בעקבות תחקיר הפיגוע הקשה בחלמיש, קצין הביטחון של מועצת יש"ע, שלמה ועקנין, אמר היום (שני) בראיון ל-103FM כי מסקנות התחקיר הן "עלבון לקבלת אחריות" וכי הדרג הצבאי כשל באחריותו לוודא את כשירותו של הדרג האזרחי. "כל עוד האמירות של שר הביטחון זה שהוא לא ישים שקל מתקציבו ושהוא מחכה לתקציב חיצוני שהמדינה תשקיע, אז אני אומר לך שכנראה באירוע הבא ניפגש ויהיו לך את אותן המסקנות", אמר ועקנין לבן כספית ופרופ' אריה אלדד.  


"היו המון פרסומים על תקלות ובסוף אנחנו מקבלים כמה הערות פיקודיות. התחקיר כמו שאנחנו מבינים אותו מציף בעיה שנוגעת לשני קודקודים", אמר קצין הביטחון. "זה הגורם הצבאי שאמון על ביטחון היישובים. כל מה שאזרחים עושים זה בהתנדבות והצבא הוא אמון על הביטחון. מבחינתנו, גורמי הביטחון האזרחיים ביהודה ושומרון, צה"ל הוא האחראי. לצה"ל יש אחריות עליונה על כל מה שמתרחש וגם אם הדרג האזרחי כשל- מחובתו של הדרג הצבאי לוודא את כשירותו של הדרג האזרחי". 


שלמה מה היה שם בסוף? מערכת ההפעלה של הגדר פעלה ולא שמו אליה לב?
"אני אומר מפורשות: המ"פ כפוף למג"ד והמג"ד למח"ט וכך הלאה. מבחינתי, אם המ"פ לא ידע שמחובתו לתרגל ביישוב - לא רק המ"פ אשם. מי שהיה צריך לבקר אותו לא פחות אשם".
חיפשו את הש"ג?
"הממצאים האלה מקובלים עלינו אבל לא היו צריכים להיעצר שם. מבחינתי, מ"פ שננזף זה פשוט עלבון לקבלת אחריות, באירוע שכזה צריך להמשיך הלאה ולבדוק את הגורמים שהיו אמורים לעמוד על כשירותו של הדרג האזרחי". 
ועקנין הוסיף: "אמרתי את זה בעקבות האירוע: כל עוד לא יהיו אמצעי חקירה מעבר לאמצעי בקרה, מצלמות, אנחנו נתקשה להגיע למיצוי הדין. התרעות של גדר יש כל העת, יכול להיות חזירי בר, יכול להיות כל דבר. כל עוד האמירות של שר הביטחון זה שהוא לא ישים שקל מתקציבו ושהוא מחכה לתקציב חיצוני שהמדינה תשקיע, אז אני אומר לך שכנראה באירוע הבא ניפגש ויהיו לך את אותן המסקנות".