ההסתדרות הכריזה היום (שלישי) על סכסוך עבודה כללי במשק בגלל סוגיית הביטוח הסיעודי. יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, מתח ביקורת חריפה על הפקידות הבכירה בממשלה ואמר כי  "במקום שהמדינה תדאג לקשישים, הקשישים כאן צריכים לדאוג לעצמם. מדינת ישראל מנשלת את עצמה מחובתה לדאוג לאוכלוסייה זו". 



ההסתדרות תוכל להשבית את המשק כבר מה-22 בנובמבר אך ניסנקורן הודיע כי יאפשר למצות את ערוצי ההידברות עד סוף החודש: "המטרה שלנו היא לא השביתה אלא הפתרון ואני מקווה כי בתקופה הזו אכן יימצא פתרון".



רק בשבוע שעבר הציע שר הרווחה והשירותים החברתיים, חיים כץ, תוכנית לטיפול בבעיית הביטוח הסיעודי על פי ההצעה של כץ, הביטוח הסיעודי שמציעות קופות החולים דרך חברות הביטוח שהן עובדות איתן, יונהג כביטוח חובה לכל אזרח. היינו, רגולציה של האוצר שתאלץ את חברות הביטוח לבטח גם מבוגרים, קשישים וחולים כשמהבוטחים הללו יהיו פטורים מתשלום פרמיית הביטוח היקרה אותה תיקח המדינה על עצמה. 



המימון שמציע שר הרווחה לצעד הזה מגיע, באופן זהה למתווה שר הבריאות התקוע – העלאת מס הבריאות ב-0.7-0.5%, צעד שכאמור משרד האוצר מתנגד אליו באופן חריף זה שנים. ההיתכנות למתווה שמציע שר הרווחה נמוכה מאד משום שמרכיב מאד מרכזי בו הוא הגברת הפיקוח של משרד האוצר על חברות הביטוח והנהגת תשלום אחיד בין כל קופות החולים כשגם הכיסוי הביטוחי ותעריפי הביטוח יהיו תחת פיקוח. 


בחודש שעבר פרסם מבקר המדינה דוח על נושא הביטוח הסיעודי. מנהל החטיבה הכלכלית במשרד המבקר, עו"ד צחי סעד, אמר לגבי גזית ב-103FM, כי "המפקח על הביטוח התרשל במשך 20 שנה, הביטוחים הקבוצתיים נמכרו לאזרח כמוצר זול שהתגלה כפגום".

 
"רמת תיקון הכשלים אינה מספקת והיינו רוצים לתקן את הכשלים הרבים בצורה טובה יותר", הצהיר סעד, שהסביר: "אנחנו הצבנו בדוח הזה מראה המצביעה על כך המפקחים על הביטוחים היו מודעים לבעיה במשך 20 שנה, החל משנת 1998. הביטוחים הקבוצתיים נמכרו לאזרח כמוצר זול שהתגלה כפגום, מדובר על מוצר גרוע במחיר נמוך".
לדבריו, "אנשים שמחו מאוד שהם משלמים מחיר נמוך, אך לא ידעו כמה הוא גרוע. היה פער ניכר בין האופן בו חלק מהמבוטחים הבין את מהות הביטוח לבין מאפייני הפוליסות. חברות הביטוח שמכרו את הפוליסות ובעלי הפוליסות היו צרכים לספק את המידע ולהזהיר, כשמעל כולם נמצא הפיקוח על הביטוח שלא טיפל בנושא, זאת למרות שכל הגורמים ידעו על כל הפרטים".