בעקבות פסיקת בג"ץ שהתקבלה היום (ראשון) כי ההפגנות סמוך לביתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט אינן פוליטיות ולכן אינן דורשות רישיון, החליטו תושבי שכונת כפר גנים בפתח תקווה, בה נערכות ההפגנות בשנה האחרונה, להגיע להפגין מול ביתה של נשיאת בית המשפט העליון הנכנסת, אסתר חיות, בשכונת צהלה. ההפגנה צפויה להתקיים ביום חמישי הקרוב.



אחד ממארגני ההפגנה, צביקה שטרן, תושב כפר גנים ופעיל חברתי אמר למעריב אונליין כי "אם השופטת חיות נתנה לגיטימציה שבשם הדמוקרטיה ניתן ואפשר לגרום מטרד לתושבים של שכונה שלמה, אז בדיוק מאותה החלטה אני קורא לתושבי השכונה להצטרף אלי ולהפגין מול ביתה של השופטת חיות, כדי שגם השכנים שלה יחושו את המטרד שאנו חשים מדי מוצ"ש".

צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
שטרן ציין כי ההפגנה תיערך כבר ביום חמישי הקרוב בצאת החג. "אם בהחלטה הזו היא ביטלה את עמדת המשטרה לפיה יש צורך ברישיון להפגנה מדי מוצ"ש, בדיוק באותן נסיבות אין צורך לקבל רישיון להפגנה מול ביתה של השופטת", אמר הפעיל, "אני מתחיל כבר במוצאי החג. אני מוכן להבטיח שהכל במסגרת החוק ועל פי פסיקת בג"ץ ואני קורא לחברי להצטרף אלי ומתחייב שגם אם אהיה לבדי אלך להפגין.

הקריאה בפייסבוק להגיע להפגנה. צילום מסך


היועמ"ש לשעבר נגד שקד: "ניתן היה לחסוך את פסק הדין הזה"


בתוך כך, מיכאל בן יאיר, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, תקף את שרת המשפטים, איילת שקד, ואת מפכ"ל המשטרה, רוני אלשיך, על רקע החלטת בג"ץ בנוגע להפגנות סמוך לביתו של  מנדלבליט. בדברים שכתב בדף הפייסבוק שלו טוען בן יאיר כי "ניתן היה לחסוך את פסק הדין הזה".

בן יאיר שימש בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה בין השנים 1997-1993. לפני כן כיהן כ-12 שנים כשופט, תחילה בבית משפט השלום בעכו, לאחר מכן בבתי המשפט המחוזיים בחיפה ובתל אבי ולבסוף כשופט בפועל בבית המשפט העליון למשך כחצי שנה. בן יאיר אינו נוהג להתראיין לכלי התקשורת, אולם מחזיק בפרופיל פייסבוק, שבו הוא חווה מדי פעם דעתו על ענייני השעה.

"ניתן היה לחסוך את פסק הדין הזה, שהוא חשוב כשלעצמו ומצטרף לפסיקה קודמת של בית המשפט העליון בזכות חופש הביטוי, חופש ההבעה הפוליטית וחופש הביקורת הציבורית על אישי ציבור, אם שרת המשפטים היתה נמנעת לכתוב את מכתבה למפכ"ל המשטרה בענין ההפגנות מול בתיהם של אישי ציבור", כך כותב בן יאיר בפייסבוק.

"ניתן היה לחסוך את פסק הדין הזה אם מפכ"ל המשטרה לא היה נענה לבקשתה התמוהה של שרת המשפטים, כפי שניתן היה לחסוך אותו אם היועמ"ש היה מעמיד את שני האישים האלה במקומם. אבל, נראה שלאחר 70 שנות משפט מפוארות השתבש משהו בחברה הישראלית, וצריך לחדד מחדש את עקרונותיה האלמנטריים ביותר". אין זאת הפעם הראשונה שבן יאיר יוצא נגד השרה שקד בפייסבוק. לאחרונה כינה "לאומנית, קולוניאליסטית ומפלה" את הצעת חוק הלאום שהיא מקדמת.

כזכור, נשיאת בית המשפט העליון המיועדת, השופטת אסתר חיות, והשופטים יורם דנציגר ועוזי פוגלמן, פסקו פה אחד כי "לא היה מקום לאסור על המשך קיום ההפגנות בכיכר גורן". 


עם זאת, הוחלט כי המשטרה רשאית להציב תנאים לקיום ההפגנות בכיכר גורן, "לשם שמירה על הסדר הציבורי במקום ולשם מניעת פגיעה ברגשות הדת של תושבי השכונה". במסגרת זו, ההפגנות יכולות להתקיים ללא הגבלת מספר המשתתפים ומבלי להוציא רישיון על ידי המשטרה, אך יחד עם זאת המשטרה יכולה להציב תנאים לקיום ההפגנות, אם כי אסור שתנאים אלו יפרו את הזכות להפגין.