לקראת כניסת השבת, אלו זמני הדלקת הנרות ברחבי הארץ, שבת פרשת 'לך לך', 27-28.10.17:



פרשת השבוע - לך לך / הרב ישראל מאיר זינגרביץ'

בפרשה הקודמת למדנו על נח, האיש הצדיק והתמים. השבוע, לראשונה, מתגלה אבי האומה ומפיץ האמונה באל אחד, אברהם אבינו.
 
ישנה תכונה המשותפת לשני האישים הללו: העובדה שהם היו בודדים בהתנהלותם מול העולם כולו. נח בתמימותו מול שחיתות החוצה אנשים מכל שכבות האוכלוסייה, החל מהעילית (בני אלוהים) ועד פשוטי העם. אברהם אבינו היה בודד באמונתו באל אחד מול עולם המאמין בעבודת אלילים. אך מלבד תכונה משותפת זו - היותם בודדים מול הזרם - שונים היו בדרך חייהם.
 
כשנמסר לנח שהקב"ה ישמיד את האנושות ועליו לבנות תיבה שבה יוכל למלט את נפשו, לא פצה את פיו בתחינה לה' שירחם על העולם לבל ישמידו. אברהם אבינו לעומתו, כשנמסר לו שה' עתיד להפוך את סדום לעיי חורבות, התחנן לה' שיביט, אולי ישנם מספר צדיקים שעבורם כדאי להציל את העיר.
 

גם דורות אחר כך, כשנגזרה גזירת שמד על עם ישראל בגין חטא העגל ורצה הקב"ה להותיר רק את משה רבנו לפליטה, הגיב משה באומרו שאם הקב"ה לא יחוס על עמו, כי אז הוא מבקש שימחה את שמו מספר התורה. הוא מוותר על ייעודו עלי אדמות. ואכן, הקב"ה שמע את תחינתו.
 
מכל מקום רואים את אברהם אבינו הרואה את עצמו כחלק מהעולם סביבו ומנחיל את אמונתו. ואף בשעה קשה של חשש מהשמדת סדום הוא נלחם להצלתה.
מולו נח אינו מוציא כל הגה של סנגוריה מפיו. הוא בנה את תיבתו ו"שלום עלי נפשי". לפי מדרשי חז"ל הוא אומנם סיפר לאנשי דורו את סיבת בניית התיבה, אך כשהללו גיחכו לעומתו, הוא לא ניסה להילחם בגזירה בתפילה לקב"ה. וזו הסיבה שעל הפסוק בפרשת נח: “נח איש צדיק", יש דורשים אותו לגנאי. שאם היה חי בדורו של אברהם, לא היה נחשב איש מיוחד.
 
לא תמיד היה נח כזה. בתחילת דרכו, מספרים חז"ל, הוא היה מעורב עם הבריות, היטיב עמם, התקין להם מחרשות ועוד. בני דורו העריצו אותו, אך מאמציו לשפר את חיי החברה היו לשווא. החברה השיבה לו בכפיות טובה ובמעשי שחיתות. בראותו את השחיתות ואת החמס שהשתלט על דורו, הסתגר בתוך משפחתו ודאג לחינוכם במנותק מסביבתו.
 
כל הסיבות שהיו לנח לכעוס על בני דורו היו גם לאברהם. את אברהם רדפו אנשי דורו, עד שהשליכוהו לכבשן האש. לאחר מכן יכול היה להסתגר מבני דורו ולהתבודד, אך לא כך נהג. לא נקם בבני דורו אלא התערב בהם, לימדם דרך האמת ואף נלחם לזכותם ביום דין.
 
אנו נצעד בנתיב אברהם אבינו לתקן עולם במלכות ה' ונתפלל לשלום העולם. בכך ננציח את דרכו למרות אכזבתנו מצביעות ומשחיתות אומות העולם.