מחאת הנכים מתנגדי ההסכם עם הממשלה שהושג בתיווך ההסתדרות בסוף החודש שעבר חידשו את המחאה היום (ראשון) כשחסמו לסירוגין את כביש החוף לדרום בין מחלף נתניה למחלף פולג במסע כיסאות גלגלים על הכביש, הפעם בתיאום עם משטרת נתניה ובתמיכה ראשונה מצד נכים של מערכת הביטחון מעמותת "גיבורי חייל".

יו"ר העמותה, קובי יצחק, שהצטרף למחאה אמר בגילוי לב: "ישנה אפליה קשה נגד נכי הביטוח הלאומי בישראל מול נכי מערכת הביטחון. לא יתכן שהקצבאות שאנחנו זכאים להן על אותם מצבים של נכות רפואית ואובדן כושר עבודה, יהיו גבוהות פי שניים ופי שלושה מאלה שמקבלים חברינו, כשחלקנו הגדול מצליחים איכשהו לחיות ברווחה ואילו רבים מהם נקלעים לחובות, פשיטות רגל והליכים בהוצאה לפועל". מדובר אמנם ביוזמה מקומית ולא בארגון הרשמי של נכי צה"ל ועדיין במחאת הנכים מתייחסים בכובד ראש לגילוי הסולידריות הזה. 
לביא נאור, דובר מחאת "הנכים הופכים לפנתרים", הוא בעצמו נכה סיעודי שהוכר כנכה 100% הן בנכות רפואית והן באובדן כושר עבודה, הוא גם מטופל בבנו בן ה-28 שהוא נכה נפש וטוען: "ההסכם, שמעולם לא קיבל תוקף חוקי, הוא כניעה של בובות בדמות ארגוני נכים שאו נכנעו מראש לממשלה כדי להשיג תמונת ניצחון מזוייפת או כופפו על ידי יו"ר ההסתדרות להיכנע".

"ככל שעובר הזמן מתברר שלממשלה אין כוונה לעמוד בהתחייבותה לעגן עכשיו בחוק אפילו את מלוא ההתחייבות שלה לנכים בתוך ארבע השנים הקרובות". נאור מדגיש: "לנו זה לא משנה. לפי ההסכם הנוכחי אני, כמו כל הנכים הקשים, אמור לקבל תוספת עלובה בינואר בקרוב שתשאיר אותי עם קצבה של פחות מ-3000 ₪ לחודש ומתחת לקו העוני כשאף אחד לא מבטיח לי יותר מזה"

דובר המחאה מוסיף: "לא נוכל לשתוק על זה. אנחנו דורשים לפרוס את ההסכם הנוכחי לשנתיים ולא לארבע, לעגן אותו עכשיו בחקיקה ולהשאיר פתח למתווה שמטרתו העלאת קצבת הנכות המקסימלית לגובה שכר המינימום. עד שזה יקרה נחסום את כל המדינה ונגיע לכל מקום". 


 

בדיקת מעריב מגלה: אין באופק טיוטא של הצעת חוק לעיגון הסכם הנכים 
ראש הממשלה נתניהו, יועצו הכלכלי וראש המועצה לכלכלה פרופ' שמחון, יו"ר הקואליציה ח"כ ביטן, כולם דיברו אחרי ההגעה לפשרה עם ההסתדרות על "אחרי החגים" כמועד שבו תובא לאישור הממשלה והכנסת הצעת החוק הממשלתית לעיגון ההסכם. אבל בדיקת מעריב מגלה שטיוטת הצעת חוק שכזאת שאמורה להיות מגובשת במשרד הרווחה כלל אינה קיימת עדיין. זמן קצר לפני שהתכנסו (ראשון) שרי הליכוד לפני ישיבת הממשלה, פנינו ללשכת שר הרווחה להבין היכן הדברים עומדים.

"אנחנו כבר מתחילים בימים אלה לגבש את הצעת החוק אבל עוד אין לוח זמנים להגשתה. כשתגובש הצעת החוק נציג אותה לציבור" נאמר לנו. אבל גם למשרד הרווחה אין כלל עדיין את המקור התקציבי ממשרד האוצר עבור 2.9 מיליארד ₪ (מתוך 4.2 מיליארד ₪ שהממשלה התחייבה עליהם) לשנים 2019-2021. 
בישיבת שרי הליכוד שנערכה זמן קצר לאחר פנייתנו, ביקש שר העבודה והרווחה, חיים כץ (הליכוד), לקבל לידיו את כל הנתונים הנדרשים על מנת להכין נוסח חוק להעלאת קצבאות הנכים והתחייב כי יקדם חקיקה שלא תפגע באף חלק מאוכלוסיית הנכים. "אחרי כל הכותרות הגיע הזמן להפוך את ההסכמים להסכם. בכוונתי לגבש הצעת חוק שתיתן מענה משמעותי למצוקת הנכים" אמר השר לאחר הישיבה.

אבל באוצר, שכלל אינו באחריות מי משרי הליכוד כידוע, עדיין מחפשים אחר אותו מקור תקציבי שיאפשר למשרד הרווחה להכניס כבר לחקיקה הקרובה, כפי שהתחייבה הממשלה להסתדרות, את מלוא הסכום כשכזכור, ערב חג הסוכות הביעו חלק משרי הממשלה התנגדות נחרצת לקיצוץ רוחבי במשרדיהם שיאפשר זאת. 
מצד אחד מדווח האוצר על 18 מיליארד ₪ של עודפי גביית מיסים ומצד שני לשכת שר האוצר כבר הכריזה על כוונה להוריד מיסים וזאת משום שמדיניות האוצר והממשלה לא יכולה לקשור את עודפי הגבייה לתקציב נוקשה שכבר אושר מחד ומאידך גם לא להכניסם מראש לחישוב התקציב הבא. כך הנכים, כמו השירותים החברתיים בכלל וההוצאה הממשלתית לרווחה בפרט, לא יוכלו 'להנות' מעודפי הגבייה. הכנסת ה-20 תחדש את פעילותה כבר בתחילת השבוע הבא, במסגרת כנס החורף שיפתח את המושב הרביעי שלה. אבל הצעת החוק לסיום משבר הנכים של "אחרי החגים" נראית עוד רחוקה.