מחאת הנכים לא עוצרת, למרות ההסכם אליו הגיעו ארגוני הנכים עם הממשלה. ארגון "הנכים הופכים לפנתרים" הגיע היום (ראשון) לביתו של יו"ר הקואליציה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), לקח חלק במשא ומתן. המוחים הפגינו תחת ביתו וחסמו את הכניסה אליו. "שביטן יאמר לתקשורת ולציבור את מה שהוא אומר לנו בטלפון. מדובר באדם פחדן שפיו וליבו אינו שווים. עכשיו הוא כבר לא עונה גם לטלפונים שלנו".



המפגינים צעקו לביטן: "אנחנו לא זזים מביתך עד שתגיע לכאן ותיתן הסבר לציבור איך ראש הממשלה מעז להתפאר במתווה עלוב של מריחת זמן ומריחת הנכים. מתווה שלא היתה לו יד ורגל בו ושאם כבר רצה לתת עוד פחות ממנו כשגם היום הסגיר את הרציונל המעוות והאטום שלו לפיו כולנו פרזיטים ופיקטיביים עד שלא הוכחה אשמתנו בנכותנו. שתסביר איך ישבת בחדר ונתת בעיניים פקוחות לנערי האוצר ונערי ראש הממשלה להוליך את הנכים שולל".

הפגנת "הנכים הופכים לפנתרים" מול ביתו של דוד ביטן


הכוונה של המפגינים היא שבשיחות פרטיות ביטן נשמע חריף יותר נגד שר האוצר כחלון משנשמע בהקלטות המו"מ ומאשים אותו בהישג המוגבל של הנכים.  ביטן רצה להגיע לפי המתווה שהוא עצמו גיבש עם סיעות הכנסת ליעד שבו לא יהיה נכה שלא יקבל כבר בינואר קצבה פחותה מ-3,200 ש"ח. הכנסת קו העוני. בפועל האוצר ומשרד רה"מ כפו פריסה כה רחוקה של התוספות שרוב הנכים, גם לאחר תוספת בינואר, יוותרו עם פחות מ-3,000 ש"ח קצבה למהלך השנה הקרובה. ביטן תולה את האשם באוצר ובכחלון בשיחותיו עם מתנגדי ההסכם.

הקרבות הפנימיים מתחילים

כאמור, מתנגדי ההסכם הודיעו בשבוע שעבר, כי יחדשו את החסימות. מחלף הסירה בהרצליה, איילון דרום וכביש גהה היו מקצת הכבישים שנחסמו היום לפרקי זמן שונים. קואליציית ארגוני הנכים מלכתחילה לא היתה מקשה אחת במאבק של החודשים האחרונים סביב המתווה שיביא לסופו את משבר קצבאות הנכות. אמנם חלק מנציגי הארגונים של הנכים שכן נכחו במו"מ המרתוני ביום חמישי האחרון יצאו בתחושת הישג מוגבלת והודו כי מדובר ברע במיעוטו, אבל הדגישו: "כשהממשלה נותנת לך רק ארבעה מיליארד שקלים, אתה לוקח, ובנסיבות האלה השגנו הרבה עבור הנכים". 

על ההישג לפיו מספר הנכים שיקבלו (בתוך ארבע שנים אמנם) קצבה גבוהה כמעט פי שניים מהקצבה הנוכחית שלא השתנתה 16 שנים, גדל מ-30% מהנכים שראש הממשלה הציע ל-70% מהנכים, אין חולק גם בקרב גדולי המתנגדים להסכם מקרב ארגוני הנכים, אבל המחיר יקר. "לו היה מדובר בשתי פעימות, במקום אחת, לקבלת התוספת לקצבאות ניחא. היינו מתקוממים אבל מבינים שתקציב 2018 סגור ורק בשנה הבאה אפשר להזרים את היתרה. אבל מי שייצגו אותנו במו"מ התפשרו על הסכם של ארבע פעימות, על פני ארבע שנים. זאת כניעה", אומרים המתנגדים להסכם. 

יו"ר מטה מאבק הנכים, נעמי מורביה, שהית החלק מן המשא ומתן, אמרה בתגובה לחסימות הכבישים: "אני מגנה בכל תוקף את חסימות הכבישים שבסך הכל ממאיסות אותנו על הציבור ובעיקר מקדמות אותנו במלוא העוצמה לאחור. בדמוקרטיה יחסית תמיד יהיו נבחרים שייצגו את שולחיהם, וכל ששת הנציגים נבחרו סביב השולחן ע"י הנוכחים. מי שהעדיף לחסום באותה שעה - במקום לעשות שימוש בזכות לבחור ולהיבחר ושלח נציג במקומו - אל לו להלין על התוצאה.
 
לדברי מורביה, בנתונים הקיימים זו התוצאה הטובה ביותר שניתן היה להגיע אליה, וכל מי שלא מבין את הקונסטלציה הכלכלית של תקציב דו שנתי ונומרטור שיעשה שעורי בית לפני שהוא מותח ביקורת. "מהפסגה הזו הדברים יכולים רק להתדרדר לאחור במדרון החלקלק של הפוליטיקה. הכוחניות המופרזת וההתנגחות המיותרת עם משטרת ישראל והאזרחים לא תוסיף ולו שקל אחד לקצבה, וזו דהרה חסרת תוחלת של עדר השועט אל התהום. אני קוראת מכאן לכולם להירגע, לשמור על החוק ולהפסיק לעשות מהציבור בני ערובה במלחמה נואלת על קרדיטים ואגו".

"נכנעו מראש"

לביא נאור, דובר "הנכים הופכים לפנתרים", אמר היום למעריב: "הזהרנו את נציגי הנכים במו"מ שאם לא תהיה נציגות של כלל ארגוני המאבק בדיונים עם הממשלה לא יהיה ניתן לבסס את האמון בכל מתווה שיושג וזאת בגלל חוסר האמון המובנה בממשלה".

גם הפנתרים מבינים שדרישת קצבת שכר המינימום לא היתה נענית במאבק שיעדו שנת התקציב הקרובה, ועם זאת אומר נאור: "הרי שמחון (יועץ רה"מ נתניהו) אמר לאורך כל הדרך שראש הממשלה מוכן לקבוע בחקיקה הקרובה תוספת לקצבאות רק בגובה 1.5 מיליארד שקלים מתוך ה-4 מיליארד שהקצו האוצר וכחלון. אז אם את שמחון ונתניהו הורידו לבסוף על הברכיים היו צריכים לרכז מאמץ במאבק במשרד האוצר על הגדלת המסגרת מלכתחילה ולא לקבל אותה כתורה מסיני כפי שעשו. אנחנו יודעים בוודאות שכמו שהאוצר התגמש בסופו של דבר על 4.2 מיליארד, היו באוצר מי שהיו מוכנים להעלות את המסגרת גם לכדי 4.5 מיליארד אבל ארגוני הנכים קיבלו ש-4 זה המקסימום שיקבלו, ונכנעו מראש".