במרכזו של פרויקט "עפעפיים" שפותח בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון והוצג לאחרונה בפרסום מדעי עומדת מערכת חדשנית לאבחון מחלות באמצעות תנועת העפעף. הפרויקט הייחודי פותח על ידי פרופ' לוי שכטר והדוקטורנטית עדי חנוכה. כבר בשלבי הפיתוח זכתה המערכת בכמה פרסים בינלאומיים. בשנתיים האחרונות משמשת המערכת בניסויים קליניים במרכז הרפואי "העמק" בעפולה. הטכנולוגיה שפותחה בטכניון פשוטה יחסית לטכנולוגיות קיימות לניטור תנועות עפעפיים, מאחר שאינה דורשת מצלמה, עיבוד תמונה או שמירת מידע בענן.



"תנועות העפעפיים מוסרות מידע קריטי על מצבו הבריאותי של הנבדק", מסבירה חנוכה. "התנועות האלה יכולות להעיד לא רק על מחלות עיניים, אלא גם על מחלות נוירולוגיות כמו פרקינסון ומחלות אוטו־אימוניות, למשל מחלת גרייבס. 
 
המערכת היא למעשה מעין משקפיים שעליהם מותקנת חומרה ותוכנה המנטרת את תנועות העפעפיים של המשתמש ומפענחת אותן. מאז קבלת אישור ועדת הלסינקי לניסויים בבני אדם, נאספו מדידות של כמאה נבדקים במטרה להגדיר דפוסי עפעוף (תדירות ומהירות סגירה) של אדם בריא. ניתוח מדדי העפעוף נעשה באמצעות אלגוריתם לעיבוד אותות, שנכתב על ידי ארבע סטודנטיות בפקולטה: טל ברקוביץ, מיכל ספקטור, שיר לאופר ונעמה פרל.

פרופ' לוי שכטר. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון
פרופ' לוי שכטר. צילום: ניצן זוהר, דוברות הטכניון

 

החוקרים גילו קשר כמותי מובהק בין דפוס העפעוף של האדם לבין היותו חולה בבלפרוספזם, מחלה שבה השרירים האחראים על סגירת העיניים ועל הורדת הגבות מתכווצים באופן בלתי רצוני. פירוש הדבר שהמערכת תוכל לשמש לאבחון המחלה. כיום ממשיכה הקבוצה לאסוף מידע על אנשים ב"קבוצות מחלה" נוספות, בהן חולי דמנציה ופרקינסון. 
 
"לצד עיצוב המוצר לצורך מסחור" אומרת חנוכה, "אנו פועלים בכמה כיוונים להמשך פיתוח המערכת כפלטפורמה למחקרים מולטי־דיסציפלינריים בנושאים שונים כמו השפעת מצב רגשי על דפוס העפעוף, תקשורת באמצעות עפעפיים (עבור אנשים משותקים) ואבחון אוטומטי באמצעות למידת מכונה ועל בסיס השוואה ממוחשבת של הניטור הספציפי למאגר נתונים נרחב. אנחנו מקווים שבדיקה זו תהפוך סטנדרט, כמו בדיקת לחץ דם או אק"ג. חמש דקות בדיקה – והאבחון מסתיים".