תחום התקשורת

שידורי המהפכה

החל מ־1 בנובמבר עולם הטלוויזיה יעבור מהפכה, כשערוץ 2 יתפצל לשני ערוצים: ערוץ 12 של קשת וערוץ 13 של רשת. בנוסף, ערוץ 10 יעבור לאפיק 14 בשלט, ותאגיד השידור הישראלי ימשיך לשדר בערוץ 11. בין רשימת התוכניות הבולטות של קשת שחוזרות למסך יהיו "ארץ נהדרת", "מאסטר שף", "הכוכב הבא", "להיות איתה", "צומת מילר", "רק רוצים לרקוד", "כפולים", "מה זה השטויות האלה", "עובדה", "סברי מרנן", ו"משיח".

הלוגואים החדשים של רשת וקשת. צילום: יח"צ קשת
הלוגואים החדשים של רשת וקשת. צילום: יח"צ קשת


לצדן יהיו תוכניות חדשות כמו "חתונה ממבט ראשון" ו"2025", פורמט חדש של יורם זק וארז טל, וסדרות דרמה חדשות. בשעות היום תמשיך קשת לשדר את "אנשים" ו"ערב טוב עם גיא פינס", ובלילה את "היום בלילה" עם גורי אלפי ו"חי בלילה".

גב האומה" של ערוץ 10. צילום: עדי שחם"
גב האומה" של ערוץ 10. צילום: עדי שחם"


בזכיינית רשת גם מכינים לוח שידורים מחודש: תוכניות הריאליטי הוותיקות "המירוץ למיליון" ו"אקס פקטור" יחזרו למסך, הפורמט "קפיצה למחר" בהנחיית צופית גרנט יעניק הזדמנות להציץ אל דמותנו וחיינו בעתיד, הדרמות הטלוויזיוניות "אבודים" ו"המדרשה" והקומדיה "נבסו" ישובו בעונות חדשות. כמו כן, ישובו למסך תוכנית האירוח "מחר שבת" בהנחייתו של צביקה הדר, תוכנית התחקירים "המערכת" עם מיקי חיימוביץ' ו"מהפכה במטבח" עם השף אסף גרניט. כמו כן, תעלה לשידור "הצנרת", מגזין רשת בהגשת גיא לרר, שעזב את ערוץ 10 ואת הפורמט המקורי "הצינור".

כפולים" של קשת.  צילום: יח"צ קשת"
כפולים" של קשת. צילום: יח"צ קשת"


ערוץ 10 משיק גם הוא רצועת שידורים טרייה שכוללת, בין היתר, את הסדרה הקומית "ויקי ואני" ואת הסיטקום "שאטו עין כרם", שיצרו גיא עמיר וחנן סביון, אשר גם מככבים בו. בין התוכניות שחוזרות למסך נמצאות "המסע המופלא של אהרוני וגידי", תוכנית התחקירים "המקור", "גב האומה" ו"פנים אמיתיות".

קיץ ברבנר
 
 הצנרת. צילום: יח"צ קשת
הצנרת. צילום: יח"צ קשת






התחום הכלכלי
 
 
גלישה חופשית

ב־25 באוקטובר ייכנס לתוקפו החוק להנגשת אתרי אינטרנט, שלפיו מוסדות ציבור וארגונים המספקים שירותים לציבור יחויבו להתאים את האתרים שלהם לגלישת בעלי מוגבלויות, כגון מוגבלים בתנועה, מוגבלים בראייה או סובלים מאפילפסיה. ההתאמה מתבצעת באמצעות אפשרות להגדלת אותיות, אפשרות לגלישה באמצעות מקש אחד במקלדת וכו'.

 משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90
משה כחלון. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

 
במהלך אוקטובר צפוי שר האוצר משה כחלון להניח על שולחן הכנסת הצעה מחודשת לחקיקת מס על דירה שלישית, לאחר שהליך החקיקה הקודם נפסל על ידי בג"ץ. ב־29 באוקטובר ייכנס לתוקפו שעון החורף, שבמסגרתו נזיז את השעון שעה לאחור. ב־1 בנובמבר צפויה להיכנס לתוקפה העלאת השכר שגובהה עד 380 שקלים ללוחמי החוד – חי"ר ושריון - בשנה השלישית לשירותם. כך יגיע שכרם ל־2,000 שקלים בחודש.

