"ילדים שונים ממבוגרים - הם יודעים להגיד תודה. אתה רואה את הניצוץ בעיניו של ילד שסיים סדנה העוסקת בזיהום האוויר ואומר שעכשיו הוא מבין למה ההורים צועקים לו לכבות את האור. הדברים נקשרים להם פתאום". כך אומר ל"מעריב" ד"ר חן פרימן, מרצה בפקולטה להנדסה ב־HIT (מכון טכנולוגי חולון) ומנחה אקדמי במיזם "גן אקולוגי".
 
לפני כשנתיים ד"ר פרימן, אב לארבעה ילדים, העביר פעילות בבית הספר של ילדיו על איכות הסביבה' במסגרת "יום הורה מעשיר". "הייתה התלהבות של הילדים ואמרתי: 'למה לא לעשות את זה בקנה מידה רחב יותר?'".
 
על הרעיון לקיים סדנה לתלמידים שתעסוק בעקרונות איכות הסביבה סיפר ליחידה למעורבות חברתית ב־HIT, והיא הפכה את הרעיון למציאות. יחד עם מימון הוות"ת (הוועדה לתכנון ותקצוב במועצה להשכלה גבוהה - ע"ל), עיריית חולון ובית הספר "רביבים" בעיר, הקימו את פרויקט "גן אקולוגי".

שיעור חווייתי בנושא איכות הסביבה
שיעור חווייתי בנושא איכות הסביבה

 

מדובר על מיזם חברתי־חינוכי, שבו סטודנטים מכלל הפקולטות מעבירים שיעורים חווייתיים לתלמידים תחת ההנחיה המקצועית של ד"ר פרימן ושל יאשה רוזוב מהפקולטה לעיצוב, ובונים יחד את הגן - מתחם בבית הספר - המדגים את חשיבות יצירת אנרגיה חלופית ומשמש ללימודי המדעים.
 
בשנה הראשונה לפרויקט השתתפו בו תלמידי כיתות ה'־ו', ובשנה שעברה הצטרפו אליהם גם תלמידי כיתות א'־ב'. השנה יתרחב המיזם לבי"ס נוסף בעיר - "שמיר". ד"ר פרימן מדגיש כי חלק מהפעילויות מועברות על ידי הסטודנטים בהתנדבות, ועבור חלקה הם מקבלים נקודות זכות בקורס "שגרירים ירוקים בקהילה".
 
לדבריו, ההיענות להשתתף בפרויקט גדולה: "סטודנטים שעשו את הקורס סיפרו שקיבלו הרבה מעבר לידע פרונטלי: התנסות בהוראה, עבודה עם ילדים - דברים שסטודנט להנדסה לא אמור או לא תכנן לחוות במסגרת לימודיו". הוא מוסיף: "זו סנונית ראשונה, היינו שמחים מאוד להרחיב את הפעילות גם אל בתי ספר נוספים".

 הצטרפו לחלום

"מעריב", הסתדרות המורים ועמותת המורים יוצאים בפרויקט חברתי ראשון מסוגו, "חלום של חינוך", שמטרתו להפנות זרקור אל אנשי חינוך שפועלים למען שוויון הזדמנויות.

מה אנחנו מחפשים? סיפורים על פעילות יוצאת דופן של אנשי חינוך, פעילים ומתנדבים מכל התחומים, הפועלים במטרה לסייע, לקדם ולשפר את איכות החיים והחינוך בכל חלקי הארץ.

מכירים פרויקט כזה? אתם מפעילים מיזם חברתי־חינוכי? נשמח אם תשלחו את סיפורכם ל־[email protected].

"חלום של חינוך"
"חלום של חינוך"