למעלה מ-55,000 סטודנטים בישראל לא יפתחו כסדרה את שנת הלימודים האקדמית בשל עיצומים שינקוט מהשבוע הבא הסגל האקדמי הבכיר במכללות האזוריות, כך נחשף היום (רביעי) בהודעת המועצה המתאמת של הסגל הבכיר במכללות הציבוריות, שבה נטען כי "המועצה הכריזה על שביתה כללית וסכסוך עבודה, ועל שביתה ב-17 מכללות ציבוריות החל מיום 22/10/2017".



ביוני 2011 חתמו המרצים בכללות והאוצר על הסכם קיבוצי אשר היה תקף לשלוש שנים. בתום התקופה פנה הסגל הבכיר במכללות הציבוריות (17 המכללות האזוריות) למשרד האוצר בדרישה להיכנס למו"מ על הסכם קיבוצי חדש, אך נענה בשלילה. מאז, לטענתם, למרות פניות חוזרות ונשנות לשבת לשולחן המו"מ ולחתום על הסכם קיבוצי, רק בדצמבר 2016 נעתרו בות"ת (הועדה לתכנון ותקצוב שליד המועצה להשכלה גבוהה) ובמשרד האוצר להתחיל בשיחות, אך למרות פגישות רבות בין הצדדים הגיע המו"מ למבוי סתום.



בין המכללות השובתות ניתן לציין את המכללה האקדמית גליל מערבי, אפקה - המכללה האקדמית להנדסה בתל-אביב, המכללה האקדמית אחווה, המכללה האקדמית אשקלון, המכללה האקדמית הדסה ירושלים, המכללה האקדמית כנרת בעמק הירדן, המכללה האקדמית להנדסה אורט בראודה, עזריאלי מכללה אקדמית להנדסה ירושלים, המכללה האקדמית ספיר, המכללה האקדמית עמק יזרעאל, המכללה האקדמית צפת, המכללה האקדמית של תל-אביב יפו, המכללה האקדמית תל חי, המרכז האקדמי לב, המרכז האקדמי רופין, מכון טכנולוגי חולון ושנקר - הנדסה, עיצוב, אמנות.



"גררו רגליים במו"מ, פתאום האג'נדה החברתית נעלמה"


מהמועצה המתאמת של הסגל הבכיר נמסר כי במהלך חול המועד סוכות הונחה על השולחן הצעת פשרה של הור"מ (ראשי המכללות) על מנת למנוע את השביתה ומתוך תחושת אחריות החליטו הסגל הבכיר להיענות להצעת הפשרה אף שמדובר על וויתורים כואבים ועל הסרת חלק מדרישותיהם הראשוניות. "לצערנו משרד האוצר איתן בעמדתו לפגוע בסטודנטים במכללות הציבוריות אשר מרביתן נמצאות בפריפריה ומסרב לקבל את הצעת הפשרה", אומרים המרצים. לאור זאת הודיע הבוקר הסגל הבכיר על אי פתיחת שנת הלימודים במכללות הציבוריות עד אשר ימומשו דרישותיו.



"משרד האוצר החליט ללכת על מהלך חברתי ולצמצם את הפערים בין חברי הסגל בעלי הכנסה גבוהה לעומת בעלי הכנסה נמוכה. על מנת להוציא את המהלך לפועל החליטו באוצר כי התוספת לשכר תינתן בסכומים מוחלטים ולא באחוזים כפי שהיה מקובל עד היום ובכך להביא לצמצום הפערים בשכר. המהלך יצא לפועל באוניברסיטאות והביא לצמצום הפערים בשכר. אך כשהדבר היה אמור לצאת לפועל גם במכללות, גילו באוצר כי יש יותר בעלי שכר נמוך והתקציב יהיה גדול יותר משחשבו, ופתאום האג'נדה החברתית נעלמה ובאוצר מעוניינים לחזור לשיטת האחוזים במכללות הציבוריות", אומרים המרצים.



ד"ר ענת פלדמן, יו"ר המועצה המתאמת של הסגל הבכיר במכללות הציבוריות ומרצה במכללת אחווה, אמרה לפני זמן קצר במסיבת עיתונאים: "לצערי אני נאלצת להכריז על שביתה ללא הגבלה ב-17 המכללות הציבוריות לאחר שמשרד האוצר הות"ת והור"ם התעלמו מבקשותינו ובמשך 10 חודשים גררו רגליים במו"מ. אני קוראת לשר האוצר ולשר החינוך להתערב באופן מיידי על מנת לפתור את המשבר הנוכחי להביא פתיחת שנת הלימודים כסדרה".



המועצה להשכלה גבוהה (מל"ג) והוועדה לתכנון ותקצוב (ות"ת) מסרו בתגובה: "במהלך השנה האחרונה משקיעה ות"ת, בשיתוף הממונה על השכר באוצר, מאמצים רבים לטובת קידום המשא ומתן להסכם קיבוצי חדש בין ועד ראשי המכללות לבין נציגות הסגל האקדמי הבכיר במכללות. עם זאת, הצדדים טרם הגיעו להסכמות בחלק מהנושאים העומדים על הפרק. ות"ת פועלת ותמשיך לפעול באינטנסיביות על מנת להביא ליישוב חילוקי הדעות ולאפשר את פתיחת שנת הלימודים האקדמית במכללות הציבוריות כסדרה".