ארגוני הנכים הגיעו הלילה (שישי) להסכם עם הממשלה בנושא קצבאותיהם בתום משא ומתן ארוך במיוחד, שהחל אתמול בשעה 14:00, בתיווכו של יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, זאת לאחר התגמשות משמעותית מצד שני הצדדים. במסגרת ההסכמות תינתן תוספת של 4.2 מיליארד שקל לנושא זה. ניסנקורן אמר לאחר פריצת הדרך: "עשינו היסטוריה חברתית במדינה ישראל". בפגישה לקחו חלק שר האוצר משה כחלון, יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן, פרופסור אבי שמחון וח"כ אילן גילאון. 



במסגרת ההסכם נקבע כי כל ההחלטות יעוגנו בחקיקה, כאשר העלאת קצבת הנכות תיעשה החל מינואר 2018 ועד לינואר 2021, בסכומים שמוערכים בהבשלה מלאה של 700-1,800 שקל בחודש (הסכומים הינם אומדן על בסיס מסגרת התקציב שהוסכמה).



מלבד זאת, הנכים הקשים ביותר, הזקוקים להשגחה צמודה, והזכאים לקצבת השירותים המיוחדים בשתי הרמות הגבוהות של המוגבלות (שר"מ) יקבלו כ-4,500 שקל בחודש, כאשר נכים עם 100% אי כושר השתכרות ומעל 80% נכות רפואית יקבלו כ-4,050 שקל בחודש.


ח"כ גילאון. "ארגוני הנכים הם מועצת חכמי התורה שלי". צילום: רענן כהן
ח"כ גילאון. "ארגוני הנכים הם מועצת חכמי התורה שלי". צילום: רענן כהן


לעומת זאת, נכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-50% עד 79% נכות רפואית יקבלו כ-4,000 שקל בחודש, בעוד שנכים עם 100% אי כושר השתכרות ו-40% עד 49% נכות רפואית יקבלו כ-3,800 שקל בחודש, ונכים עם 60%-74% אי כושר השתכרות יקבלו בין כ-2,100 שקל לבין כ-2,400 שקל בחודש.

מלבד ההסכמות שפורטו, נקבע גם כי העלאת ה"דיסריגרד" (הסכום שעד אליו ניתן להשתכר בעבודה ולשמור על מלוא סכום הקצבה - מסכום זה והלאה יורדת הקצבה בצורה הדרגתית) מסכום של 2,800 שקל היום, עד לסכום של 4,300 שקל תיעשה בשתי פעימות: בינואר 2018 לסכום של 4,000 שקל, ובינואר 2019 לסכום של 4,300 שקל. כמו כן, הוסכם כי תיבחן ההשפעה של העלאת הדיסריגרד, ואם ימצא בתום התהליך השפעה חיובית, הממשלה תשקול בחיוב העלאה נוספת עד לסכום של 5,300 שקל.

ח"כ ביטן. "הסכם חשוב צודק". צילום: פלאש 90
ח"כ ביטן. "הסכם חשוב צודק". צילום: פלאש 90


הישג נוסף לנכים היא התוספת של 150 מיליון שקל להגדלת קצבאות הנכות לילדים, כאשר תוספת של 300 מיליון שקל תינתן גם לשמירה על קצבאות הנכות בזקנה, בעוד שתוספת של 75 מיליון שקל תוקצה לעידוד תעסוקת נכים.

"שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים", קבע ניסנקורן שהוסיף: "ארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי". מנגד, אמר יו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן כי "אין חשוב וצודק יותר מההסכם הזה שהגענו אליו ובערבו של יום הכיפורים הדבר מקבל משנה תוקף". 

ח"כ אילן גילאון, שהיה לו חלק לא מבוטל בהגעה להסכם, אמר: "אנחנו בדרך להסכם היסטורי, הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו. ארגוני הנכים הגיעו להסכמה והם מועצת גדולי התורה שלי". בנוסף, נציגי ארגוני הנכים הוסיפו: "אנו מברכים על ההסכם ההיסטורי שנחתם הלילה. מדובר בהסכם חברתי חשוב ביותר".

הישג יוצא דופן

יש לציין כי זהו הישג ענק לארגוני הנכים בהתחשב בעמדת הפתיחה של משרד ראש הממשלה. את הקצבה הגבוהה יותר, סביב 4000 שח לחודש, יקבלו 190 אלף נכים מתוך 240 אלף. הממשלה הציעה את דרגת הקצבה הגבוהה בתחילת המו"מ רק ל-70 אלף נכים.

כל ההסכם וכל מסגרת התקציב יעוגנו בהצעת חוק ממשלתית שתובא לכנסת אחרי החגים. בניגוד לכוונתו הראשונית של ראש הממשלה לעגן בחקיקה רק חלק מהמתווה בעלות שליש ממסגרת התקציב.

המחיר לנכים - פריסת יישום ההסכם על פני ארבע השנים הקרובות. המחיר לממשלה - האוצר הביא עוד 200 אלף שח מעבר למסגרת כדי לעמוד בחלקה של הממשלה בהסכם.

קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" שוקלת את צעדיה

קבוצת "הנכים הופכים לפנתרים" שהובילה את חסימות הכבישים בחודשים האחרונים של מאבק הנכים ולא יוצגה במו"מ המרתוני הלילה, שוקלת כעת את צעדיה.

בשל התגייסות כל ארגוני הנכים העיקריים להסכם עם הממשלה, הנטייה של "הפנתרים" היא לקבל את ההסכם תוך הבהרה שהסתיים רק פרק במאבק ארוך יותר לצדק חברתי שתחנתו הסופית תהיה הבטחת קצבה בגובה שכר מינימום לנכים חסרי כושר עבודה.

כמה מהפעילים מבקשים לצאת לכבישים בפעם האחרונה והפעם עם פרחים, כדי להודות לעם בישראל על הסבלנות ועל גילויי התמיכה והסולידריות לרוב.