המועצה המתאמת של מרצי המכללות האקדמיות הציבוריות הכריזה הבוקר (רביעי) על סכסוך עבודה ועל שביתה ב-17 מכללות, ביניהן: המכללה האקדמית תל חי, אחוה, כנרת, ספיר, עמק יזרעאל, המרכז האקדמי לב, המכון הטכנולוגי חולון ושנקר. לטענת המועצה המתאמת, במהלך השנה האחרונה היה ניסיון לנהל משא ומתן על הסכם שכר קיבוצי מחודש עם משרד האוצר, המל"ג וועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות (ור"מ), אך הוא לא צלח.



מדובר בהסכם שכר קיבוצי שנחתם ביוני 2011 לשלוש שנים ומאז לא חודש. הסגל הבכיר במכללות האקדמיות טוען כי הוא ניסה לאחר שלוש שנים לחדש אותו מול הות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב במל"ג) אך זה לא קרה עד לדצמבר 2016 ומאז התקיימו 10 פגישות בסיומן לא הגיעו להבנות.



המחלוקות עליהן דנים במסגרת המשא ומתן עוסקות בין היתר בדרישת הסגל הבכיר במכללות האקדמיות לעדכן את השכר ולהצמידו לטבלאות השכר באוניברסיטאות, לשפר את מנגנוני צבירת הוותק, לעדכן ולהוסיף תקציבים לקיום מחקר ויציאה להשתלמויות, להסדיר שבתונים כפי שמקובל באקדמיה, ולהסדיר נהלי קניין רוחני.





ד"ר ענת פלדמן, יו"ר המועצה המתאמת של מרצי המכללות האקדמיות הציבוריות, מסבירה כי "ממשלת ישראל מדברת כל הזמן על תעדוף הפריפריה אך בפועל היא פוגעת בה. המכללות הציבוריות הן המענה העיקרי לקידום הפריפריה ופגיעה בהן משמעה פגיעה בעתידם של הצעירים בפריפריה. הסטודנטים במכללות הציבוריות משלמים שכר לימוד זהה לזה הקיים באוניברסיטאות אך הסגל האקדמי הבכיר במכללות הציבוריות אינו זוכה לתנאים כמו המרצים באוניברסיטאות וזאת על אף שהדרישות לקידום זהות". עוד אמרה כי "אני קוראת לנציגי האוצר והמל"ג לשבת איתנו למו"מ מרתוני על מנת לפתור את המשבר ולאפשר את פתיחת שנת הלימודים האקדמית במועד".



מוועד ראשי המכללות האקדמיות הציבוריות נמסר: " הנהלות המכללות רואות בסגל האקדמי הבכיר והזוטר שותפים מלאים לדרך ולהצלחת המכללות האקדמיות הציבוריות. ההודעה על סכסוך העבודה התקבלה בהפתעה לאור ההבנות ,שהגיעו אליהם נציגי הסגל ונציגי ור"מ בישיבתם האחרונה ב 11/9 וחלק קטן מהסעיפים יובא לאישור ות"ת והאוצר בישיבת המו"מ שנקבעה ליום חמישי ה- 28/9.



מזה חצי שנה מתנהל מו"מ אינטנסיבי ששותפים לו המועצה המתאמת של ארגוני הסגל בראשות ד"ר ענת פלדמן נציגי הות"ת ומשרד האוצר וצוות בכיר מטעם ור"מ. המו"מ הנוכחי נועד לחדש את הסכם תנאי העסקה של הסגל האקדמי הבכיר שנחתם בשנת 2011, ושהיה פורץ דרך בכך שהכיר לראשונה בפעילות המחקרית של אנשי הסגל. יש להדגיש שהנהלת המכללות אינן רשאיות לקבוע תנאי שכר והעסקה ללא אישור מהות"ת והממונה על השכר האוצר".