השר לביטחון פנים גלעד ארדן פותח חזית מול ארגוני הפשיעה. ועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת אישרה היום (שני) תקנה שיזם ארדן, לפיה חברות השמירה המעוניינות לעבוד באתרי בנייה, יחייבו באישור משטרתי מיוחד. ההחלטה לאשר תקנה מסוג זה מקורה במאבק של המשטרה והשר לביטחון פנים בתופעת גביית דמי חסות ונוכחותם הסמויה של ארגוני הפשיעה מאחורי חברות שמירה העוסקות בשמירה על אתרי בנייה.



לפי הצעת ארדן, אתר להקמת תשתית, אתר בנייה או אתר איגום כלים לצורכי הקמת תשתית ובנייה יהיו חייבים באישור של חברת השמירה החתום ואומת על ידי המשטרה. השר לביטחון פנים נענה במהלך השנים האחרונות לפניות רבות מצד קבלנים ויזמים גדולים, שטענו כי הם קורסים תחת האיומים המופעלים כלפיהם וכלפי החברות שלהם מצד גורמי פשיעה ועבריינים הגובים מהם דמי חסות (פרוטקשן).



במסמך סודי של המודיעין במשטרה עלה, כי החל משנת 2015 חלה התרחבות משמעותית בתופעה החמורה והמסוכנת ממחוזות מרכז, ירושלים ותל אביב גם למחוזות צפון וחוף. על פי אותו מסמך חלה הסלמה בפעילות של כנופיות פשע האחת מול השנייה כחלק ממאבקי שליטה באתרי שמירה.



"כלי משמעותי בעבריינים שסוחטים". השר ארדן. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90
"כלי משמעותי בעבריינים שסוחטים". השר ארדן. צילום: אוהד צוויגנברג, פלאש 90



על פי מידע שהגיע לידי מעריב, החל משנת 2010, ערכו במשטרה מיפוי מודיעיני של פעילות חברות השמירה, מאחוריהן עומדים לכאורה ארגוני פשיעה או גורמים עברייניים, ונרשמו קרוב ל-50 חברות כאלו הפועלות תוך שהן משמשות ככסות לפעילות (סחיטת דמי חסות) סד"ח של כנופיות ועבריינים שונים. באזור הצפון מחוז חוף אף ניהלו חברות שמירה מלחמות כוח אלימות, לרבות אירועי ירי כלפי שומרים באתרים וכנגד האתרים. אירועים דומים נרשמו במהלך השנה האחרונה גם בפתח תקווה, בגבעת שמואל ובבני ברק, כשבערים אלו קיימת תנופה בבנייה.



בהצעתו לתיקון בחוק ציין השר לביטחון פנים כי "התופעה שבמסגרתה מציעים עבריינים חברות שמירה חוקיות לבעלי אתרי בנייה הפכה נפוצה בשנים האחרונות. עם זאת, במקרים רבים שבהם נענו בשלילה, גרמו העבריינים לנזקים במקום ולמעשה חייבו את בעלי האתרים לחזור אליהם ולרכוש את שירותיהן של אותן 'חברות שמירה'". לדבריו, המציאות בה חברות הבנייה וקבלנים נסחטים על ידי עבריינים תיפסק. התיקון שאנחנו מובילים יחייב את כל חברות השמירה באתרי בנייה ברישיון כחוק, וייתן למשטרה כלי משמעותי במלחמה בעבריינים שסוחטים את האזרחים ואת החברות והקבלנים".