שלושה בני משפחה הגיעו בימים האחרונים למרכז הרפואי הלל יפה שבחדרה, ואובחנו כחולים בקדחת הבהרות, האם חלתה באופן קל, האב והבן אושפזו ביחידה לטיפול נמרץ כללי. הילד, כבן 15 הגיע לבית החולים לאחר שהתמוטט בביתו וכשהוא בהכרה מעורפלת. בחדר מיון, לאור כל התסמינים, הוא הועבר מידית לטיפול נמרץ כללי כשהוא במצב קריטי ויש חשש משמעותי לחייו.



קדחת הבהרות הינה מחלה הנגרמת על ידי חיידק הריקציה המועבר לבני אדם באמצעות קרציות שהיו על כלבים נגועים, כשהחיה עצמה אינה חולה. לאור מצבו של הילד, כל המשפחה נבדקה גם היא. האב שכבר גילה סימני המחלה אף הוא, ואשר סובל ממחלה כרונית נפרדת אושפז גם הוא ביחידה לטיפול נמרץ כללי. האם, חלתה במחלה באופן קל בלבד והבריאה. הודעה נמסרה למשרד הבריאות וללשכת הבריאות האזורית.



לדברי ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות של המרכז הרפואי הלל יפה, קדחת הבהרות, נגרמת ע"י חיידק הריקציה. "החיידק מועבר לבני אדם על ידי קרציות מכלבים נגועים. הכלב הוא נשא של החיידק ואינו חולה", הסבירה, "ברב המקרים הקרציות נצמדות לאדם בזמן שהייה בטבע או בגינות נוי, ובמיעוט המקרים יש סיפור ברור של מגע עם כלבים, אין הדבקה מאדם לאדם".



הרופאה הוסיפה כי "התסמינים העיקריים למחלה, מופיעים 14 עד 21 יום לאחר מגע עם הקרציה, וכוללים חום גבוה, כאב ראש עז, חולשה כללית, וכאבים בכל הגוף". היא ציינה כי "בהמשך, שלושה עד חמישה ימים מהופעת סימנים אלו, מופיעה במרבית החולים התפרחת האופיינית המכונה בהרות. מדובר בכתמים קטנים, אדומים ובהירים, היכולים להופיע בכל מקום על פני הגוף". לטענתה, אופייני שהתפרחת מתחילה בקרסולים ושורשי כפות הידיים ומתפשטת הן למרכז הגוף והן לקצוות כולל כפות ידיים ורגליים. "לעיתים התפרחת משנה את אופייה, הופכת לדימומית, ולא נעלמת כאשר מותחים את העור", אמרה.


ד"ר מיכל שטיין. צילום: דוברות הלל יפה


ד"ר שטיין הסבירה כי "ברב המקרים המחלה קלה וחולפת מעצמה, אך לעיתים היא חמורה, ובלא מתן טיפול ייתכנו סיבוכים של דלקת המוח, דלקת ריאות, הפרעה לתפקודי הכליות, הכבד, מערכת הקרישה והדם, דלקת בשריר הלב ובמקרים חמורים אף מוות". היא הסבירה כי "האבחנה מתבססת על שילוב של התסמינים הללו וממצאים בבדיקות דם. בזמן המחלה עצמה, בדיקת המעבדה הספציפית הבודקת את רמת הנוגדנים כנגד החיידק בדם תהיה לרב שלילית".

הרופאה ציינה כי "הטיפול המועדף למחלה הינו בתרופה הנקראת דוקסילין. קדחת הבהרות שכיחה בישראל בעיקר בשני אזורים: צפון השרון – דהיינו חדרה והסביבה, ואזור הנגב. על מנת לנסות ולהימנע ככל הניתן מעקיצת קרצייה, יש להקפיד ולטפל בכלב הביתי נגד קרציות". היא סיכמה: "במידה ונמצאת קרציה, ישנה חשיבות לשליפתה במלואה, בעזרת פינצטה, חשוב לא למעוך את הקרציה ולא להשאיר חלקים ממנה בגוף. במידה ומופיעים תסמינים מחשידים כגון חום, כאב ראש, יש לגשת להתייעצות רפואית בהקדם ולעדכן את הרופא על מציאת הקרציה".