משלחות חמאס ופתח ייפגשו היום (שלישי) בקהיר על מנת לדון בפרטי הסכם הפיוס בין שתי התנועות. בעקבות המגעים לפיוס ההיסטורי עולה החשש כי ההתקדמות במו"מ תגביר את הירי מעזה לעבר ישראל. ד"ר רוני שקד התייחס היום ב-103FM לדברים טען: "אני לא נביא אך אני יכול ללמוד מהעבר ולהסיק מסקנות. הפגישה בקהיר אינה הפגישה הראשונה, כבר היו הסכמים בקהיר במשך שנים וגם הפעם לצערי המצב לא עתיד להשתנות". 



בדרך לפיוס. אבו מאזן והנייה.. צילום: רויטרס
בדרך לפיוס. אבו מאזן והנייה.. צילום: רויטרס


 
לדבריו, המאבק בין חמאס לפתח נולד עוד לפני הקמת החמאס בשנת 1988. על השולחן מונחים אותם נושאים שהיו בשנות ה-90, שנות האלפיים וכן הלאה. נושא הנשק לדוגמא עדיין לא בא לידי פתרון, תחת מי יהיו נתון הנשק? תחת הממשלה שתקום? ראשי חמאס טוענים כי הם לא מוותרים על הנשק כנגד ישראל. כיצד כוחות הביטחון יהיו תחת הרשות הפלסטינית? אבו מאזן מלא הניסיון טוען שהוא רוצה עם אחד, חוק אחד ונשק אחד. חמאס מעוניין לקיים בחירות ולקבוע מי ישלוט ברשות הפלסטינית , הוא דורש זאת מתוך עמדת כוח ולא מעמדת חולשה. ההצבעה שכזו תבטא תחושות ורגשות נגד אבו מאזן ולא בעד החמאס".
 


עוד טען ד"ר שקד: "לישראל טוב שיש בידול ופיצול שמשאיר אותנו שקטים יותר מבחינה מדינית, אילו יתרחש איחוד בן הגדה לעזה והם יסכימו ללכת על אג'נדה מסוימת אז גם אירופה וארצות הברית תתגייס לאותה אג'נדה לרעיון שתי המדינות. ככל שהשיחות יתארכו יגדל הסיכוי לשקט ביטחוני לאורך זמן. עזה לא תיעלם, היא גדלה במספר הדמוגרפי בכל שנה אך המצב בה נותר קטסטרופלי, ישראל אפילו לא מסתכלת על הזווית הזו ואינו דואגת למה שיקרה בה בעתיד".
 
"אנחנו מתקרבים ליום לציון רצח רבין", הוסיף: "רבין החזיק בידו את הספר 'עזה 2000' שהבהיל בנתוניו על מה שיקרה עם עזה בעתיד ואך צדק בכל תחזיותיו. כיום אף אחד לא חושב מה יקרה מבחינה דמוגרפית, כלכלית, חברתית ועוד. עזה זוכה רק לארבע שעות חשמל ביום וזאת בעיה".
 
עריכה: איתמר זיגלמן