הדר חורש
 
לוחמי חוד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
לוחמי חוד. צילום: הדס פרוש, פלאש 90
 

 
התחום הפוליטי

בצל החקירות

המושב הרביעי של הכנסת ה־20 צפוי להיפתח ב־22 באוקטובר. הדבר שכנראה הכי מעיב על הקואליציה בימים אלה הוא חקירות ראש הממשלה. על שולחנה של הכנסת מונחות כמה הצעות חוק שנויות במחלוקת שהחלו את דרכן לפני הפגרה, ובקואליציה מקווים שיבשילו לכדי חוקים עד סוף המושב. המשמעותית ביותר בהן לעתידה של מדינת ישראל היא הצעת חוק הלאום, שצפויה לעמת שוב בין מנסחי החוק בליכוד ובבית היהודי, בתמיכת המפלגות החרדיות, לבין מפלגת כולנו שהיא בבחינת החסם האחרון של הקואליציה בסוגיה זו. בנוסף, יקדם ח"כ דוד אמסלם (ליכוד) את הצעתו לא לחקור ראש ממשלה מכהן בעבירות של צווארון לבן. 

אבי גבאי ודוד אמסלם. צילום: פלאש 90
אבי גבאי ודוד אמסלם. צילום: פלאש 90

 
כמו כן, בבית היהודי יבקשו לקדם במושב את חוק יסוד: החקיקה שיגדיר באילו מקרים בג"ץ יוכל לפסול ולהחזיר חוקים לכנסת אם הם סותרים את ערכי המדינה. יוזמי החוק, השרים איילת שקד ונפתלי בנט, מבקשים בעזרת החוק לצמצם את כוחו של בג"ץ לנוכח מה שהם מכנים "הפרת הסטטוס־קוו שנשמר שנים רבות על ידי הרשות השופטת". גם במקרה זה מי שתעמוד מנגד היא מפלגת כולנו שמתנגדת לפסקת ההתגברות, המעניקה כוח עודף לרשות המחוקקת על פני הרשות השופטת. הסיכויים שההצעה הנוכחית תעבור במושב הקרוב הנם כמעט אפסיים.
 
הקואליציה תתבקש לחוקק במושב הנוכחי חוק גיוס חדש לאחר שהקודם, שנחקק בשנת 2015 ביוזמת המפלגות החרדיות, נדחה על ידי בג"ץ בטענה כי הוא "בלתי מידתי, בלתי חוקתי ולא שוויוני". 
 
הכרזתו של שר האוצר כחלון כי יביא לכנסת לאישור את תקציב המדינה לשנת 2019 במושב הקרוב עשויה להעיד כי פניה של הממשלה אינם לבחירות, אלא להשלמת ימיה עד לאוקטובר 2019. 
 
אתגר משמעותי יעמוד במושב הנוכחי גם בפני האופוזיציה, ששינתה את פניה עם אבי גבאי כיו"ר מפלגת המחנה הציוני וח"כ יואל חסון כיו"ר הסיעה. ההיכרות ארוכת השנים בין יו"ר הקואליציה דוד ביטן ויו"ר סיעת המחנה הציוני חסון, עוד מימיו בליכוד, עשויה להוביל לשיתופי פעולה מעניינים.

יניר קוזין
  
 נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: פלאש 90
נפתלי בנט ואיילת שקד. צילום: פלאש 90

התחום המדיני

בוקר טוב איראן

עבור ראש הממשלה בנימין נתניהו תתאפיין התקופה הקרובה בהמשך הניסיונות לביטול או לשינוי הסכם הגרעין עם איראן. לאחר ששלשום הודיע הנשיא האמריקאי דונלד טראמפ שאינו מתכוון לחתום על המסמך המאשרר כי איראן עומדת בהסכם הגרעין, הקונגרס יידרש עתה להחליט בתוך 60 יום אם להטיל מחדש סנקציות על איראן או להגביר את אכיפת ההסכם. עבור נתניהו מדובר אולי בהישג היחיד שיוכל לרשום במלחמתו נגד הסכם הגרעין, שכן ביטולו ואף שינויו ימשיכו להיתקל בהתנגדות המעצמות, כפי שהצהירה באוזניו ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי בשיחה שקיימו בשבוע שעבר. 
ב־1 בנובמבר צפוי נתניהו לבקר בבריטניה לרגל 100 שנים להצהרת בלפור. 
 
מה שצפוי להעסיק עוד את נתניהו הוא נחישותו של הממשל האמריקאי לקדם משא ומתן בין ישראל לפלסטינים. רגע לפני סיום הפגרה פורסם כי ממשלת ישראל תביא לאישור את בנייתן של אלפי יחידות דיור מעבר לקו הירוק, כאשר על פי מקורות בסביבת ראש  הממשלה, החלטה זו לא צפויה להיתקל בהתנגדות אמריקאית.
 
המאמצים המדיניים שאפיינו את התקופה האחרונה בכל הנוגע להתבססות איראן בסוריה ימשיכו להעסיק את ראש הממשלה גם כעת, אך נדמה שבמערכה הזאת לישראל יש יכולת השפעה קטנה יחסית אל מול שחקניות חזקות כמו רוסיה, ארצות הברית וסוריה. 
 
