"זה הסכם מר מבחינתנו אבל מציאותי. הוצאנו את המקסימום מתוך העוגה המצומקת מלכתחילה שממשלה אנטי-חברתית מוכנה להקצות עבור האנשים החלשים ביותר בחברה. אבל את התפיסה הבסיסית של סדרי העדיפויות הלקויים של הממשלה הנוכחית לצערנו לא הצלחנו לשנות", כך סיכמו אנשי "ארגון הנכים", אחד השותפים להסכם עם הממשלה שגובש לפנות בוקר ערב יום כיפור, 12 שעות של מו"מ מרתוני בתיווך ההסתדרות. "השגנו הלילה את המקסימום שיכולנו בשלב הזה. שמרנו בהסכם על העיקרון שאף אחת מאוכלוסיות הנכים לא תקופח בסיוע", הוסיפו ב"מטה מאבק הנכים".



לא היו מנצחים גדולים בליל המו"מ הארוך בין הממשלה לארגוני הנכים בתיווך ההסתדרות. את שני הקלפים המרכזיים הטילו לשולחן מראש משרד האוצר והשר משה כחלון שהקצו מלכתחילה למו"מ מסגרת של 4 מיליארד ש"ח, ויו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן שהיה נחוש להביא לסיום את המשבר עוד לפני יום הכיפורים. במשך שעות ארוכות נשמעו מהחדר קולות שטענו מצד ארגוני נכים כי הפערים גדולים מדי, אבל במלחמה עיקשת של הארגונים הם הצליחו לקרב את מתווה משרד רה"מ הראשוני לפתרון המשבר עוד ועוד לקראתם במסגרת התקציב הנתונה.



אבל "הנכים הופכים לפנתרים", עמותת אחוה, המטה לחיים בכבוד וארגונים נוספים שלא יוצגו במו"מ הלילי של הנכים עם הממשלה מתכוונים להמשיך במאבק. חסימות הכבישים של קבוצת "הפנתרים" צפויות להתחדש מחר (ראשון) ולהימשך עד החקיקה בכנסת, אלא אם הארגונים שהיו במו"מ יצליחו לשכנע את חבריהם אחרת. "אנחנו לא מתעדכנים באמצעות התקשורת ומצפים לקבל בהקדם מסמך מסודר המפרט את ההסכמות המלאות. עד אז נמשיך במאבק", אומרים ב"פנתרים". בעמותת אחוה מוסיפים: "יו"ר ארגון נכי הפוליו שהיה שותף למו"מ עזב אותו במחאה בעקבות הסיכום שהנכים הגמלאים לא יקבלו תוספת לקצבת הנכות. למיטב ידיעתנו ההסכם רצוף חורים ואינו נותן מענה מלא ואמיתי למצוקות הנכים. בנוסף לכך, ובמיוחד לחוסר האמון הטוטאלי שלנו בממשלת ישראל המאבק ימשיך. אם מישהו העלה בדעתו שבעקבות פרסומים בתקשורת אנחנו נעצור את המאבק אז הוא טועה".




חסימה בעזריאלי, מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני
חסימה בעזריאלי, מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני




"נלחמנו כמו אריות על כל שקל"




מן הצד השני, רבים בירכו על ההסכם שהושג. יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן אמר בסיכום יום הדיונים הארוך: "עשינו היסטוריה חברתית במדינת ישראל. שיפרנו דרמטית את מצבם הכלכלי של אוכלוסיית הנכים. הצדדים עשו כל מאמץ בכדי שנגיע להסכם ההיסטורי ערב יום הכיפורים וארגוני הנכים גילו נחישות ואחריות במאבקם לצדק חברתי". ח"כ אילן גילאון (מרצ), יו"ר בשדולת הכנסת למען אנשים עם מוגבלויות הוסיף: "זה הישג משמעותי גם אם לא כל תאוותנו בידנו. ארגוני הנכים הגיעו להסכמה והם מועצת גדולי התורה שלי". 



נעמי מורביה, יו"ר מטה מאבק הנכים גם התייחסה לכוונת "הנכים הופכים לפנתרים" להמשיך להיאבק ואמרה: "אם מישהו אחר יכול להביא הישג טוב יותר לנכים – שיקום. כשהממשלה נותנת רק 4 מיליארד ש"ח במסגרת תקציב שלשנה הקרובה כבר נסגר – לוקחים. נלחמנו כמו אריות על כל שקל. כשנותנים לך 4.2 מיליארד שקלים אתה לוקח. צריך לדעת שמאחורי דלתות משרד האוצר עומדים מגזרים נוספים שגם להם מגיע".




חסימות באיילון, מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני
חסימות באיילון, מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני



לפי עיקרי הסיכום, משרד רה"מ ונציגו במו"מ, ראש המועצה הלאומית לכלכלה פרופ' אבי שמחון, נסוגו למעשה לראשונה מ'מתווה שמחון' השנוי במחלוקת לפתרון משבר קצבת הנכות. שמחון הגיע לשולחן המו"מ עם תכנית שקבעה כי רק 30% מהנכים, שלהם דרגת נכות מעל 90%, יקבלו קצבה מוגדלת של 4000 ש"ח ועוד מאה אלף נכים מעל 50% נכות, יועלו מעל קו העוני עם קצבה של 3,200 ש"ח. בהתחשב בתנאי הפתיחה הגרועים הללו, התוצאה הסופית היא הישג ענק לראשוני הנכים: לא פחות מ-190 אלף נכים יקבלו קצבאות בין 3800 ל-4500 ש"ח. הסיבה המרכזית היא שמשרד רה"מ קיבל לראשונה את דרישת ארגוני הנכים כי כל מי שהוכרו בביטוח הלאומי כנכי 100% אובדן כושר עבודה, יזכו להגדלת קצבת הנכות שלהם. 



הסכמה מרכזית נוספת אליה הגיעו הצדדים היא שפעימות עדכון קצבת הנכות יוצמדו מעתה לאלה של השכר הממוצע במשק, הישג כביר עליו עמדו גם יו"ר ההסתדרות ויו"ר הקואליציה ח"כ דוד ביטן שהשתתף במו"מ. הדבר יבטיח את מניעת השחיקה של קצבת הנכות כפי שקרה בעשורים האחרונים כשהוצמדה למדד המחירים לצרכן. רצפת השכר ממנה מקוזזת קצבת הנכות לנכים עובדים תכפיל את עצמה.