19% בלבד מקרב בני 65 ומעלה משתתפים בשוק העבודה, מרביתם במשרות חלקיות. כך עולה מהשנתון הסטטיסטי של מכון ברוקדייל לשנת 2016. בניסיון להתמודד עם התופעה המקוממת, גובשה תוכנית "דרוש ניסיון". התוכנית הייחודית, המהווה את ספינת הדגל של עמותת "והדרת", מופעלת זה כשלוש שנים בשותפות מלאה עם המשרד לשוויון חברתי ועמותת מטב. בשנתיים הראשונות השתתף בפרויקט גם ארגון אש"ל ג'וינט ישראל.



"האזרחיות והאזרחים הוותיקים הם משאב אנושי יקר ערך למשק ולחברה בישראל", מדגישה השרה לשוויון חברתי, גילה גמליאל, "האוכלוסייה הוותיקה בישראל של 2017 היא חיונית, נמרצת, בעלת ניסיון מקצועי רב ויכולה לתרום רבות למדינת ישראל, לחברה ולכלכלה שלה".



גמליאל ציינה שיותר מ־3,500 חברות עסקיות כבר נרשמו למאגר "דרוש ניסיון". "החברות העסקיות כבר הבינו זאת ורואות את הערך האדיר בהעסקת אזרחיות ואזרחים ותיקים", הוסיפה גמליאל – "אני קוראת לחברות נוספות להצטרף למיזם, ולהעסיק אזרחיות ואזרחים ותיקים. זה טוב לחברה, זה טוב לכלכלה וזה טוב לעתיד מדינת ישראל". גמליאל יצאה בקריאה לאוכלוסייה הוותיקה מכל רחבי הארץ להגיע ליריד התעסוקה לאזרחיות ואזרחים ותיקים, שהמשרד לשוויון חברתי יקיים ב־13 בנובמבר בגני התערוכה בתל אביב.



מנכ"לית עמותת והדרת, ריבי בלר, מעריכה שכ־160 אלף אזרחים ותיקים מעוניינים כיום להשתלב בשוק העבודה. "יש עלייה בתוחלת החיים, ומספרם של האנשים המבוגרים מגיל 60 הולך ועולה. אנחנו רואים על רקע העלייה בתוחלת החיים יצירת קבוצת גיל חדשה של 80־60, וצריך לאפיין את הצרכים שלה", היא אומרת.



בלר מציינת שנוסף על האילוץ הכלכלי של רבים מהאזרחים הוותיקים במציאת מקור פרנסה, יש גם חשיבות פסיכולוגית לתעסוקתם. "מחקרים מראים שבשנתיים הראשונות אחרי הפרישה לפנסיה רמת התמותה עולה. פתאום אנשים קמים בבוקר אחרי 30 שנות עבודה ואין להם לאן ללכת", היא מסבירה ומציעה לפעול לביטול חובת היציאה לגמלאות בגיל הפרישה. "יש לאפשר בחירה חופשית לכל אחד", היא סבורה.



בלר מדגישה את הצורך לבצע פעולות הסברה בקרב מעסיקים. "ישנן דעות קדומות בנושא בקרב מעסיקים, וחשוב לשנות את הסטיגמות", היא מדגישה.



מה הערך המוסף בהעסקת אזרח ותיק?


"אדם שעבד 30 שנים מביא איתו ערך מוסף חשוב של ניסיון, איטליגנציה רגשית ומוסר עבודה. אדם מבוגר גם לא מחפש אופק תעסוקתי. הוא רוצה שיתייחסו אליו יפה ובכבוד ושיהיה לו מעניין בעבודה. הוא מחפש יציבות ולא יבוא אחרי שנה למעסיק שיעלה לו את השכר".



כמה אזרחים ותיקים נקלטו בעבודה מאז הפעלת פרויקט "דרוש ניסיון"?


"יש לנו מעל 1,300 השמות של אזרחים ותיקים שעבדו יותר מחודש".



בלר מציינת בסיפוק שנוצר פורטל המציע בכל זמן נתון כ־600 משרות בממוצע למבוגרים. "אנחנו עוזרים להם להשתלב בשוק העבודה", היא מוסיפה, "למדנו הרבה בתהליך".



בלר מאמינה שאנו מצויים בעיצומה של תקופת מפנה בכל הנוגע לתעסוקת מבוגרים. "בעוד כמה שנים לא ידברו על תעסוקת מבוגרים. בעבר נהוג היה לומר שהעולם שייך לצעירים, אבל בעוד כמה שנים יגידו שהעולם שייך לכל תושביו", היא מוסיפה באופטימיות.



במוקד הפעילות של הפרויקט הייחודי עומד אתר האינטרנט, המציע משרות המפורסמות על ידי מעסיקים בפנייה המיועדת באופן ייחודי לאוכלוסיית האזרחים הוותיקים. פרויקט "דרוש ניסיון", המבוסס על האינטרנט, כולל ארבע זרועות. הראשונה היא פיתוח שוק התעסוקה באמצעות עבודה מול המעסיקים, והיעד הוא לשנות את עמדותיהם של מעסיקים אשר ליכולתם של אזרחים ותיקים להשתלב בשוק העבודה ולגרום להם ליצור משרות המתאימות להעסקתם.



הזרוע השנייה היא הפעלת אתר נוח, נגיש ומותאם לדורשי עבודה מבוגרים. במסגרת התוכנית פועל רכז תמיכה, שמספק למשתמשים המתקשים שירות תמיכה טכני. הזרוע השלישית מתמקדת בסיוע למחפשי עבודה מבוגרים, ובמסגרת זו עובדים ומתנדבים מסייעים לדורשי העבודה במגוון היבטים, למשל כתיבת קורות חיים. הזרוע הרביעית בתוכנית מיועדת להשמת מבוגרים במשרות.



בסקר שביעות רצון שנערך בקרב מאה מעסיקים שגייסו עובדים באמצעות "דרוש ניסיון", הציון הממוצע היה 8.9 מתוך 10. הפרויקט החלוצי כבר מניב תוצאות מעודדות. מתחילת שנת 2017, יותר מ־50% מהמעסיקים שפנו לאתר "דרוש ניסיון" היו מעסיקים חוזרים. עוד עולה מסיכום הנתונים עד כה כי "דרוש ניסיון" הביא להצלחה בעבודה מול המעסיקים ובהעלאת שיעור המשרות החלקיות המוצעות למבוגרי וכתוצאה מכך תרם לעליית שיעורי ההשמה.



מנכ"ל עמותת מטב (אשר שותפה בפרויקט) ליאור שטרסברג מדגיש את הצורך להמשיך בפיתוח המואץ של המיזם. "נושא תעסוקת מבוגרים הוא אתגר לאומי. יש ציבור שלם של מבוגרים בגיל 60+ אשר מעוניינים לעבוד, לתרום מניסיונם העסקי והאישי לשוק העבודה ולהמשיך להיות אזרחים יצרנים ומעורבים בחברה. למרבה הצער, שוק העבודה לא תמיד מקבל אותם בזרועות פתוחות, וההפסד הוא כולו שלנו. עמותת מטב מבינה כמה חשוב להתמודד עם האתגר הזה, ולכן בחרנו להקדיש לכך משאבים. המשק כולו ירוויח משילוב של אזרחיות ואזרחים ותיקים בשוק העבודה".