סערת גופות ההרוגים במנהרת הטרור בעזה לבית המשפט העליון: בני משפחתו של הדר גולדין ז"ל, שגופתו נחטפה במהלך מבצע צוק איתן, עתרו היום (שני) לבג"ץ, בדרישה למנוע את החזרת גופותיהם של חמשת אנשי הג'יהאד האסלאמי, שישראל חילצה מהמנהרה שהופצצה בשבוע שעבר. בד בבד, מגישי העתירה בשבוע שעבר, שביקשו מבג"ץ להורות על כניסת צוותי חילוץ והצלה למנהרה על מנת לאתר נפגעים, משכו את עתירתם, בעקבות הודעת המדינה לבית המשפט, כי כל מי שהיה במנהרה – נהרג. 
 
בעתירת בני משפחת גולדין, שהוגשה באמצעות הקליניקות המשפטיות של המרכז האקדמי "שערי מדע ומשפט" נגד הממשלה, ראש הממשלה, שר הביטחון והקבינט המדיני-ביטחוני, מבקשים העותרים להורות לממשלה על הכבדת תנאי הכליאה של אסירי תנועת חמאס הכלואים בישראל ועל צמצום משמעותי של היקף הכניסות לצרכים הומניטריים של תושבי רצועת עזה לישראל – בהתאם להחלטת הקבינט.

"למרות שהחלטת הקבינט נתקבלה, כמודגש לעיל, כבר לפני למעלה מעשרה חודשים, לפי המידע שהגיע לעותרים, בפועל לא נעשה כמעט דבר בעניין זה. החלטת הקבינט נותרה כאמירה ריקה וחלולה שאין מאחוריה דבר", נכתב בעתירה.

פיצוץ המנהרה ברצועת עזה. צילום: הרשתות החברתיות
פיצוץ המנהרה ברצועת עזה. צילום: הרשתות החברתיות

 

העתירה מתייחסת להתפטרותו של ליאור לוטן, המתאם לענייני שבויים ונעדרים במשרד ראש הממשלה, על התפטרותו מתפקידו, "ככל הנראה לאחר שגם שליח ציבור כמותו – שלא נרתע מעולם ממילוי משימות קשות ולא הפסיק את מילוין בעיצומן – הבין ששולחיו אינם אומרים לנקוט בצעדים מעשיים המתבקשים לשם השלמת המשימה", לשון העתירה.
 
שופט בית המשפט העליון, נועם סולברג, הורה לממשלה להגיב תוך 10 ימים (עד ליום ה-16 בנובמבר 2017) לעתירה שהגישה היום משפחת גולדין.
 בג"ץ אינו צפוי לקבל את העתירה של בני משפחת גולדין וככל הנראה ידחה אותה על הסף. ככלל, בית המשפט העליון נוטה שלא להתערב בהחלטות ממשלה, בעיקר בכל הנוגע לתחום המדיני-ביטחוני. כך במקרים של עתירות נגד הסכמים לחילופי שבויים וגופות, וכך, סביר להניח, במקרה הכאוב של משפחת גולדין. כפי שכתב השופט מישאל חשין בהחלטת בג"ץ משנת 2005 לדחות עתירה נגד עסקה לשחרור אסירים ביטחוניים - "מבינים אנו לליבכם, אך לא נוכל להיעתר לפנייתכם".