משפחתה של אישה, שנפטרה בשנה שעברה מסרטן שלפוחית השתן, תובעת את כללית שירותי בריאות בגין התרשלות באבחון, שהביאה לאיחור בשנתיים של זיהוי המחלה ובכך למותה של הנפטרת בטרם עת. המנוחה, דבורה, אם לשלושה מאזור המרכז שעבדה בעירייה, ניהלה עד לאבחון מחלת הסרטן חיים פעילים ומלאים ומצבה הבריאותי היה בכללו תקין.



בגיל 59, ארבע שנים לפני פטירתה, הופנתה דבורה לביצוע בדיקת שתן כללית על ידי רופא המשפחה שלה בקופת חולים כללית, שבה הייתה מבוטחת. מאז ועד שאובחנה במחלה חוותה את כל התסמינים הקלאסיים של סרטן זה, בהם דימום גלוי או סמוי וכן כאבים במתן שתן. במשך שנתיים פנתה באופן חוזר ונשנה לרופאים בכללית והביעה תלונות עקביות, אולם הם העריכו כי מדובר בדלקות בדרכי השתן. זאת, אף שלא היו ממצאים עקביים של דלקות. במקרים רבים ההמלצה שקיבלה מהרופאים הייתה מתן אנטיביוטיקה, אף שלא נרשמה תגובה קלינית לטיפול אנטיביוטי - דבר שהצביע על צורך בהערכות מתקדמות.



גם אחרי דימום גלוי, לא נעשו הבדיקות המתאימות



בשלב מסוים סבלה דבורה מדמם גלוי בדרכי השתן - תסמין שכשלעצמו מחייב ביצוע ברור מלא, הכולל הדמיה על ידי CT שתן לציטולוגיה ואנדוסקופיה. על פי כתב התביעה, הבדיקות האלה לא בוצעו. עם זאת, היא הופנתה לאורולוג, שהפנה אותה לבדיקה אנדוסקופית אבחנתית בלבד ולא טיפולית. בדיקה זו הצביעה על גידול, שנכרת כחודש לאחר מכן.



"מרגע הופעת הדמם הסמוי בדרכי השתן ועד לאבחנה חלפו שנה וארבעה חודשים, ומרגע הופעת הדמם הגלוי מדרכי השתן ועד לאבחנה חלפו שלושה חודשים מיותרים, ועד לכריתה עוד חודש מיותר. כלומר זיהוי של המחלה השתהה למשך תקופה זו", מסכם האורלוג פרופ' שראל הלחמי בחוות דעת מומחה שצורפה לכתב התביעה, שהוגש לפני כשבועיים לבית משפט השלום בכפר סבא בסך שניים וחצי מיליון שקל. "מדובר במקרה מקומם במיוחד שהביא למוות שיכול היה להימנע אם הרופאים היו נוהגים כראוי", מציין עו"ד תומר לינר, מומחה לנזיקין ורשלנות רפואית המייצג את המשפחה.



מכללית שירותי בריאות נמסר בתגובה: "כתב התביעה טרם התקבל וכשיגיע תימסר תגובה על כך במסגרת ההליך המשפטי".