פריצת דרך מחקרית מעניקה תקווה לחולי סרטן הריאה: חוקרים הצליחו לזהות שני גנים, אשר אחראים על התפתחות גרורות מוחיות בקרב חולי סרטן הריאה. גילוי זה עשוי לסלול דרך לפיתוח טיפולים אפשריים ותרופות ממוקדות באותם שני גנים, שימנעו את התפתחות הגרורות. 
 

גרורות במוח, שכ־40% מחולי סרטן הריאה הגרורתי צפויים לפתח ובכך לקצר את חייהם משמעותית, נוצרות מתאי סרטן ש"בורחים" מהגידול הראשוני, כמו סרטן ריאה, סרטן שד או מלנומה, נודדים בדם, מגיעים למוח ויוצרים בו גידולים נוספים של הגידול הראשוני. זאת, תוך שהם מצליחים לחדור רשת צפופה של תאים, המונעת בדרך כלל מחומרים לעבור ממחזור הדם לתוך המוח ומכונה גם "מחסום דם־מוח".



החוקרים מאוניברסיטת מקמסטר שבקנדה ביקשו למצוא את הגנים שמאותתים לאותם תאי סרטן ריאה לעזוב את הגידול המקורי ולנדוד במחזור הדם, והצליחו.



החוקרים חשפו שני גנים מאותתים - SPOCK1 ו-TWIST2. שני הגנים הופיעו בגידול הראשוני בריאה בקרב חולים בעלי גרורות מוחיות. לעומת זאת, הם לא הופיעו כלל בגידול הראשוני בקרב חולים שלא היו בעלי גרורות במוח.



המשמעות של תגלית מרעישה זו, שצפויה להתפרסם בירחון הרפואי Acta Neuropathologica בדצמבר הקרוב, היא כאמור האפשרות לפתח טיפולים ותרופות ממוקדות המיועדות לשני גנים אלו, שימנעו התפתחות של גרורות מוחיות בקרב חולי סרטן ריאה.



אולם, עד שטיפולים מתקדמים אלו יאושרו, הדרך היחידה לקבלם היא במסגרת מחקר קליני. בישראל, אחת הדרכים להגיע לטיפולים אלה היא באמצעות טרייל־אין פארמה (TRIAL־IN Pharma) – שירות לחולי סרטן, שהקים היזם ניר ארז, בשיתוף צוות של שבעה אונקולוגים.



מטרת השירות היא לסייע לחולי סרטן למצוא ולקבל טיפולים שנמצאים בחזית המדע, בנוסף לפרוטוקולים הסטנדרטיים המוצעים להם.