עשרות צנחנים ולוחמים שלחמו בירושלים בששת הימים והצטרפו הבוקר (שישי) לתפילת ראש חודש חשוון של נשות הכותל לאות תמיכה בארגון, מצאו עצמם בחיכוך מול מאבטחי הקרן למורשת הכותל לאחר שביקשו להכניס ארבעה ספרי תורה, בניגוד לנוהלי המקום וההוראה הנוכחית של היועץ המשפטי לממשלה.



לוחמי ששת הימים מבקשים להיכנס לכותל

הצנחנים הוותיקים, שנענו להזמנת נשות הכותל להצטרף לתפילה המתקיימת מדי ראש חודש, הגיעו כשהם מניפים שלטים עליהם נכתב "תומכים במתווה הכותל" וכן "הכותל שוחרר לכולם ולכולן". אולם בעוד הם נכנסים, חלקם התבקשו שלא להיכנס מאחר ונשאו איתם כאמור ספרי תורה. בעוד המשא ומתן התנהל, ענו הצנחנים למאבטחים "הצנחנים הולכים רק קדימה", ושרו "והעיקר לא לפחד כלל" ו"שישו את ירושלים".



כאשר הצנחנים סירבו לסגת לבקשת המאבטחים, החיכוכים הפכו כוחניים יותר. לטענת ארגון נשות הכותל, מיכה עשת, שהחזיק את ספר התורה, הופל ארצה. בנוסף, עובר אורח חרדי שעבר במקום קרא לצנחנים "מה לכם ולכותל? ריבונו של העולם שחרר את הכותל לא אתם".



"להחזיר את הממשלה למתווה הכותל"


"זו רק ההתחלה", אמר היום הצנחן מייקל לניר מגדוד 66. "אנחנו כאן במטרה להחזיר את הממשלה ליישום מתווה הכותל. המתווה מאפשר לכל אחד ואחת מעם ישראל למצוא לעצמו מקום בכותל. הכותל כפי שהוא היום לא מייצג אותי וישראלים רבים, ואני מקווה שהכותל יפסיק לפעול לפי רצונו של ציבור קיצוני שניכס אותו לעצמו".



תגובת הקרן למורשת הכותל המערבי: "לאזרחי ישראל כולם ולאנשי הקרן למורשת הכותל יחס של כבוד והערכה לוותיקי הצנחנים ואנו מגנים אמירה לא ראויה שהושמעה על ידי אחד המבקרים האקראיים ברחבת הכותל הבוקר. יחד עם זאת, אנו מצרים על הניסיון הבוקר לעורר פרובוקציות ברחבת הכותל בניסיון לפגוע בסטטוס קוו באחד האתרים הרגישים בישראל. הקרן למורשת הכותל איננה פועלת על דעת עצמה והיא מחויבת ופועלת על פי חוקי המדינה, החלטות הממשלה, הנחיות היועץ המשפטי לממשלה והחלטות בית המשפט העליון.



"בניגוד לנטען, הותרה כניסתם של ותיקי הצנחנים יחד עם כלל המתפללים נשים וגברים לרחבת הכותל, אך לא התאפשר הניסיון להכניס לרחבה ספרי תורה כפי שקובעים הנהלים. הבוקר נעשו ניסיונות להכניס מספר ספרי תורה ע"י קבוצת נשות הכותל ואליהם הצטרפה קבוצה זו. מאבטחי הכותל הכניסו את הצנחנים עם ספר התורה למקום מכובד מתוך כבוד והוקרה אליהם למרות שעשו זאת בניגוד לנהלים".


מנכ"ל התנועה הרפורמית, הרב גלעד קריב, שנכח במקום, אמר כי "במקום להרכין ראש לפני הלוחמים הפקידים מנעים מהם את הכניסה בגסות ובמחזה מביש. האירוע מתמצת את סיפור ההשתלטות החרדית על הכותל המערבי והוא תוצאה ישירה של ההתנהלות הרופסת של ראש הממשלה מול ההשתוללות של הממסד החרדי. הכותל המערבי שייך לכל עם ישראל ויחד עם משחרריו נמשיך ניאבק על שחרורו".