סגן חדש לאיסמעיל הנייה: חמאס הודיע היום (חמישי) כי סאלח אל-עארורי נבחר לכהן כסגן ראש הלשכה המדינית של הארגון, אסמעיל הנייה, כך דווח באל ג'זירה. אל-עארורי הוא האחראי על תיאום פעולות טרור ביהודה ושומרון. לאחר רצח שלושת הנערים, הוא הודה בפומבי באחריות זרוע חמאס לביצוע החטיפה ושיבח אותה על כך. בנוסף, הוא היה אחד ממייסדי גדודי עז א-דין אל-קסאם.



בתחילת שנות ה-90, במהלך לימודיו באוניברסיטת חברון, הוא גויס לחמאס והקים קבוצת פעילי טרור. בנוסף, הוא עמד בראש מפעל הקמת תאי טרור בתשלום, לשיקום תשתית חמאס, שנפגעה קשות. הוא שהה תקופה ממושכת במאסר, ועם שחרורו ב-2007, עורר את חשדותיהם של כוחות הביטחון על פעילות טרור נוספת. הוא נעצר לתקופה נוספת, ולאחר שחרור נוסף, נאמר לו שאם לא יעזוב את המדינה הוא ייעצר שוב.



קאזואו אישיגורו. הזוכה בפרס נובל לספרות. צילום: רויטרס
קאזואו אישיגורו. הזוכה בפרס נובל לספרות. צילום: רויטרס



2. זוכה חדש בפרס נובל לספרות: הסופר הבריטי ממוצא יפני, קאזואו אישיגורו הוכרז כזוכה בפרס הנובל לספרות. הוא נולד ביפן וכשהיה בן שש עבר עם משפחתו לאנגליה. אישיגורו נחשב לאחד הכותבים המוערכים ביותר בעולם דובר האנגלית. ספריו היו מועמדים ארבע פעמים לפרס מאן בוקר היוקרתי, ואחד מהם, שארית היום, אף זכה בו בשנת 1989. עיתון הטיימס כלל את הזוכה הטרי ברשימת 50 הכותבים הבריטים הגדולים ביותר מאז 1945. הוא נבחר כחבר האקדמיה האמריקאית לאמנויות ולמדעים בשנת 1993.



ספריו לרוב מתוארים בגוף ראשון ועוסקים בכשלים אישיותיים. מטרתם היא לגרום לקורא לחוש בו זמנית אמפתיה למספר יחד עם תחושה בלתי נמנעת של כשל מתמשך המוביל לבעיה בלתי פתירה. הסיומת, לרוב, אינה מובילה לפתרון בעיה, פורקן כלשהו, או תובנה עצמית. מרבית ספריו מתרחשבים בעבר והוא סיפר בראיונות כי יפן המתוארת בספריו היא יפן דמיונית, שכן הוא עזב אותה כשהיה ילד קטן.



חיילים עיראקים בכניסה לחוויג'ה. צילום: רויטרס
חיילים עיראקים בכניסה לחוויג'ה. צילום: רויטרס



3. "המעוז האחרון של דאעש בעיראק שוחרר": צבא עיראק הודיע הבוקר כי שחרר את העיר חוויג׳ה, מדרום מערב לכרכוכ, כ-300 ק״מ מצפון לבירה בגדד. מדובר במעוז האחרון של ארגון המדינה האסלאמית, דאעש, במדינה. מפקד הכוחות, עבד אל-אמיר יארללה, הדגיש כי בכוחות העיראקיים היו גם ״אל-חאשד א-שעבי״, קואליציית כוחות שיעים. ״הכוחות סיימו את השחרור המלא של אל-חוויג׳ה״, הדגיש מפקד הכוחות. מבצע השחרור החל אתמול, יומיים בלבד לאחר שהכוחות העיראקיים השתלטו מחדש על שדה התעופה ״א-רשאד״ בדרום.



בתוך כך, על פי דיווחים שפורסמו בעיראק בתחילת השבוע, ארגון המדינה האיסלאמית ממשיך לאבד נכסים אסטרטגיים כאשר נאלץ להצית שלושה בארות נפט ליד חויג'ה, אחד משני אזורים בעיראק שעדיין נמצאים תחת שליטת הארגון. מדובר באחד ממקורות ההכנסה המרכזיים שלו. כוחות הביטחון העיראקים השתמשו בדחפורים בניסיון להשתלט על השריפות.



4. חמינאי שוב תוקף את ישראל: על רקע משאל העם הכורדי שהסתיים בתמיכה כמעט מוחלטת בהקמת כורדיסטן, ולאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו טען כי "המשטר הרצחני באיראן ייעלם", טען אתמול המנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי חמינאי, כי "ארצות הברית, ישראל וכוחות זרים מתכננים להקים 'ישראל חדשה' במזרח התיכון על ידי תמיכה בהצבעה בכורדיסטן", כך לפי ערוץ הטלוויזיה הממלכתי ברפובליקה האסלאמית.



