דו"ח מבקר המדינה, אשר פורסם היום, מותח ביקורת חריפה ומדאיגה על עבודות תחזוקת כבישים שמנוהלים על ידי חברת נתיבי ישראל. "משרד מבקר המדינה העלה ליקויים רבים בפעולות בתחום התחזוקה שבאחריות חברת נתיבי ישראל", קובעים מחברי הדו"ח על תחזוקת כבישים בין-עירוניים על ידי חברת נתיבי ישראל.



"נמצא כי בתחומים שונים, כמו מיסעות, גשרים, צביעה ותאורה קיימים פערים גדולים בין הפעולות הדרושות בשל מצב רשת הכבישים ו ההנחיות המקצועיות שקבע משרד התחבורה לבין יישומן בידי חברת נתיבי ישראל, דבר המסכן את בטיחותם של כלל המשתמשים בדרך - הנהגים, הנוסעים והולכי הרגל", מתריעים מחברי הדו"ח.



"נוכח הסתמכות החברה על יועצים ועל מנהלי פרוייקטים חיצוניים קיימת חשיבות גדולה לבקר באופן שוטף את גורמי הביצוע", מצוין עוד בדו"ח – "הביקורת העלתה ליקויים בקיום הליכי בקרה על נותני השירותים במיקור חוץ ועל מתן דיווחים לנתיבי ישראל כנדרש בהסכמים. כמו כל נמצא, כי מהלכים והחלטות בחברה בתחום התחזוקה אינם מגובים בתיעוד מספיק ובחלק מהנושאים חסרים נתונים, בניגוד לכללי מנהל תקין".



"נוכח הליקויים שנמצאו בביקורת וחשיבותם בראש ובראשונה לשמירה על חיי אדם, משרד מבקר המדינה מעיר לחברת נתבי ישראל, כי עליה להגביר את מעורבותה בניהול פעולות התחזוקה באחריותה ולחזק את מנגנוני הבקרה השונים על מנהלי פרויקטים וגורמי ביצוע המבצעים עבודות בשטח", מסכמים מחברי הדו"ח – "נוכח העלות הגבוהה של אי-ביצוע פעולות תחזוקה במועדים הרצויים, על החברה ועל משרדי התחבורה והאוצר להביא בחשבון בעת קביעת התקציבים המוקצים לתחזוקה גם את התרומה הכלכלית המשמעותית הגלומה בביצוע במועד. כמו כן, על משרד התחבורה לוודא, כי פעולות החברה לתחזוקת כבישים מתבצעות בהתאם לכל הסטנדרטים המקצועיים, כדי להבטיח את תקינות הכבישים והגברת הבטיחות בדרכים".



מנתיבי ישראל נמסר בתגובה: "בהינתן תקציב נתון, החברה מבצעת תהליך תיעדוף המבוסס על מערכת הנדסית עצמאית המגדירה את סדר העדיפות לתיקון כבישים באופן האופטימלי בתקציב הנתון". בנוסף, צירפה החברה נתונים אודות ביצוע פרויקטים רבים של תחזוקה גשרים, כבישים ותאורה בכל הארץ בדרכים הבינעירוניות.


ביקורת קשה. חברת נתיבי ישראל


'שומרי הסף' בחברות הממשלתיות לא מצליחים למנוע התנהלות לא תקינה"

"על משרדי האוצר והתחבורה ורשות החברות לבחון ביסודיות את מודל הפיקוח והבקרה הקיים על חברות התשתית, על מנת לגבש מערכת בקרות אפקטיבית, יעילה, אחידה ומתואמת", קובע דו"ח מבקר המדינה, בו נמתחת ביקורת על הליכי הבקרה על ביצוע עבודות תשתית. "משרד התחבורה מממן מתקציבו את פעילות חבורת התשתיות והתקציב הסתכם בשנת 2016 בכ-11 מיליארד שקל. רוב חברות התשתית פועלות על פי מודל של חברות ממשלתיות, שמקנה להן מידה רבה של עצמאות בניהול הפרוייקטים ומערך ההתקשרקויות תוך יצירת פערי מידע בין גורמי הממשלה לבין החברות", מציינים מחברי הדו"ח.
 
בדו"ח מצויין שבנובמבר 2015 פתחה המשטרה בחקירה גלויה עקב חשדות לשחיתות ולמעשים פליליים בנת"י (נתיבי ישראל) ובעקבות זאת, אישרה הממשלה באוגוסט 2016 הקמת צוות ממשלתי משותף שיפעל לשיפור הפיקוח והבקרה. "הביקורת העלתה שקיימים כשלים רבים בתפקודם של מנגנוני הממשל התאגידי. הליקויים הרבים העולים פעם אחר פעם בתחום החשוב והמרכזי של ניהול המכרזים וההתקשרויות מעידים ש'שומרי הסף' בחברות הממשלתיות לא תמיד מצליחים למנוע התנהלות לא תקינה ופגיעה בטוהר המידות ובעיקרון השוויון", מתריעים עוד מחברי הדו"ח – "במשך שנים הזניח משרד התחבורה את נושא ליווי חברות התשתית וביצוע פיקוח ובקרה עליהן".
 
בדו"ח נטען עוד, כי לא אחת כשלים בתהליכי התכנון גורמים לבעיות בשלב הביצוע. "הדבר מתבטא לעיתים תכופות בצורך לשנות את תכולת הפרויקטים וכתוצאה מכך הביצוע בועל שונה מכתב הכמויות המקוריות", נכתב בדו"ח – "על משרד התחבורה ורשות החברות לקבוע כללים למניעת ניגודי עניינים של מנהלי פרויקטים וכן לגבש מנגנונים לשיפור הפיקוח והבקרה על עבודתם".
 
המבקר גם קובע, כי מנגנוני הבקרה של משרדי התחבורה והאוצר והממשל התאגידי מכבידים על חבורת התשתית, חסרים את התיאום הנדרש ביניהם ופעמים רבות לא הצליחו לגלות פגמים מהותיים בהתנהלות החברות ולמנוע התקשרויות בניגוד לדיני המכרזים, חריגות מלוחות זמנים ומתקציב בפרויקטים וטעויות באישור חשבונות.
 
"כל אלה מצביעים על כשלים במבנה הפיקוח והבקרה הקיים, שאמור להבטיח את האיזונים והבלמים הנדרשים לצורך עבודה עצמאית ויעילה  של החברות מחד גיסא ולצורך מינהל תקין, שמירה על האינטרס הציבורי והנהלות זהירה ואחראית בכספי ציבור מאידך גיסה", מסכם מבקר המדינה את הביקורת הנוקבת.