כי התפטרותו נועדה להתריע בפני הציבור על התנהלות הממשלה: "אני אמרתי את הדברים בזמן אמת, הדברים לא היו גלויים עבור הציבור. אנחנו בעצם, במובן מסוים, משלמים את המחיר של זה. ההתנהלות זאת אותה התנהלות".