מעשה הקונדס שמפני חוששים הורים וילדים בשבוע האחרון הופך תופעה מדאיגה ומסוכנת באמת. למשטרה הגיעו בימים האחרונים יותר מ-200 תלונות של אזרחים על תקיפות של ליצנים מפחידים. "בדיחה זה כבר לא", אומרים במשטרה.



"אותנו זה מטריד במיוחד בגלל החשש מהרגע שבו אזרח חמוש ייתקל באחד הליצנים האלה וישתמש בנשקו כתגובה אינסטינקטיבית מול ליצן שייצא לקראתו מבין השיחים עם סכין או מוט ברזל", הוסיפו, "אז נתחיל לבכות בגלל התוצאה הטרגית. המרחק בין אירוע של הומור לטרגדיה הוא קצר מתמיד. הנערים האלה, שמתחפשים ומפחידים אנשים, לא מבינים את ההשלכות. אנחנו קוראים להם לעצור ומיד". 



נכון לאמש עוכבו לחקירה ברחבי הארץ יותר מ-40 בני נוער וילדים, רבים מהם בני 12 ופחות, שאינם בני אחריות פלילית. במקרים כאלה נוהגים במשטרה לזמן את הוריהם ולהסביר להם את חומרת המעשה, ולאחר שהנערים מוזהרים, הם מעוברים לאחריות ההורים. 



התופעה צוברת תאוצה גם ברשתות החברתיות, לרבות הודעות של ליצנים שמתכוונים להגיע לערים מסוימות במועדים מסוימים, וכן שמועות על ירי למוות בליצנים. "מטרידים אותנו עוד יותר הדיווחים שהתפשטו ברשתות החברתיות ובקבוצות הוואטסאפ על אירועים שלא קרו", אומר קצין משטרה, "למשל על קצין משטרה שירה למוות בנער מחופש. זה חמור מאוד ומגביר את הפחד בקרב הציבור". 



לשמועות הללו כבר יש התחלה של "רגליים". אמש נעצרו במרכז כפר סבא שני נערים בני 14 חמושים בסכינים. לשוטרים שעצרו אותם סיפרו: החלטנו לצוד ליצנים. הנערים שוחררו לבתיהם והוריהם זומנו לתחנת המשטרה בעיר. 



ברשת אינסטגרם נפתחה גם קבוצה של ליצנים שבה מפורטת רשימת המקומות שבכוונת הליצנים לפעול בהם, והמשטרה מנסה להתחקות אחר עקבותיהם של הנערים. 



במערכת החינוך ערים לסכנה, ומורים שוחחו עם תלמידיהם על הנושא לפני חופשת סוכות, אולם דווקא עכשיו, בתחילה החופשה, התופעה מתרחבת. אל אנשי חינוך מגיעות פניות על נערים וילדים שנכנסו לחרדה בעקבות התעצמות התופעה. 



ילדים ובני נוער החוששים להיתקל בליצנים הללו מפחדים לצאת מהבית בשעות אחר הצהריים והערב. "הבן שלי נכנס להיסטריה", מספר אמיר דניאל, מפתח תקווה, אב לשלושה ילדים בני 4 עד 12. "הוא מפחד לצאת מהבית ורוצה שאהיה צמוד אליו. אני מנסה להסביר לו שמדובר במעשה קונדס, אבל הוא כבר לא מאמין. הוא משוכנע שיש נערים אלימים שמחכים להזדמנות לפגוע בו. זה ייגמר רע, כי אם הליצנים האלה ייתקלו באיזה חמום מוח, הם יחטפו מכות רצח. הם גם עלולים להיתקל באנשים חמושים". 



במשטרה מבהירים כי החוק ייאכף בנחישות. "לא נאפשר פגיעה בציבור או הפחדתו, הטרדתו או שיבוש חייו", אומרים במשטרה. "זו התנהגות חסרת אחריות. במקביל אנו קוראים לציבור לא לקחת את החוק לידיים ולא לפגוע באותם בני נוער מחופשים לליצנים".