במושב הנוכחי צפוי ראש הממשלה גם להמשיך להבליט את שיתופי הפעולה החדשים־ישנים של ישראל עם אפריקה ואת השווקים החדשים שנפתחים בפני ישראל באמריקה הלטינית. כזכור, נתניהו היה אמור לערוך החודש נסיעה לטוגו ולהשתתף בפסגת מדינות אפריקה, אך ועידה זו בוטלה, ככל הנראה עקב המשבר הפנימי במדינה ולחץ מצד מדינות ערב.
 
יניר קוזין
תחום הרווחה
מתווה במחלוקת

עם חידוש עבודת הכנסת בשבוע הבא, אמור להיחתך לכאן או לכאן משבר קצבת הנכות המתמשך למעשה כבר 16 שנים, מאז שבוצע בה העדכון האחרון. הכנסת תתבקש לאשר בחקיקה את המתווה שסוכם עם ארגוני הנכים בדבר העלאת קצבת הנכות שלהם. גם הנכים עצמם חלוקים על מהותו של ההסכם שהשיגו מול הממשלה ערב יום הכיפורים האחרון.

אחרי ששת החודשים האחרונים שבהם החליטו ארגוני הנכים לקחת את המחאה לכבישי הארץ, המחאה צפויה להתחדש השבוע מצד מתנגדי ההסכם שעוד מקווים לשנותו ולפרוס אותו על פני שנתיים ולא ארבע. זאת עד להצבעה בקריאה השלישית בכנסת על אותה הצעת חוק ממשלתית אשר אמורה לעגן בחקיקה את התחייבויות הממשלה בהסכם. הצעת חוק כזו אמורים משרדי הרווחה והאוצר להביא בפני הממשלה עוד השבוע, אבל היא כלל לא מנוסחת עדיין.
 
מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני
מחאת הנכים. צילום: אבשלום ששוני

 
לאחר מאבק הנכים, ההסתדרות כבר סימנה את המאבק החברתי הבא שלה: העלאת קצבאות הזקנה והרפורמה בסיעוד, שאליו היא צפויה לצאת בחורף הקרוב. יוזמת חקיקה מקבילה בכנסת, שמוביל יו"ר השדולה למען הקשישים, ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני), אמורה לסייע בכך.

יובל בגנו
קשישים. צילום אילךוסטרציה: אלוני מור
קשישים. צילום אילךוסטרציה: אלוני מור
 


התחום המשפטי

תיקים פתוחים
אחרי החגים ימשיך היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט להתמודד עם החשדות נגד ראש הממשלה נתניהו ועם הלחץ הציבורי כלפיו שלא לנקוט סחבת בפרשות השונות ולהביאן לידי הכרעה. בקרוב צפוי נתניהו להיחקר שוב בפרשת המתנות (תיק 1000) ובפרשת שיחותיו עם מו"ל ידיעות אחרונות נוני מוזס (תיק 2000). גם מוזס עצמו צפוי להיחקר פעם נוספת, כמו גם בכירים נוספים, שיגיעו להיחקר או למסור עדות במשרדי יחידת להב 433 של המשטרה בלוד. 

אסתר חיות. צילום: פלאש 90
אסתר חיות. צילום: פלאש 90
  
כמו כן, בתקופה הקרובה צפוי להיערך שימוע לאשת ראש הממשלה, שרה נתניהו, בתיק מעונות ראש הממשלה, לקראת העמדתה לדין בפרשת הזמנת הארוחות. השימוע ייערך מול היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה שי ניצן, ונתניהו צפויה לנסות, באמצעות עורכי דינה, להזים את החשדות נגדה. צוות עורכי הדין של נתניהו יקבל לידיו את חומרי החקירה וייערך לשימוע, שצפוי להיות דרמטי, ובסיומו יוחלט האם להעמיד את נתניהו לדין בגין עבירות
קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות מרמה והפרת אמונים.

שרה נתניהו. צילום: פלאש 90
שרה נתניהו. צילום: פלאש 90
 
זו לא הטלטלה היחידה שתעבור על מערכת אכיפת החוק הבכירה בישראל: אחרי החגים צפוי לפרוש מתפקידו ראש אגף החקירות והמודיעין במשטרה, ניצב מני יצחקי, שהודיע לאחרונה למפכ"ל רוני אלשיך באגף כי הוא מבקש לפרוש מהמשטרה. עזיבתו תתבצע בעיצומה של אחת התקופות הסוערות באגף. את מקומו יתפוס תת־ניצב גדי סיסו, שיועלה לדרגת ניצב. ב־26 באוקטובר צפויה להיכנס אסתר חיות לתפקידה כנשיאת בית המשפט העליון, לאחר פרישתה של הנשיאה היוצאת מרים נאור.
 
מני יצחקי. צילום: פלאש 90
מני יצחקי. צילום: פלאש 90