למעלה מ-100 ישראלים עדיין תקועים באי הקסום זנזיבר, במה שאמורה היתה להיות חופשה מהסרטים, אבל הפכה להיות סיפור לא פשוט עבור הנופשים, שחלקם הגדול אף שומר כשרות ושבת, ונמצא בבעיה גדולה. מאז יום רביעי בערב, מנסים הישראלים להגיע חזרה לארץ, אבל נתקלים בפתרונות שלא מוסכמים עליהם, כגון טיסה בחברת "אתיופיה איירליינס", טיסה שאמורה לקחת כ-12 שעות.



אפרת אלון, אחת התיירות שנמצאת במקום, סיפרה ליעל דן בגלי צה"ל על המצב בו הם נמצאים: "אנחנו נמצאים בזנזיבר מיום רביעי בערב, היא היתה אמורה לצאת חזרה לישראל, אבל נתקעה ומאז אנחנו בלופ הזוי ומטורף בנסיעות לשדה וחזרה. מלונות לא ראויים למגורי אדם, אנשים מותשים, חסרי אונים, חסרי כוח, חברת ארקיע פשוט מתעמרת בנו".



"בלילה הראשון שהטיסה עוכבה, אנשים הגיעו למלונות סגורים, שפתחו במיוחד בשבילם, אתם מבינים מה מצאו שם. ג'וקים, צפרדעים, אין מים בברז, אלא מים בתקרה. מצעים לא נקיים, אנשים ששילמו המון כסף, אנשים צעירים שחסכו ורצו לצאת לירח דבש, והחלום הזה הפך לסיוט. יש איתנו אנשים קשישים, שסובלים מלחץ דם, מסכרת, אין להם כוח לעמוד בתור, הגב כואב, כל מי שיש לו אבא ואמא מבוגרים יכול לדמיין אותם עוברים את המסע המפרך הזה. אנשים עם תרופות של לחץ דם, סכרת, הם מאלתרים ולוקחים יום כן ויום לא. לא יודעים מתי זה יסתיים. התקשורת שלנו היא מול פקידי הקבלה של המלון, הם לא מנהלים איתנו תקשורת, כל טענה זה לפקידי המלון, שום דבר חוץ מאמפתיה לא מקבלים פה".



"הנוסעים בדרך הביתה, דאגנו להם למקום מפואר"

"כולנו התכוננו לחופשה של שבעה ימים, מבחינת כסף, תרופות, בגדים כמו אוכל. אנשים פה שומרי כשרות, אנחנו מאלתרים פה. חושבים שנתקענו בזנזיבר אז בטן גב. עושים כביסה לבד, לא יודעים מה נאכל אוכל כשר, תרופות שחסרות. כבר הפסקנו ליהנות בכלל. זה מבצע שלמה מודרני. לי יש ילדה בת שנה שהשארתי בבית ואני רוצה לבכות עכשיו".



"יש היום טיסה דרך אתיופיה איירלנייס, טיסה של 12 שעות ,כולנו שילמנו על טיסה ישירה, קשה מאוד לעשות טיסות ארוכות. אנחנו קבוצה גדולה, לא יהיה איש ביטחון שילווה אותנו, אנחנו מעל מדינות ערב, יש איתנו אנשי צבא. אני לא בטוחה לעלות לטיסות כאלו. אנחנו מפחדים. חברת ארקיע הולכת ראש בראש, אין בעיה תעלו, תשלמו על הכל, ובזה הכל מסתיים".



יהודית רוזין מאשקלון, סיפרה גם היא על הקשיים והוסיפה: "אני מעל גיל 60, הבן הפתיע אותי, דאג שנצא. מאוד שמחתי להגיע לכאן, לחופשה עם בן הזוג שלי, ואנחנו תקועים פה מיום רביעי. מטופלת בלחץ דם והגב. כל הציפיות של צ'ק אין וצ'ק אאוט, ולא האמינו כבר איך זה קרה. אין לי כדורים, ואין עם מי לדבר. את הכביסות צריך לכבס ולתלות על העצים. ארקיע מתנערים מאיתנו. הם שלחו הודעה בפירוש שאם אנחנו מחליטים להישאר, הם מתנערים מאחריות. לא בטוח שתהיה לנו טיסה חזרה. אין לנו כסף יותר להתמודד מול קניית האוכל. אין לנו מה לאכול".





אורלי פלג, דוברת ארקיע הגיבה ואמרה כי: "אני כמובן בשם כל חברת ארקיע מתנצלת על עוגמת הנפש. בעיקרון, חלק מהנוסעים חוו אתמול בטיסה ישירה במטוס מיוחד שארקיע הוציאה. שומרי השבת הועברו לריזורט מהמפוארים שיש, במטרה להקל עליהם, שיש בו אוכל כשר באספקה קפואה. נמצאת כל הזמן נציגה בשם סבין, שנמצאת איתם ואיתנו בקשר אחת לחצי שעה, אנחנו יודעים מה קורה שם, אנחנו יודעים מה קרה שם.



למה אי אפשר היה לתת להם טיסה חלופית


"זאת זנזיבר, לא פריז ולונדון, יש טיסה-שתיים מדי יום. בגלל זה הוצאנו מטוס, יש בטיסות לאפריקה יש תכנון מראש, כי היעד עצמו הוא יותר קשה לתפעול. צריך אישורי מעבר וזה תמיד דורש יותר ארגון. זה לא כמו מטוס שנתקע בכרתים. יש כאן בעיות מבצעיות, כל צוות ההנהלה מנסה לעשות זאת. השתדלנו לתת במהלך השבת את התחושה הקשה ביותר ולהטיס אותם.



מאוחר יותר הוסיפה הדוברת לכתב מעריב אונליין כי הנוסעים כבר נמצאים על הטיסה חזרה לארץ והוסיפה כי היה מדובר במלון חמישה כוכבים, וכי נציגי החברה הראו להם את סידורי הכשרות במטבח וחדר האוכל: "אנחנו מבינים את הסיטואציה והמרמור, אבל השקענו הרבה", הוסיפו בחברה.