בשבועות האחרונים, בעקבות יוזמה של הקואליציה להעסקה ישירה, חתמו מאות אנשים על מכתב עצומה לשר החינוך נפתלי בנט, כדי שיפעל למען העסקה ישירה והוגנת של עובדות הניקיון באקדמיה. מי שחתומים בין היתר על המכתב הם עשרות רבנים, ביניהם הרב יובל שרלו, ראש ישיבת אורות שאול וחבר בארגון רבני צהר, דוד סתיו, רב היישוב שוהם ויו"ר ארגון צהר ומנחם הכהן, רב מושבי העובדים בישראל.



"פנייתנו אליך נטועה במסורת היהודית והדמוקרטית היקרה לכולנו, העובדות מבצעות עבודה חיונית לשם שמירת הבריאות שלנו ולמען ניקיון הסביבה בה אנו חיים, למען המחקר וההוראה באוניברסיטאות ועושות זאת לאורך שנים", נכתב בפתח המכתב, "אין זה מתקבל על הדעת שלא יזכו להיות חלק מהמוסד בו הן עובדות לאורך שנים ולזכות לתנאים וזכויות שווים. כמו כן, רבות מעובדות הניקיון שייכות לאוכלוסיות מוכות-עוני. אנו שואלים את עצמנו איך קורה שילדיהן לא מצליחים להשתלב במארג החיים ולצאת ממעגל העוני, ובו בזמן מעסיקים את הוריהם לאורך שנים בצורה בלתי-הוגנת".



עוד נכתב כי "האם המצווה ה-193 בספר המצוות של הרמב"ם, המורה על שמירת הניקיון, חשובה פחות מאשר כל המצוות האחרות? הרי מדובר בהיגיינה, ומשכך, גם במניעת מחלות ושמירה על חיי אדם. התלות שלנו בעובדי הניקיון מחייבת אותנו להעסיק אותם ולשלם להם באופן הגון. הבה נהיה הגונים ולא נרמוס את העובדים הללו רק בגלל שמישהו הצליח לכפות זאת על כולנו בעבר. קהל הלומדים כולו זקוק לקמפוס ושירותים נקיים ונעימים. הלומדים והחוקרים זקוקים לשירותים כאלה לטובת מחקריהם לא פחות מתלותם בספריה עשירה".



מנהלת הקואליציה להעסקה ישירה, יעל דסטה, הסבירה כי בארץ מועסקים כ-1,500 עובדי ניקיון ושמירה בששת המוסדות האוניברסיטאיים שתחת המועצה להשכלה גבוהה ואמרה כי "לא מתקבל על הדעת שהמדינה תתקצב את האוניברסיטאות באופן המאפשר עושק, השפלה ופגיעה בזכויות עובדי הניקיון והשמירה, באמצעות העסקה קבלנית ונצלית – אשר בלעדיהם לא תוכל להתנהל אף אוניברסיטה בישראל. תחת המסווה של 'חופש אקדמי', המדינה נמנעת מלהגן על עובדים מוחלשים אלו – וזוהי חובתו של השר לשנות מצב זה".



 מור"ה (ועד ראשי האוניברסיטאות) נמסר בתגובה: "הטענה כי מדובר בהעסקה פוגענית שגויה מיסודה. האוניברסיטאות בישראל פועלות באופן מעשי ונרחב להבטחת העסקתם ההוגנת של עובדי הקבלן בקמפוסים. האוניברסיטאות הן מהמוסדות הציבוריים הראשונים אשר גיבשו אמנה למודל העסקה אחיד שבמסגרתו הן מתחייבות לדאוג לתנאי העסקה הוגנים כולל שכר, תנאים סוציאליים ופנסיה ולאכיפתם. בנוסף, האוניברסיטאות פועלות כפי שפועלים הכנסת, בית המשפט העליון וכל משרדי הממשלה, בהעסקת עובדי ניקיון באמצעות עובדי קבלן. עובדי הניקיון חשובים לאוניברסיטאות וחשוב שיקבלו את כל הזכויות המגיעות להם בכל מוסד בארץ. האוניברסיטאות מקפידות לשלם לעובדי הניקיון מעבר לשכר המינימום הקבוע בחוק, ומעניקות להם הטבות נוספות תוך הקפדה יתרה על שמירת כל זכויותיהם".