"אמריקה וישראל נהנות מאוד ממשאל העם", הסביר הבכיר האיראני, שהוסיף כי "ההצבעה הכפולה הכורדית בצפון עיראק היא מעשה בגידה כלפי האזור כולו".



חמינאי. "ארה"ב והציונים רוצים להקים 'ישראל 2' במזה"ת". צילום: רויטרס
חמינאי. "ארה"ב והציונים רוצים להקים 'ישראל 2' במזה"ת". צילום: רויטרס



5. מגיפת "הליצנים המפחידים" נמשכת: גל האלימות שתוקף את המדינה, בו צעירים מתחפשים לליצנים או עוטים מסיכות במטרה להפחיד או אף לתקוף עוברים ושבים נמשך. בירושלים נעצר היום נער בן 17, כשבאופנועו נמצאו מסיכת "הענק הירוק" ושוקר חשמלי. מעצרו של הצעיר התאפשר בזכות מידע שהגיע למשטרה על נער מחופש לליצן, מידע שהוביל את השוטרים לבצע סריקות בהן הוא נתפס.



בנוסף אל הנער נתפסו בסריקות שני צעירים נוספים, כאשר על גופם נמצאו אגרופן ואולר. בחקירתם של השניים הם טענו כי הם נשאו את כלי הנשק עליהם מחשש שמא יפגשו בדרך 'ליצן', שיתקוף אותם. במקרה נפרד שקרה מוקדם יותר ביישוב תל מונד שבשרון נפצעה נערה באורח קל מאוד מתקיפת 'ליצן מפחיד'.



מסיכת "הענק הירוק" שאותרה בירושלים. צילום: דוברות המשטרה
מסיכת "הענק הירוק" שאותרה בירושלים. צילום: דוברות המשטרה



6. גופות אותרו ליד בסיס צה"ל ובדירה בת"א: חוקרי זיהוי פלילי של המשטרה הגיעו לאזור הר חברון לאחר שהתקבל דיווח על גופה שנמצאה סמוך לבסיס האימונים באזור. לאחר שסיימו את מלאכת איסוף הממצאים מהזירה, הגופה הועברה למכון לרפואה משפטית, כאשר במקביל חקירת המקרה נמשכת.



בתוך כך, בת"א נבדק חדש לרצח לאחר שגופת גבר בן 32, תושב המרכז, אותרה במהלך היום בדירה ברחוב הגדוד העברי בעיר. כוחות משטרה גדולים שהוזעקו למקום החלו בפעולות של חקירת זירה וגביית עדויות לברור נסיבות האירוע. הגופה הועברה לנתיחה במכון המשפטי אבו כביר לצורך ברור סיבת המוות.



7. טביעה קטלנית בחוף בת"א: תייר בן 34 קיפח את חייו היום לאחר שנמשה מהים באזור רציף העלייה השנייה בתל אביב כשהוא ללא סימני חיים. כוחות ההצלה שהגיעו לחוף איתרו אותו ללא הכרה ונאלצו לקבוע את מותו במקום.



אזור האירוע בעפולה. צילום: דוברות המשטרה
אזור האירוע בעפולה. צילום: דוברות המשטרה


8. תאונה מוזרה בעפולה: תייר פולני בן 29 שהגיע ארצה כדי להיפגש עם בחורה ישראלית אותה הכיר, כך על פי הערכות בפייסבוק, נפצע באורח אנוש לאחר שנפל או קפץ מהקומה השלישית בבניין מגורים בעפולה, ונבלם בנפילתו לקרקע על ידי אישה עליה צנח, שנפצעה באורח קל עד בינוני. מחקירה ראשונית עולה החשד כי התייר ובת זוגו צרכו יחד או לחוד סמים והוא קפץ מהחלון, ואז פגע בבת 50 שמתגוררת באותו בניין. כתוצאה מהפגיעה השניים פונו למרכז הרפואי "העמק" בעיר. 

ההיכרות בינו לבין הצעירה הישראלית בת ה-22 נעשתה בפייסבוק, ולאחריה הם קבעו להיפגש בארץ. בחקירתה סיפרה הצעירה למשטרה כי ללא סיבה נראית לעין, ניגש התייר לעבר החלון וקפץ החוצה. למשטרה כמה כיווני חקירה הנבדקים בין היתר מעורבותה של הצעירה באירוע. המשטרה חוקרת גם את הצעירה וגם את אמה. במשטרה ינסו לקבוע אם גרסתה של הצעירה נכונה.