התופעה בה בני נוער מתחפשים לליצנים ומפחידים אזרחים ברחבי הארץ, הגיעה עד למשרד החינוך, שפרסם היום (שלישי) הנחיות של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) לבתי הספר, כיצד להתמודד עם התופעה. במשרד החינוך הנחו את הצוותים החינוכיים לקיים שיח בנושא בכיתות, במקומות בהם עולה צורך, כשההנחייה העיקרית היא לקיים שיח המאפשר מודעות לתופעה והגברת הערנות לצד מתן מידע וכתובות של פנייה לעזרה.



בהנחיות של שפ"י מדגישים כי חשוב להפעיל שיקול דעת אם יש כלל צורך לקיים שיחה בכיתות בנושא ובמידה ומחליטים לעשות זאת - "חשוב להדגיש ולקחת בחשבון את גילם של התלמידים. יש להתאים את השיח לשלב ההתפתחותי בו הם נמצאים ולא לעורר בהלה אלא להעביר מסרים מרגיעים שיגבירו את תחושת המוגנות", נכתב בהמלצות.




מסיכת ליצן שנתפסה השבוע אצל נער
מסיכת ליצן שנתפסה השבוע אצל נער



בשפ"י ממליצים בין היתר לשתף את התלמידים במקרים שהתפרסמו ולברר עמם אם הם נתקלו בתופעה ולהדגיש בפניהם כי מדובר בעבירות של איום והפחדה ולכן המשטרה מעורבת בנושא יחד עם בתי הספר. עוד מדגישים כי "חשוב לאתר ולזהות תגובות חריגות של תלמידים בכיתה: תגובת פחד, לחץ, חרדה, הימנעות לצאת מהבית ועוד, ולפנות לחשיבה והיוועצות עם יועץ או פסיכולוג ביה"ס". כמו כן, הם מציינים כי למרות שזה עלול להיראות "כמעשה קונדס", זה עלול לגרום לנזק.




נערים רבים עוכבו לחקירה




כזכור, במהלך הימים האחרונים המשטרה עיכבה לחקירה מספר נערים, חלקם אף מתחת לגיל 12, לאחר שעטו מסכות ליצן והפחידו עוברי אורח במקומות ציבוריים שונים ברחבי הארץ. בחלק מהמקרים המעשים הגיעו לכדי התפרעות של ממש והפרת הסדר הציבורי תוך שיבוש שגרת חייהם של אזרחים תמימים.



ביום חמישי האחרון איתרו חוקרי הנוער של המשטרה ארבעה נערים שהפחידו עוברי אורח בעיר דימונה, כשהם עטויים במסכות ליצנים. מפאת גילם הצעיר ולאחר שהביעו חרטה ולא היו מודעים להשלכות מעשיהם, שוחררו והועברו להמשך טיפול רשויות הרווחה. במוצאי שבת התקבלו במשטרה מספר דיווחים על אדם שמחופש לליצן ומבהיל עוברים ושבים בגן ציבורי בעיר רמלה. צעיר בן 18 אותר ועוכב לחקירה.



בנוסף, אתמול עוכבו שני נערים שהבהילו עוברים ושבים בראשון לציון, זאת בחשד להתנהגות פרועה במקום ציבורי. השניים זומנו לחקירה במשטרה. מקרים נוספים ארעו בקריית גת ובחולון. בקריית גת במהלך הלילה עיכבו שוטרים שני נערים בעקבות דיווחים דומים שהתקבלו במשטרה. בחולון עוכבו לחקירה שני נערים בני 14 ו-16 שעל פי החשד הבהילו ואיימו על עוברי אורח בגן ציבורי בעיר.